Legotoken Storbus har till sin stora lycka förärats med en massa olika legobyggen i julklapp \:D/ - och tillsammans med det grundlego han hade innan så kan man snart inte ta sig fram i huset för alla små bitar som liksom lyckas gömma undan sig överallt. En stor låda lego är inte så praktiskt för ska man då ha tag på strålkastare till ambulansen måste man tömma ut hela innehållet och hittar det knappt inte ändå
Miljarder små legobitar!
Miljarder små legobitar!
Dagens i-landsproblem
:
Legotoken Storbus har till sin stora lycka förärats med en massa olika legobyggen i julklapp \:D/ - och tillsammans med det grundlego han hade innan så kan man snart inte ta sig fram i huset för alla små bitar som liksom lyckas gömma undan sig överallt. En stor låda lego är inte så praktiskt för ska man då ha tag på strålkastare till ambulansen måste man tömma ut hela innehållet och hittar det knappt inte ändå
. För att inte tala om alla miljarder små legobitar som ska återbördas till sitt hus ett par gånger om dagen för att inte omgivningen (läs mamman) ska få tokspatt på bitar som fastnar under fötterna
. Så - hjälp mig med fiffig bra förvaringslösning som också gör det hyfsat lätt att hitta prylar till byggena [-o< . Hur har ni andra gjort?
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
-
kattklo
Hej!
Så här har inte vi gjort, för vi är inte där ännu, men minns det från förr:
En stor stadig skiva (plywood kanske), förslagsvis så stor som sängen eller soffan ni förvarar den under. Överkurs är att sätta små hjul på undersidan. Annars går ju ett gäng möbeltassar bra, så den glider lätt.
På skivan har man sen sitt bygge, och en massa bitar. Leker på golvet hela dagen, skjuter in skivan under säng eller soffa inför kvällen.
Riktigt höga byggen måste förvaras någon annanstans, det här är för allt smått.
Så här har inte vi gjort, för vi är inte där ännu, men minns det från förr:
En stor stadig skiva (plywood kanske), förslagsvis så stor som sängen eller soffan ni förvarar den under. Överkurs är att sätta små hjul på undersidan. Annars går ju ett gäng möbeltassar bra, så den glider lätt.
På skivan har man sen sitt bygge, och en massa bitar. Leker på golvet hela dagen, skjuter in skivan under säng eller soffa inför kvällen.
Riktigt höga byggen måste förvaras någon annanstans, det här är för allt smått.
-
Lua
På ett dagis som jag jobbade på gjorde vi en tämligen gigantisk cirkel av lite stabilare tyg. Runt om satte vi öljetter och trädde genom ett tjockt snöre. När man byggt färdigt kastade man in allt lego i tygsäcken, drog ihop snörningen och hängde upp säcken på en krok. Inte helt lätt att förklara... har jag gjort mig förstådd
Kram Lua.
Kram Lua.
Jamen strålande :thumbsup
Kattklo, den där modellen har man ju varit med om. Och tänkt att den blir passande när de har bilbana eller tågbana, typ. Men visst, funkar ju lika bra på lego!
Lua, den var ny! Och enkel att tillverka också. Tack!
Kattklo, den där modellen har man ju varit med om. Och tänkt att den blir passande när de har bilbana eller tågbana, typ. Men visst, funkar ju lika bra på lego!
Lua, den var ny! Och enkel att tillverka också. Tack!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
Om barnet är av "sorterar-sorten" och själv kan förväntas tycka det är roligt att sortera bitarna så kan ju biltema vara ett alteranativ
de har ganska billiga skåp / lådor som är avsedda för allehanda renoveringsgrejor såsom skruvar, muttrar, bits etc - Passar också utmärkt för lego 
Annars är kappsäcksvarianten jättebra! Den kan kompletteras med en invikbar kant som man syr så att den kan stå upp så inte legot så lätt hamnar utanför själva tyget.
Annars är kappsäcksvarianten jättebra! Den kan kompletteras med en invikbar kant som man syr så att den kan stå upp så inte legot så lätt hamnar utanför själva tyget.
Stolt mamma till C
*debattör utan onda avsikter - låt dig inte avskräckas av mitt getinglika yttre - jag är en vänlig person som gärna pollinerar diskussioner med nya vinklar - för att det bästa av två världar ska kunna mötas*
Stolt mamma till C
*debattör utan onda avsikter - låt dig inte avskräckas av mitt getinglika yttre - jag är en vänlig person som gärna pollinerar diskussioner med nya vinklar - för att det bästa av två världar ska kunna mötas*
-
Gäst
Eller vanliga hinkar, modell spackel eller så, där ett "tema" eller pågående projekt förvaras. Locket ska det vara till också.
Lego är ju bara bäst! Grundmiljonen av legobitar har vi i en stor utdragslåda som hör till gästsängen i lekrummet. Man får stor överblick och det är bara att kasta i alla. När det finns teman eller byggen pågår kör vi hinkvarianten.

Lego är ju bara bäst! Grundmiljonen av legobitar har vi i en stor utdragslåda som hör till gästsängen i lekrummet. Man får stor överblick och det är bara att kasta i alla. När det finns teman eller byggen pågår kör vi hinkvarianten.
Såhär gjorde jag (bor i en liten tvåa med min dotter) Jag sa till alla från början att min dotter inte ens skulle få veta vad lego är för något
Jag vet om att lego är superduperroligt och jag hade själv lego som barn. Men då bodde vi i ett gigantiskt hur och vi hade ett litet rum enbart tillägnat legot. Så tills jag lyckas få större boning så får inte en endaste liten legobit komma in i min lägenhet...så det så 
Mamma till Lucia född 2007-01-19