Hej Nelly
Vad bra att du pluggar på inför kurning, det bådar gott för lyckat resultat!
Jag tycker ni ska köra en regelrätt kur på storebror också, det går finemang att kura äldre barn. Det KAN ta lite längre tid, men måste inte göra det.
Ska se om jag kan hjälpa dig med dina funderingar:

Solfjädern är ett toppenverktyg som med fördel kan och bör användas på gossen. De finns de som buffat så stora barn också, men då har man oftast använt sig av buffen när barnet varit mindre. Det ni ska göra är att lugna gossen i sängen, och gå ut med ramsan. Första kvällarna kan man få gå in många gånger och solfjädra, och han ska absolut inte ens hinna ur sängen en endaste gång - där får man leka polis
Det viktiga är att alltid, alltid avsluta med ramsan!

Om ni ska kura så kommer ni att vara vaken på nätterna, vilket gör att han inte kommer att ha en chans att ens tänka på att stiga upp ur sängen och tända nån lampa. Nattlampa tucker jag inte ni behöver ha, möjligtvis dörren lite på glänt när han ska sova. För att vara extra säker på att inga lampor tänds så kan man kopplar ur dem - det gäller att alltid ligga steget före

.

Du låter väldigt säker på det här med spjälsängens icke-vara, jag kan bara säga att vi är många med stora barn som sovit i spjälis tills de kommit förbi trotsen. Jag vet också att de som inte använt spjälis till slut brukar kapitulera, för det ÄR svårt att få till en lyckad kur om barnet kan springa omkring. Då går det inte att stå utanför och lugna med ramsa.
Jag gjorde själv misstaget att ta bort spjälsängen för en av de små när hon precis fyllt tre, men jag fick plocka in den igen tills trotsen var förbi, först då var hon också redo för storsäng. Så jag ber dig ändå att tänka över spjälsängen en vända till, för han är inte fysiskt sett för stor.
Och nu när ni ska kura honom så går ni helt enkelt bara in första nätterna om han vaknar, lugnar med solfjäder och går ut med ramsan.
Det är så man får ramsan att bli det underbara verktyg den är!

Väckarklocka är SUPERbra! Vi har barnens direkt utanför deras rum, så när den ringer på morgonen så går jag in med den och så stänger nån av dem av den, eller så springer äldsta flickan upp och hämtar den och stänger den i sängen. Det är bra att ha den utanför dörren om man hör att barnet är på G att vakna inom marginalkvarten, då kan man snabbt som attan ställa om den och låta den ringa tidigare så att det är DEN som signalerar morgon, och inte barnet!
Han kommer att älska att få stänga av den på morgonen
Lycka till nu, med både tvillingar och storebror
Kram Mia