Gnälligt på kvällarna

Samtalsforum med barnen i fokus
1+2

Gnälligt på kvällarna

Inlägg av 1+2 »

Hej vad underbart med en tråd för oss med tvillingar.
Det har verkligen hänt mycket på forumet det här 1½ året som jag varit in och fått råd och läst om andra tvillingar.Vi har liksom ploppat upp som svampar :lol:

Nåja det som jag vill få hjälp med är mina killar på 16 mån.
Den ena går helt perfekt och den andra har mer och mer börjat ta sig fram på egna ben.
Jag vet efter att ha läst både här och i BB att de är gnälligare när de håller på att lära sig nåt nytt.MEN... hur kan jag försöka göra den här perioden smidigare.
Från 6.30-12.30 går allt så bra inge mycket extra gnäll utan de håller på med sin utforskning och vi går ut ca.1 timme och så är det mat och så är det två nöjda killar som kryper ner i sina halare och går ut och sover.
Men sen efter 15 så då håller de på och gnäller och hänger i byxbena ända tills det är sovdags kl.20.00 (nu när vi är lediga).
Och visst jag är ner med dem på golvet och de är nöjda men så fort jag börjar på med maten så är de där igen.Jag har alltid en med mej på bänken och den andra försöker jag ha i en stol brevid.Men det slutar med att de klättrar överallt och jag får sätta ner dem.Jag försöker hitta saker de kan göra medans och ibland funkar det ibland inte.Så är det matdags och de vill helst sitta på bordet och blir arga och tjuter när jag lyfter ner.Kaos.
Sen får ena killen ett jätteutbrott när det ska bytas blöjor.Har nu byxblöjor men när han bajsat och jag ska ha bort det blir han helt förstörd han har inte tid att ligga ner.Har mutat med pepparkakor och allt möjligt.
Samma kille blir jättearg när han ska ha på kläder och vi ska ut.
Märker att den andra som kan gå tycker det är roligt just kanske för att han kan gå ute och kan hämta sina skor och kläder m.m.
Är det här tro övergående eller hör det till personligheten?
Har ju en tjej på 5 år och jag minns inte att jag skulle tyckt att orken tog slut då men när de är två så det är alltid någon som krånglar.
Men de är ju jättehärliga :heart: :heart: :heart: fast jag gnäller här nu :roll:
Är det nån som vill ge mej tips och som förstår hur jag har det?
J och Å

Inlägg av J och Å »

Hej svejs

Har två damer på 2½ här hemma och jag kan så känna igen mig i det du skriver. Har skrivit om detta själv tidigare och bett om hjälp. Jag är urkass på att söka, så jag kan inte hitta tråden, ska leta vidare.

Hur mkt sover de? Jag upplevde att mina damer behöver mer sömn än vad storebror behövde. Vet inte om det har att göra med att det är såååååå otroligt intensivt hela tiden. I princip aldrig lugnt. Mellan vilka tider sover de, känns som det är långt till 20.00.
Och visst jag är ner med dem på golvet och de är nöjda men så fort jag börjar på med maten så är de där igen.Jag har alltid en med mej på bänken och den andra försöker jag ha i en stol brevid.Men det slutar med att de klättrar överallt och jag får sätta ner dem.Jag försöker hitta saker de kan göra medans och ibland funkar det ibland inte.Så är det matdags och de vill helst sitta på bordet och blir arga och tjuter när jag lyfter ner.
Detta hade jag kunnat skrivit själv, och det var väl just det min tråd handlade om. På gränsen till sönderstressad, livrädd för att de skulle slå ihjälp sig i allt klättrande.

Fick mkt tips om att ta hjälp av storebror, duka bordet och sånt. Men om ena inte går blir det lite svårare. Jag använde köksbordet väldigt mkt, de fick sitta i sina stolar och jobba, skära gurka, korv och sånt, vispa ja allt som behövs, och så kunde jag ha de till att hälla i grytan och hålla en i taget och röra. Diskmaskinen om du har ngn är kanon, det fixar de galant, tror de var runt 8-9 mån när de gjorde den klar själva. Fixa med tvätten på golvet, då behöver man inte gå, mkt kan göras på golvet, penna och papper och skriv matlista.

Ta dem i bruk. De kan ju inte leka från 15-20, då skulle mina barn sitta fast i en gardinstång el dyl. De behöver jobb.

De började gå väldigt tidigt, 9 mån så just den frustrationen har inte funnits. Men jag kan bara tala utifrån damerna, så peppade de varandra, en började (Lisen) och Mina observerade och gick en vecka eller så senare. Allt kolla de hos varandra, mina två är spegelbilder så de tittar och tittar. Så det kan ju vara lite frustrerande om de krypit tillsammans och nu knallar en iväg. Mina barn alla tre har lite svårt med sånt, de vill kunna NU! Tålamodet i just sådant läge är det lite brist på.

Men sen är det ju också så att man bara får slå dövörat till. Det är nog nästan mitt främsta tips, för emellan åt "gnäller" den ena bara för att hon hör att den andra "gnäller" Så det kan vara svårt att veta.

Blöjor är ju svårt. Damerna slutade tidigt, runt 18 mån var de torra dagtid. Tömde pottan själva. Medan store herrn i hust tog lååååååång tid och var väldigt omständig.

Hela hösten, de blev 1½ i dec, hade de potta hela tiden och sprang och försökte på. Pottan fick vara framme, och så såg de ju hur storebror gjorde. Så baja gjorde de tidigt på pottan.
Har nu byxblöjor men när han bajsat och jag ska ha bort det blir han helt förstörd han har inte tid att ligga ner.Har mutat med pepparkakor och allt möjligt.
Fram till 1½ bajsade de i blöjan, men jag gjorde alltid rent dem i duschen, torkade bort det värsta och sedan tvål och vatten och så kunde de spola med slangen själva. På detta sätt blev de "mer ansvariga" och medvetna.
Samma kille blir jättearg när han ska ha på kläder och vi ska ut.
Märker att den andra som kan gå tycker det är roligt just kanske för att han kan gå ute och kan hämta sina skor och kläder m.m.
Men han kan väl krypa? Det går ju lika bra att ta sig fram och hämta kläder så.

Har ju en tjej på 5 år och jag minns inte att jag skulle tyckt att orken tog slut då men när de är två så det är alltid någon som krånglar.
Mmmmmmm ja jo, med första så var det bara en, och nu är de tre, så det är klart, nog tar det tid att ta sig ut alltid. Ibland får man ju bara kränga på dem grejerna och gå ut. Vi har alltid massa viktiga uppgifter ute att göra, mata fåglarna, gå till änderna, promenad med hunden - turas om att hålla i kopplet, leta efter diverse saker osv osv. Man måste ha stor fantasi, och ibland blir det bara smälta i huvudet.

Kommer säkert på fler tips
Åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Gnälligt på kvällarna

Inlägg av annawahlgren »

1+2 skrev: Men det slutar med att de klättrar överallt och jag får sätta ner dem.- - - de vill helst sitta på bordet och blir arga och tjuter när jag lyfter ner. Kaos.
:D Jag säger bara det: klättervägg :wink: :lol: Repstegar :wink: :lol:

Hur kul är golvet / platta marken för en orangutang :?:

:P :P
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
blomman

Inlägg av blomman »

Jag vet inte ett jota om tvillingar så vad gör jag här kan man undra.. nyfiken såklart :roll: !

Mina barn hälsar att det går bra att sitta på fönsterbrädor också som en annan krukväxt. Hur man tog sig dit är fortfarande en gåta för alla vuxna.

Felix 1,5 år:
- Trädet. Apa. (pekar upp i trädet)
Mamman:
- Sitter det en apa i trädet?
Felix:
- Nej. Jag. Trädet. Apa.
Mamman:
-Är du en apa?
Felix:
- Nej. Jag. Klättra. Trädet. Apa.
Mamman:
- Ska du klättra i trädet som en apa?
Felix:
- JAAAAA!

Apropå orangutangbarn :roll: :wink: :lol:

Lyckliga tvillingforum som får Åsa till hjärta! :heart:
(Kanske får skaffa mig twins jag med.. :wink: )

Nu ska jag inte kapa tråden mer :oops: !

Kram
1+2

Inlägg av 1+2 »

Hur mkt sover de? Jag upplevde att mina damer behöver mer sömn än vad storebror behövde. Vet inte om det har att göra med att det är såååååå otroligt intensivt hela tiden. I princip aldrig lugnt. Mellan vilka tider sover de, känns som det är långt till 20.00.
De sover ca.12-13 timmar nu förut sov de 13-14 men det har kortast av.
Det har varit svårt att få dem isäng nu.
Förut så somna de inom 2 röda men nu är det mycket gnäll.
Diskmaskinen om du har ngn är kanon
Jo den plockar de ur åt oss och hjälper till me tvätt.Enda som är synd där är att man inte har torktumlarn på golvet så de fick slänga in tvätten själva.
Ja andra gången man får barn upptäcker man att :idea: de vill göra samma saker som en själv att de behöver arbeta för att känna sig behövda just så som Anna skriver.Lampan :idea: tänds liksom ännu mer för en själv :lol: om du förstår :lol: .
Så jag försöker hitta på jobb åt dem och det kan vara där som det tryter man är själv trött på eftermiddan och lyset är släckt inga ideer poppar upp.

Här har vi haft fram pottan ganska sparsamt.De har först nu börjat sätta sig i den och inte tagit och satt DEN på huvudet.Men ännu har det inte kommit nåt resultat.
Fast de har ju varit betydligt senare i allt i jämförelse med storasyster så de är väl sena med pottan då oxå.
Fram till 1½ bajsade de i blöjan, men jag gjorde alltid rent dem i duschen, torkade bort det värsta och sedan tvål och vatten och så kunde de spola med slangen själva. På detta sätt blev de "mer ansvariga" och medvetna.
Hmm det sulle vara en ide :!:
Men han kan väl krypa? Det går ju lika bra att ta sig fram och hämta kläder så.
Ja men han är inte ett dugg intresserad av utelivet.Som idag så gick brorsan och hämtade sina kläder (han är som skalman så han känner på sig när det är dags att gå ut :lol: ) pappan och han gick ut medan andra brorsan och jag lämnade inne en stund till och fixade lite.Min kille han var faktist lugn när jag klädde på honom men han är inte alls engagerad ute.Vet inte varför.Han vill inte krypa,gå eller sitta.Bara vill in.Inne däremot är han nöjdare än sin bror.Vad ska jag göra för att han också började utforska lite ute.Andra killen var ute i 1½ timme och skulle gärnat varit längre medans den här killen var ute 45 min. då gallskrek han och slingra sig som en orm om man försökte få honom att krypa eller sitta i pulka m.m.Han bara hade tråkigt.

Samma kille har krånglat på nätterna nu oxå.Han har tänder på gång så det kan vara det men kan det vara hans gående oxå som gör att han är pigg som en lärka på nätterna.
Vet vi har gjort lite fel.Vi har nämligen varit upp och tagit honom med oss så han inte ska väcka de andra men det har alltid slutat med att vi fått gå tillbaks med honom.Han har varit tyst när han legat mellan oss men klättrat :roll: så sist natt sprang vi ganska mycket här fram och tillbaks :shock: :roll: vi har varit ganska trötta ALLIHOPA idag.

Nja verkar nog inte vara tänderna iallafall för jag gav honom en suppositor ikväll och nu efter att ha sovit i en timme så börja han gnälla.Massera hans ben så då la han sig kanske han har träningsvärk? :!:
stolt mamma till en dotter :heart: född mars -03 och 2 pojkar :heart::heart:födda juli -07
J och Å

Inlägg av J och Å »

Hur går det för er?

Åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
1+2

Inlägg av 1+2 »

Hejsan!

Jo gnället på kvällarna har blivit bättre.Vi försöker oxå hinna ut en sväng med dem på kvällarna och märker då stor skillnad.

Men de här nätterna.Såg en annan som hade om att de somna bra på kvällarna och sen vakna på natten tänkte se hur de går till väga.
Vi har kört sm-modell sen de var små och sen sist det blev trubbel så läste jag här och i boken om att sova hela natten och vi kurade och det funka bra tills de blev förkyld och sen har vi inte riktigt vetat hur vi ska göra för att få det på banan igen.
Nu sover alla 3 barnen i skillda rum men redan storasyster har frågat när hon ska få sova med sina bröder.Och vi skulle ju oxå gärna ha dem ihop men som det är nu så går det ju inte.

Insomnandet har blivit bra igen.Kanske beror på att julen är över och vi börjar komma i gamla vanor igen.

Tyckte du J och Å att de sov för lite?

Nu är killen som tyckte det var tråkigt ute mer glad och hämtar gärna halaren :D

Livliga är de ännu och jag försöker hela tiden komma på hur jag skulle kunna vända på det som blir jobbigt till att det blir till hjälp för mamma.Just nu så har de kommit på att de ska leka i vattnet mamma tvättar brorsans bajsbak i :shock: :? för de når genom att ställa sig på toastolen brevid.Nu har man ju varit hysterisk över det men så tändes :idea: äntligen lampan för mamma så nu försöker jag lära dem att sätta på kran åt broder och mamma istället kanske de nöjer sig med det istället :roll: .

Fast nu har vi kommit så långt sambon och jag så vi börjar äntligen
komma ur dvalan som vi haft nu i 1½ år och äntligen börjar njuta på allvar av allt det här :heart:
:D
stolt mamma till en dotter :heart: född mars -03 och 2 pojkar :heart::heart:födda juli -07
J och Å

Inlägg av J och Å »

vi kurade och det funka bra tills de blev förkyld och sen har vi inte riktigt vetat hur vi ska göra för att få det på banan igen.
:thumbsup:

Om ni kurade då så är det väl bara att köra på med samma vertyg, alltså att använda ramsan.

Klart att ni kan ha dem i hop, sovandes. Hur mkt uppvak på natten är det. Kör ni en minikur och får dem på banan igen så är det bara att flytta ihop dem. De fixar det. De stör inte varandra, de ger bara varandra trygghet.

Vet ju inte hur mkt de sover. Från 20 till 6.30 det är 10½ timme och hur mkt är det på dagen? Det låter inte så mkt.
1+2

Inlägg av 1+2 »

Ja vi har kurat nu igen märkte att det blev värre av att gå in och istället körde på ramsa ramsa ramsa och återigen ramsa :lol: så nu är det inte så trubbligt med insomnandet igen men nu är vi förkylda allihopa så nu när de vaknar tar vi dom med oss i sängen för ingen orkar hålla på och ramsa här nu me feber :oops: vet vi kommer att få betala dyrt för det kanske :?: :!:
Fick stora flickan inflyttad med oss i natt för hon hostar så och märkte att ena killen sov till morgonen då.Så det berodde säkert mycket på storasyster som har haft hosta i flera veckor.
NÅN SOM VET VAD MAN KAN GÖRA FÖR ATT RÅDA BOT PÅ HOSTA :?: :?: :?:
Har gett henne hostmedicin och allt men icke.Nåja det hörde väl inte riktigt hit.

JA 10½ timme på natten + 2-2½ timme på dan.
1+2

Inlägg av 1+2 »

Fortfarande sjuka :( öron- ögon- bihåleinflammationer :(
Så här är ganska stökigt just nu. Ingen social delaktighet eller utevistelse.
Får bara vara glada om vi får fram mat och killarna ut och sova.
1+2

Inlägg av 1+2 »

Nu är vi äntligen friska :D och utelivet och det sociala är med igen :D .
Härligt killarna började klättra upp efter väggarna så nu ser jag hur viktigt utevistelse faktist är.
De sover bra på nätterna nu igen.
Men den ena fortsätter ännu att trilskas när vi är ute han vill varken gå eller krypa eller nåt annat bara vara i mammas famn.
twins

Inlägg av twins »

Härligt att höra att ni mår bra igen :D. Håller själv på att klättra på väggarna när tjejerna är sjuk så vi inte kan gå ut, är omöjligt att sysselsätta dem en hel dag inne :roll: . Längtar sååååå till sommar så man slipper alla lager av kläder :lol: .

Kram :heart:
Tvillingmamma till prinsessorna Meya och Hanna födda 080208
1+2

Inlägg av 1+2 »

Ja här längtas oxå till sommar. :D
J och Å

Inlägg av J och Å »

:thumbsup:
1+2

Inlägg av 1+2 »

Hejsan

Läng sen man varit in och skrivit men desto mer läst vad ni andra skrivit :D
Är hemma med storasyster som fått vattkoppor :cry: så nu är det bara att vänta på att killarna ska få oxå.
Försöker få styr på huset men oj det ligger grejer överallt fast man tycker man hela tiden sätter upp fler krokar och lådor.
Storasyster har fått en till ny uppgift att koka kaffe åt mamma mednas hon för ut killarna att sova :D jätte toppen.
Killarna trivs ute nu igen och går mycket efter sparkarna om de inte sitter på snow racern :D
Men nu har vi snart vår och det ska bli så skönt.

Pappsen i huset har försökt kurerat "min kille" med att sova hela natten och körde 2 nätter i förra veckan när vi hade sportis och han sov efter det men nu i sista natt så var han igån och jag gick upp för att gubben ska i jobb men då var det som förgjort när mamma kom då skulle han bara med i våran säng.Jag satt länge brevid hans säng och sa åt honom att sova så fort han satt sig upp.Så gick jag och så börja han igen då gick pappa men skadan var säkert redan skedd och jag fick hämta honom.
Hur ska vi komma ur det här?
Är kanske på fel forum?
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"