Hej svejs
Har två damer på 2½ här hemma och jag kan så känna igen mig i det du skriver. Har skrivit om detta själv tidigare och bett om hjälp. Jag är urkass på att söka, så jag kan inte hitta tråden, ska leta vidare.
Hur mkt sover de? Jag upplevde att mina damer behöver mer sömn än vad storebror behövde. Vet inte om det har att göra med att det är såååååå otroligt intensivt hela tiden. I princip aldrig lugnt. Mellan vilka tider sover de, känns som det är långt till 20.00.
Och visst jag är ner med dem på golvet och de är nöjda men så fort jag börjar på med maten så är de där igen.Jag har alltid en med mej på bänken och den andra försöker jag ha i en stol brevid.Men det slutar med att de klättrar överallt och jag får sätta ner dem.Jag försöker hitta saker de kan göra medans och ibland funkar det ibland inte.Så är det matdags och de vill helst sitta på bordet och blir arga och tjuter när jag lyfter ner.
Detta hade jag kunnat skrivit själv, och det var väl just det min tråd handlade om. På gränsen till sönderstressad, livrädd för att de skulle slå ihjälp sig i allt klättrande.
Fick mkt tips om att ta hjälp av storebror, duka bordet och sånt. Men om ena inte går blir det lite svårare. Jag använde köksbordet väldigt mkt, de fick sitta i sina stolar och jobba, skära gurka, korv och sånt, vispa ja allt som behövs, och så kunde jag ha de till att hälla i grytan och hålla en i taget och röra. Diskmaskinen om du har ngn är kanon, det fixar de galant, tror de var runt 8-9 mån när de gjorde den klar själva. Fixa med tvätten på golvet, då behöver man inte gå, mkt kan göras på golvet, penna och papper och skriv matlista.
Ta dem i bruk. De kan ju inte leka från 15-20, då skulle mina barn sitta fast i en gardinstång el dyl. De behöver jobb.
De började gå väldigt tidigt, 9 mån så just den frustrationen har inte funnits. Men jag kan bara tala utifrån damerna, så peppade de varandra, en började (Lisen) och Mina observerade och gick en vecka eller så senare. Allt kolla de hos varandra, mina två är spegelbilder så de tittar och tittar. Så det kan ju vara lite frustrerande om de krypit tillsammans och nu knallar en iväg. Mina barn alla tre har lite svårt med sånt, de vill kunna NU! Tålamodet i just sådant läge är det lite brist på.
Men sen är det ju också så att man bara får slå dövörat till. Det är nog nästan mitt främsta tips, för emellan åt "gnäller" den ena bara för att hon hör att den andra "gnäller" Så det kan vara svårt att veta.
Blöjor är ju svårt. Damerna slutade tidigt, runt 18 mån var de torra dagtid. Tömde pottan själva. Medan store herrn i hust tog lååååååång tid och var väldigt omständig.
Hela hösten, de blev 1½ i dec, hade de potta hela tiden och sprang och försökte på. Pottan fick vara framme, och så såg de ju hur storebror gjorde. Så baja gjorde de tidigt på pottan.
Har nu byxblöjor men när han bajsat och jag ska ha bort det blir han helt förstörd han har inte tid att ligga ner.Har mutat med pepparkakor och allt möjligt.
Fram till 1½ bajsade de i blöjan, men jag gjorde alltid rent dem i duschen, torkade bort det värsta och sedan tvål och vatten och så kunde de spola med slangen själva. På detta sätt blev de "mer ansvariga" och medvetna.
Samma kille blir jättearg när han ska ha på kläder och vi ska ut.
Märker att den andra som kan gå tycker det är roligt just kanske för att han kan gå ute och kan hämta sina skor och kläder m.m.
Men han kan väl krypa? Det går ju lika bra att ta sig fram och hämta kläder så.
Har ju en tjej på 5 år och jag minns inte att jag skulle tyckt att orken tog slut då men när de är två så det är alltid någon som krånglar.
Mmmmmmm ja jo, med första så var det bara en, och nu är de tre, så det är klart, nog tar det tid att ta sig ut alltid. Ibland får man ju bara kränga på dem grejerna och gå ut. Vi har alltid massa viktiga uppgifter ute att göra, mata fåglarna, gå till änderna, promenad med hunden - turas om att hålla i kopplet, leta efter diverse saker osv osv. Man måste ha stor fantasi, och ibland blir det bara smälta i huvudet.
Kommer säkert på fler tips
Åsa