Hur behåller vi barnens sovschema i julhelgen?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Mimmi-san

Hur behåller vi barnens sovschema i julhelgen?

Inlägg av Mimmi-san »

Vi ska ut och åka i julhelgen och försöker planera barnens sovtider så att vårt schema inte rubbas. Det är inte så lätt.
Vår "stora kille" somnar lätt i bilen och kan sen bollas med hur som helst utan att vakna, så han är det inga problem med längre.
Men sen har vi två tvillingtjejer på 10 1/2 månad som saken gäller.

Vilket är bäst?
- Att stanna hos gästerna hela dagen för att åka hem när det är läggdags kl. 19. Alltså att de somnar som vanligt. Men med risk för att de sen vaknar när vi kommit hem (45 minuter senare) och inte somnar igen förrän sent.

- eller att försöka dra ut på middagsluren och åka hem 15, istället för normal middagslur 13.30, och att de får somna i sina egna sängar och sängrutinen, fast lite senare på kvällen? Tror inte att det går att lägga dem redan kl 19 om de vaknar först vid 16-tiden.

Det är ju också risk för att tiden innan sena middagsluren inte blir något trevlig för någon då de är för trötta?

Vi har sovit över från dagen innan så vem vet om allt har blivit ikullkastat ändå. Men vi vill försöka hålla vårt schema så gott det går, vilket är:
Vaknar 06
förmiddagslur 8.15-10.45
eftermiddagslur 13.30-14.30
sova natten 19.00 (kan bli 19.30 innan de somnar)
Mimmi, mamma till Hugo född 8 juli 2004
och Stella och Olivia födda 31 januari 2008.
Nancy

Inlägg av Nancy »

:wink: Jag hade åkt när det var dags för em-lur. I alla fall om vi sovit över sedan dagen innan. Skulle de inte somna i bilen eller sova kortare tid än vanligt lägger ni tidigare till kvällen istället.

Väljer ni att åka vid 19 är det bara att koppla på attityden. Välling och pyjamas och väl hemma bär ni in dem som om allt är i sin ordning. Vilket det är såklart. En ramsa ut från rummet ifall de vaknat till och sen tar ni varsin glögg maken och du.

Era små töser är ganska stora och om de sover enligt schema har de säkert reserver att klara avsteg från både schema och rutiner.

:santa: Trevlig julresa önskar Nancy
Mimmi-san

Inlägg av Mimmi-san »

Tack för ditt svar!
Jag känner väl egentligen det samma, att åka vid 13.30. Men det är middag som alla vill att vi ska stanna kvar till. Så därför dividerar jag fram och tillbaks på vad man kan tänka sig ge efter för. Jag vill inte att det ska bli för mycket för tjejerna.
Får fundera lite till...
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Brukar det bli besvär att natta om hemma? Min erfarenhet är att dygnsrytmen är superstark. Det är natt, och då sover man, även om mna blir väckt och flyttad på... :roll:
Mimmi-san

Inlägg av Mimmi-san »

Det var ett tag sen vi provade att åka på kvällen. Tjejerna var väl 8 månader senast. Då vaknade de till ordentligt när vi kom hem, men och andra sidan så hade vi inte fått till kvällarna än då. De fick amma vid 10-tiden, nu ammar jag inte längre och de nattas klockan 19.

Så jag vet inte om de fått in nattrytmen ordentligt än. Vad jag minns från när storebror var bebis så tog det ett tag innan man kunde "slänga" med honom hur som helst efter att han somnat. Men även sen när det fungerade fick det aldrig gå längre än max en timme. Nu, vid 4 1/2 år så sover han väldigt hårt.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag tror att det kommer att gå utmärkt att natta om. Vi har alltid preppat ordentligt innan, så att det går fort att lyfta över till sängen. Det är mycket enklare vintertid, dessutom tycker jag, då det är mörkt hela vägen.

Ge det en chans, har NI attityden kommer det att gå utan problem, det kan jag garantera! Och förresten, OM de skulle vakna så är det ju bara att söva om. Enligt principen en gång är ingen gång.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vaknar gör de ju helt säkert, vad jag menar är trasslar med omsomningen. Vilket skulle förvåna mig mycket, som sagt.
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Håller med om att det kommer gå utmärkt att natta om.
Har själv varit med om olika varianter där dottern somnat på plats och sedan placerats i bil, vaknat, somnat om när vi kommit hem eller varit uppe lite längre på plats och somnat i bilen eller hemma.

Det som varit avgörande för oss är den berömda Attityden!
Lagt i säng som vanligt - oavsett om det är lite över läggtid eller om det varit efter uppvak och bilfärd hem - och så nattprocedur.

Det kommer gå toppenbra!
//Sophie
Mimmi-san

Inlägg av Mimmi-san »

Tack för era svar.
Vi får väl se då hur vi gör. Kanske ger sig den dagen.
Det lutar dock åt att vi åker hem vid middagsluren. Vi har flera såna här "ur-schema-dagar" på raken så det är dumt att krångla för mycket.
Dagen efter denna dag har vi dop (kl 15) med lång resväg. Så då sätts väl detta på prov igen.
Tack igen för era svar!

Mimmi
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"