Magsjuka! 5mån

Skriv svar
Hojken

Magsjuka! 5mån

Inlägg av Hojken »

Hej!
Vi kurade våran snuttepluttan för ett par veckor sedan. Det har gått bra och hon har sovit bra på nätterna. Nu är hon snart 5 mån gammal.

För drygt en vecka sedan fick hon maginfluensa. Vi har skött om henne i sängen och aldrig lyft upp henne därifrån. Hon har varit svår att få i mat på dagarna, hon får ersättning så jag har ju exakt koll på vad hon brukar äta och vad hon äter nu. Hon har ätit dåligt och varit vaken vid tvåtiden varit mycket skrikig. Vi har gett henne mat efter att försökt ramsa henne mellan 20minoch 11/2h (olika olika nätter) då hon inte kunnat äta så bra på dagen...

Nu känns det dock som att denna tid måste vara över och vi vill få bort nattmålet igen, men jag är rädd att det blir stora protester... 1 gång är ingen gång men 2 ggr är en vana.....
Hon äter inte så mycket som hon borde, men vi har bestämt att nu får det vara nog med natt mat!!!

Hur gör vi?
Tänka att man kurar om med allt vad första nätterna innebär, eller bara att man kör ramsning och tillrättaläggande då vid 2 och håller på till hon ger upp?
Ska man tänka nystart och ändra ramsor och övriga sovtider (ska ju minska dagsömnen 1/2 h när hon blir 5 mån) eller ska man ändra så lite som möjligt och köra samma schema och ramsa som innan?
Vad kan man förvänta sig? skrik en hel natt eller brukar de fatta fort?

Det är ju så underbart när hon sover hela natten, vill så gärna tillbaka dit!!!

Snälla hjälp!

MVH
mamman
Snuttepluttan: Juli 08
Gosegubben: Februari 07
Blompan

Inlägg av Blompan »

Hej!
När vår lillskrutt var 7-8 månader fick hon ett rejält virus i mage och vi tröttnade också efter ett tag på nattmaten. Försökte ramsa henne men hon blev inte lugn förrän hon fick mat - hon var hungrig, inte vargfrågande. Jag skulle avvakta ett tag och ge henne mat på natten tills hon blev piggare - det kan ta ett tag för de små.

Ni vet ju hur man kurar och troligen kommer hon att sova bra igen på natten när hon äter ordentligt på dagen igen. Min erfarenhet är att småmagarna tar lite längre tid att återhämta sig, och glada sovare sover gott när de är mätta.
//Blompan med guldklimpar sept -04 och mars -07
Hojken

Inlägg av Hojken »

Tack för svaret!

Jag ska kolla runt lite på forumet för att ha lite koll på hur man gör för att komma tillbaka efter svacka...

Avvaktar kanske och ger det mer tid...

/mamman
Snuttepluttan: Juli 08
Gosegubben: Februari 07
Ewa

Inlägg av Ewa »

När du känner att liten har återhämtat sig och är i sin gamla form igen, och nattmålen blivit en ovana, snarare än ett reellt behov av mat på natten, så kör du kur som från natt 2. Och det torde då gå rejält snabbt att komma på banan igen - eftersom hon ju är införstådd med att natten är till för att sovas på.

Krya på sig!

Kram Ewa :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"