11 månader läggningen strular

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
andah

11 månader läggningen strular

Inlägg av andah »

Hej,

har en underbar dotter på 11 månader. Startade SHN kuren för tre dagar sedan och skulle behöva er hjälp. Vi har tidigare buffat henne till sömns (innan vi började SHN) och då har hon somnat snabbt men vi tvingats till att gå in och buffa igen under vargtimmarna.

Nu med SHN är det läggningen som strular, första natten 15 minuter, andra natten 40 minuter, tredhe natten 1 timma och nu sitter vi här natt 4 efter 1 timma och 25 minuter. Hon snyftar och gråter, blir lugn direkt när man kommer in och kör SF men så fort jag är släpper SF och börjar ramsa för att gå ut blir hon GALEN! Hon reagerar inte ens på ramsan med tystnad, blir bara arg. Det känns som att det bara går utför för vår del. Är orolig att hon skall bli rädd för att sova öht.

På endast vaknat en gång per natt (samma som innan SHN) men här har det blivit lite bättre, natt 1: 1,5 timma, natt 2: 1 timma, natt 3: 40 minuter.

Vad göra ni med erfarenhet, borde det inte gå fortare vid läggning?
cissii

Inlägg av cissii »

Hej och Välkommen hit!

Jag tror ni har fastnat i det välkända solfjäder/buff träsket. Det finns många träsk att fastna i. Problemet är att man inte slutför kuren, utan drar ut på den. Nu tror barnet att ni ska vara där och solfjädra, och så längre ni gör det så kommer ni inte vidare. Barnet kan inte se "bortom" solfjädern om man säger så. Så ni måste lära henne att det är ok att somna utan er närvaro.

Tänk att hon skriker efter solfjädern, frågar om den. Kanske inte för att det är så oändligt ensamt eller för att det är synd om henne. Det är aldrig roligt att bryta mönster. Men försök tänka lite runt att somna ensam eller med solfjädern inte nödvändigtvis har olika "värde" för barnet. Hon gör bara vad hon har lärt sig. Hade hon lärt sig att somna själv och om ni då började solfjädra, så hade hon nog reagerat på samma sätt. Säg till om jag pratar goja här nu och ni inte förstår hur jag menar. :wink:

När man precis har börjat kura så är det inte så mycket som borde :) Det är som det är. Men vad ni borde göra nu är att backa och jobba mer med ramsan. Backa gradvis så kan barnet göra framsteg. Börja någonstans vid natt två och följ kuren.
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
andah

Inlägg av andah »

Tack Cissii! Känns tryggt med ditt svar. Vi är helt inställda på att få SOVA nu, det finns ingen återvändo, för allas vår skull!
Natten var värre än tidigare, 2 timmar mellan 2 och fyra och en hes liten dam :(
Vi får pröva med att backa helt enkelt. När man kämpar på sådär mitt i natten kommer ju frågorna om man kommer att skapa en rädsla kring hela "soveriet"? Tycker också att hon är ledsen när hon vaknar på morgonen, men på dagarna är det helt ok... Kanske för att det är såna stora förändringar hon går igenom med sömnen nu?
andah

Inlägg av andah »

Hej igen,

Rop på hjälp!

det blir bara värre och värre för varje dag/natt. Igår gick det iof snabbare vid läggning men hon vaknade otröstlig vid 11. Slutade med att vi tog upp henne och hon sov med min man i ett annat rum :oops:
Min man (som är den som är FL) berättade att hon kännts låg och närhetstörstande hela dagen,lättstött liksom. Trött och gnällig hela eftermiddagarna, som att hon vet att det snart är dags.
Nu är vi fast och behöver hjälp! Hittar ingenstans i boken/forumet med någon som har samma problem. Men vi kan ju inte vara ensamma om att det tar så lång tid vid läggning? Det är fantastiskt med alla framgångshistorier men vi är helt stuck, känns som att det är värre nu än innan, då hon iaf inte var ledsen både dag och natt :?
Det tar ju två timmar både kväll och vid natt och uppvak.
Vi följer schemat slaviskt!
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Hur har natten gått?

Skrattas det ordentligt hela natten?

I mina ögon känns det som att dialogen mellan er med ramsan måste upprättas, när du har ramsat dig ut så låt henne reagera färdigt innan du ramsa, en ramsa går inte fram till ett argt barn, så här hon går ned lite jobbar du med ramsan, högt och kraftfullt! Frågar hon 100 gånger ska hon ha 101 svar, du ska ha det sista avslutande ordet, mamma (eller pappa :wink: ) VET bäst!

läs tips:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
andah

Inlägg av andah »

Hej igen,

skrattas? här skrattas ingenting. så fort vi släcker i rummet börjar gråten och skriket, även om hon skrattar innan det. Tom på väg upp när vi börjar nattningsrutinen blir hon ledsen... Har förstått att hon ska reagera klart, men det tar ju timmar, ger knappt sig själv andrum... Tycker vi agerar med självsäkerhet och trygghet... Känns inte alls bra att hon verkar förknippa hela soveriet med ledsamhet och gråt och skrik...
Har backat men hon blir inte lugn av varken SF elle ramsa.

Hjälp!
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D
Skrattas det ordentligt hela natten?
Oj då tryckfels nisse, hela vägen till sängen var det nog tänkt 8)

Har du upplevt att ramsan "tar" någongång under kuren?

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Nancy

Re: 11 månader läggningen strular

Inlägg av Nancy »

andah skrev: Är orolig att hon skall bli rädd för att sova öht.
andah skrev: När man kämpar på sådär mitt i natten kommer ju frågorna om man kommer att skapa en rädsla kring hela "soveriet"?
andah skrev: Trött och gnällig hela eftermiddagarna, som att hon vet att det snart är dags.
:idea: Här har vi en massa knas som ställer till det för er allihop. Ni tillskriver barnet era egna känslor och rädslor. De är INTE synd om barnet som får sova på natten, som får mat på regelbundna tider, som får vara delaktig i er vardag, som får känna sig behövd och älskad :heart:

Fina svar har du redan fått men jag kommer här med ännu lite barskare ton. Ni fixar det här. Ni föräldrar fixar att förmedla trygghet. Vem skall annars lära henne :?:

Rekommenderad läsning: Annas fantastiska januarikrönika 2008
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet
Nancy

Inlägg av Nancy »

:oops: Var har jag artigheten någonstans såhär i juletid då :?:

"Välkommen tlll forumet" skulle det ju stå också :D

En sak till: många barn i er flickas ålder skriker rätt illa vid ex. påklädning, blöjbyte eller kanske då man spänner fast dem i en bilbarnsstol. Trots det utför man som förälder lugnt dessa aktiviteter för man vet ju faktiskt bättre än barnet här. Inte låter man barnet sitta icke fastspänt i bilen pga risk för att barnet skall bli rädd för att åka bil :?:

Det här med barn och sömn är av någon anledning väldigt laddat men om ni försöker anamma lite bilstolstänk så tror jag att ni lyckas mycket bättre med ert kurande.

Lycka till önskar Nancy
andah

Inlägg av andah »

Hej och tack!!'
En helt ok läggning, bara 30 minuter igår, hon började skrika direkt när jag släckte men jag kunde lugna henne med SF. svarade halvbra på första ramsan (på väg ut) men mer gnällde och ylade än skrek och var arg. Gick in när jag hörde att hon stod upp och lät som att hon jobbat upp sig. La henne ner betämt, kort SF och sen ramsade jag mig ut. Hon protesterade på första ramsan men jag höjde rösten och hör och häpna...på den fjärde ramsan tystnade hon och somnade!
Typ samma visa inatt, vaken 1 timma men mer gnäll än skrik! Endast inne två gångewr, somnade andra gången efter ramsa x 4 Hoppas vi är på rätt väg nu!!
Vaknar samma tid två nätter irad nu, är det vanligt?
Tack igen för allt stöd, håll tummarna för att det vänder nu!
kram
john80

Inlägg av john80 »

Hej "Andah"!

Jag vill börja med att säga att jag inte är en dipl kurare, så mina åsikter är helt personliga. Jag hör hur oroliga och hjälpsökande ni är och hoppas ni kommer tillrätta med allt snart.

Blir lite upprörd när jag läste dina svar Nancy. Jag förstår att du vill hjälpa till men ibland tycker jag att det blir lite "kejsarens nya kläder" attityd på den här sidan. Hur kan du veta att det är föä:s känslor som tillskrivs barnet?? Förstår din poäng och tror att det kan stämma till stor del, MEN är det inte så att vi människor (du jag OCH AW) förstår omvärlden genom våra egna referensramar? Sedan har jag aldig riktigt förstått jämförelsen med bilbälte o SF och/el låta barnet gråta när det är argt. Det är väl ändå skillnad att hålla fast sitt barn när man VET att det är nödvändigt (ej fastspänd=dör vid krock) och när man känner sig osäker på om det är det rätta (kan jag förmedla trygghet genom annat sätt?). Eller? Mitt syfte är inte att kritisera vare sig dig Nancy eller kuren i sig, vill bara tänka lite "out of the box" här.

Om ni upplever att allt bara blivit värre sedan ni påbörjade kuren så kanske det här inte är rätt för er? Fundera på vad som känns rätt för er familj. Metoder, vare sig det handlar om sömn, trots eller diet, varierar från generation till generation och mellan forskare och forskare. Viktigt att vi tror på vad vi gör. Jag har lärt mig mycket genom kuren (tidigare sprang jag in vid minsta pip), men om det är något som känns totalt fel för mig och min pojke så gör jag helt enkelt inte det. Försöker dock ha i bakhuvudet att det alltid känns onaturligt och lite läskigt att bryta mönster, även om det är ett dåligt mönster.

Lycka till!!!
kram
/malin
john80

Inlägg av john80 »

Oj, ser att du skrev samtidigt som mig... :oops:
Vad skönt att det gått bra!! :)
kram
Gäst

Inlägg av Gäst »

john80 skrev:Sedan har jag aldig riktigt förstått jämförelsen med bilbälte o SF och/el låta barnet gråta när det är argt. Det är väl ändå skillnad att hålla fast sitt barn när man VET att det är nödvändigt (ej fastspänd=dör vid krock) och när man känner sig osäker på om det är det rätta (kan jag förmedla trygghet genom annat sätt?).
Det här skulle jag vilja kommentera. Jag tycker Nancy har satt fingret på något så viktigt här och att hennes formulering är helt lysande. Grejen för mig är att jag anser att det ÄR nödvändigt att lugna barnet så att det kan sova (ej lugn=kan inte somna=hamnar i dåligt mönster=sömnbrist=försämrad psykisk och fysisk utveckling etc etc). Tycker man inte att sömnen är livsnödvändig, ja då förstår jag din invändning, men tycker man det, då är liknelsen klockren. :wink:
...och när man känner sig osäker på om det är det rätta (kan jag förmedla trygghet genom annat sätt?).
Javisst! Här är har vi en stor poäng. Är man osäker på att det är det rätta, då gör man det helt enkelt inte! Jag skulle aldrig kunna hålla en solfjäder på ett barn som behöver lugnas om jag inte trodde jag utförde en kärleksfull och riktig handling med barnets bästa för ögonen. Då skulle jag välja något annat.

Men nu är det ju så att den här sidan är till för att stötta föräldrar som valt att kura sina barn. Självklart försöker vi då peppa föräldrar att hitta rätt och att ge råd i kurens anda. Skulle vi vid varje rop på hjälp föreslå att man ska ge upp och testa något annat, skulle det bli ganska märkligt, eller hur?!

Som många påpekat här i tråden: Förändring är inte enkelt. Det är att tappa fotfästet ett tag. Så är det för oss vuxna, så är det för barnen. Frågan är vart man är på väg och varför? Eller vart man hellre skulle vilja gå...

:D
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:
andah skrev: Skrattas? här skrattas ingenting

Oj då, vad hemskt vi har det :shock: Vet du, min första spontana reaktion när jag läser ditt gnäll är helt lakoniskt LÅT BLI DÅ.
andah skrev: Känns inte alls bra att hon verkar förknippa hela soveriet med ledsamhet och gråt och skrik...

Det finns ingen lag på att man måste tillämpa Sova hela natten-kuren. Den är framtagen och under 30 år utvecklad till HJÄLP, inte till krav :wink:
john80 skrev: Viktigt att vi tror på vad vi gör.
Där ligger det hela.

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
andah

Inlägg av andah »

Hej,

adresserade forumet i frustration och för att jag hoppades på att få stöd från er som lyckats. Tvekar inte på metoden, men ville få peppning och övertygas om att det även vi kan lyckas! För oss känns det som vi misslyckats eftersom det fortfarande (tredje dagen) tar så lång tid både vid läggning och uppvak.
Till sist: Hade hoppats att bli stöttad och peppad av andra som suttit i samma sits isf kritiserad och bedömd som "gnällig" kan knappast vara den enda som känner frustration i detta forum :!:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"