Hej, jag har några frågor och till den en förklarande text. Ber om ursäkt för ett långt inlägg.
Jag och min man ska kura vår son Oliver som är 16 månader nu. Han har sovit katastrofalt dåligt hela tiden. Ibland något bättre ibland mycket sämre. Han har för det mesta sovit med mig, i alla fall merparten av natten (han sover bättre om han får ligga nära, nära mig). Han somnar i sin säng men kommer upp till oss. Vi har gjort försök till en form av natt-träning tidigare och det gick bra vid läggning. Han somnade själv i sitt rum men vaknar i vanlig ordning efter en timme och så fortsätter det sedan. På natten har vi inte lyckats med att få honom att somna själv. Vi är alltid i rummet. Och inte bara det, han ”behöver” våra händer för att somna/somna om. Han liksom nyper och håller handen tätt intill lilla kroppen. För tre/fyra veckor sedan hamnade han på sjukhus för förkylningsastma och sedan dess kan han inte längre somna ensam i sitt rum, vi sitter på en stol (han kan somna utan händer, men aldrig somna om).
Eftersom jag känner att han har sömnbrist och verkligen vill sova är jag nu reda att köra kuren, men har lite frågor:
1. Eftersom han är 16 månader ska vi inte köra buffning, stämmer det? Vi lägger honom endast i det läge som är hans favoritläge och sedan solfjädrar?
2. Solfjädring, får vi göra det om han ligger på rygg? Vi brukar och han vill ha en hand över bröstet när han ska sova.
3. Min farhåga är att när vi gör Solfjädern kommer han ta våra händer i besittning. Det svåra är då att ta bort dem eftersom han alltid då blir så ledsen. Ibland arg men för det mesta så hjärtskärande ledsen och olycklig... Om vi idag vill att han ska somna utan våra händer gäller det att han inte får tag i dem. Gör han det är det kört. Får han inte tag i dem fungerar det utan (ibland). Hur ska vi göra? Låta honom få tag på handen och sedan ta bort den? Vad gör vi då när han blir olycklig?
4. Är det så att vi måste ta bort nappen eller är det endast en rekommendation? Han verkligen älskar sina nappar. Varför måste den bort? Gäller det bara när han ska sova eller alltid?
Tack för svar./Petra
Lilla o ska kuras. Några frågor.
Lilla o ska kuras. Några frågor.
Mamma till lilla o
Hej.
Jag ska svara dig lite snabbt, har en bebis som ska komma upp snart.
Eftersom han är så orolig för att ha bröstet och magen fri (era händer är tryggheten) så skulle jag ge honom en rejäl chans att få sova på mage, eller möjligen på sidan. Lägg honom på mage och solfjädra. Det kan mycket väl ta längre tid än om ni låter honom ligga som han är van, men jag tror att ni vinner på det i längden.
För ryggen är en sköld. Det är ingen slump att alla djur ligger på mage eller på sidan ihopkyrade med ryggen utåt. Det gör människor också om de får välja.
Solfjädra på mage har jag läst att folk gör, men det jag reagerar på är att en viktig detalj när det gäller just solfjädern är att barnet inte ska kunna se dig. Visst, är det absolut kolsvart så går det ju ändå, men minsta lilla ljusstrimma som faller på dig, så syns du och då förknippas läggningen ändå med dina händer.
Så min tanke är helt enkelt att bryta det mönstret hos honom. Han kan ha en gosefilt eller ett djur hos sig som han kan krama.
Nappen har han egentligen inget behöv av längre. Efter 4-5 månader så är det extra sugbehovet borta. Och vill han absolut ha något att suga på så finns det ju både det ena och det andra att hitta.
OCH det ger inte så mycket att kura om han inte kan hantera nappen själv och du måste upp och peta i den med jämna och ojämna mellanrum. Men klarar han det själv, så kan det ju funka.
MEN jag tror ändå att du kommer att oroa dig mer för nappen än han. Glömmer du den direkt så har han glömt den på ett dygn!
Och ska den bort så ska den bort! Inte minst för att du inte ska kunna tänka "oj, han saknar nog nappen, så jag ger honom den" när han ska sova.
Nu vaknar bebisen!
/LO
Jag ska svara dig lite snabbt, har en bebis som ska komma upp snart.
Eftersom han är så orolig för att ha bröstet och magen fri (era händer är tryggheten) så skulle jag ge honom en rejäl chans att få sova på mage, eller möjligen på sidan. Lägg honom på mage och solfjädra. Det kan mycket väl ta längre tid än om ni låter honom ligga som han är van, men jag tror att ni vinner på det i längden.
För ryggen är en sköld. Det är ingen slump att alla djur ligger på mage eller på sidan ihopkyrade med ryggen utåt. Det gör människor också om de får välja.
Solfjädra på mage har jag läst att folk gör, men det jag reagerar på är att en viktig detalj när det gäller just solfjädern är att barnet inte ska kunna se dig. Visst, är det absolut kolsvart så går det ju ändå, men minsta lilla ljusstrimma som faller på dig, så syns du och då förknippas läggningen ändå med dina händer.
Så min tanke är helt enkelt att bryta det mönstret hos honom. Han kan ha en gosefilt eller ett djur hos sig som han kan krama.
Nappen har han egentligen inget behöv av längre. Efter 4-5 månader så är det extra sugbehovet borta. Och vill han absolut ha något att suga på så finns det ju både det ena och det andra att hitta.
OCH det ger inte så mycket att kura om han inte kan hantera nappen själv och du måste upp och peta i den med jämna och ojämna mellanrum. Men klarar han det själv, så kan det ju funka.
MEN jag tror ändå att du kommer att oroa dig mer för nappen än han. Glömmer du den direkt så har han glömt den på ett dygn!
Och ska den bort så ska den bort! Inte minst för att du inte ska kunna tänka "oj, han saknar nog nappen, så jag ger honom den" när han ska sova.
Nu vaknar bebisen!
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
VÄLKOMMEN HIT!!!
/LO
Lotta, mamma till