Ska snart dra igån kuren, men...
Ska snart dra igån kuren, men...
Vi har en pojke på drygt 8 månader som (överraskning?) inte sover på nätterna. Vi läser SHN-boken som galningar just nu och vill dra igång så fort vi kan. Men jag undrar hur det funkar sen när han är kurad och han behöver åka tex till sjukhuset (vilket vi får göra då o då) - där är det ju väldigt svårt att hävda att nej, nu får vi avbryta för lillen ska äta/sova. Hur gör man?
Sen har vi också funderat på om det vore bra att ge honom eget rum, är det för tidigt?
Sen har vi också funderat på om det vore bra att ge honom eget rum, är det för tidigt?
Hej och Välkommen hit!
Grattis till ett bra beslut, och nej att han just är 8 mån överraskar ju inte
Ibland går det ju inte att hålla sig exakt till schemat, då får man pussla ihop det så bra som det går. Det viktiga är ju att rutinerna funkar på hemmaplan och i vardagen tänker jag, blir det en specialare ibland så är det inte hela världen. Sen är det kanske dumt att lägga kuren under tiden som ni har ett inplanerat besök. Funkar det att inte göra det?
Mvh Cecilia
Grattis till ett bra beslut, och nej att han just är 8 mån överraskar ju inte
Ibland går det ju inte att hålla sig exakt till schemat, då får man pussla ihop det så bra som det går. Det viktiga är ju att rutinerna funkar på hemmaplan och i vardagen tänker jag, blir det en specialare ibland så är det inte hela världen. Sen är det kanske dumt att lägga kuren under tiden som ni har ett inplanerat besök. Funkar det att inte göra det?
Mvh Cecilia
Celeste 061208
-
Världens Bästa Barn
Världens Bästa Barn
Hejsan
Självklart kan han få ett eget rum!
Jag vet inte riktigt vad det är för utslag och om detär smärtsamt eller så, men jag tror att att man gör alla i förebyggande syfte, smörjer, baddar, pudrar, smärtlindring eller dyl innan läggning och om det behövs pysslas om nattetid så håller man sig till sängen och håller principen att han är trygg i sängen. Jag tror att en kur är fullt möjlig.
//Malin
Självklart kan han få ett eget rum!
Jag vet inte riktigt vad det är för utslag och om detär smärtsamt eller så, men jag tror att att man gör alla i förebyggande syfte, smörjer, baddar, pudrar, smärtlindring eller dyl innan läggning och om det behövs pysslas om nattetid så håller man sig till sängen och håller principen att han är trygg i sängen. Jag tror att en kur är fullt möjlig.
//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
-
TorpSara
Edvard har mycket eksem, riktigt fula periodvis. Han sover som en prins i allafall, men det kliar när han somnar in. Jag hade inte kurat utan att först ha läkt ut eksemen med en starkare kortisonsalva. Efter kuren kommer de inte att störa honom lika mycket, och då är det inte heller fel att lindra om det blir ett kligt uppvak. Kli är svårt att ramsa bort...
Men kuren är nästan omöjlig om man inte kan vara fullkomligt övertygad om att man inte behöver gå in eller om man inte kan ramsa med övertygelse, därför behöver eksemet vara läkt under kuren tycker jag.
Men kuren är nästan omöjlig om man inte kan vara fullkomligt övertygad om att man inte behöver gå in eller om man inte kan ramsa med övertygelse, därför behöver eksemet vara läkt under kuren tycker jag.
Jag håller nog med TorpSara här. Har två atopiker, som nu är eksemfria, och de har inte störts av eksemen. Men just för ER säkerhet och attityd är det viktigt. Och när eksemen sedan kommer tillbaka - vilket de ju gör efter en kortisonkur - kan ni behandla långsiktigt och bättre och han störs inte på samma sätt.
Silkespyjamas har hjälpt båda mina, i kombination med magdroppar (lactobaciller) och rätt kost. Mer allergiråd finns i den här tråden:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12869
Kram Ewa
Silkespyjamas har hjälpt båda mina, i kombination med magdroppar (lactobaciller) och rätt kost. Mer allergiråd finns i den här tråden:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12869
Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
Tack för svaren!! Jo jag har väl också misstänkt att hans problem ska ha en chans att bli bättre om han får sova och kroppen återhämta sig. De senaste nätterna har han vaknat med 20 min mellanrum... man har börjat se att han är glåmig och jag tycker han ser magrare ut kraken.
Vi läser och läser så fort vi har en chans för att kunna starta så fort som möjligt, jag vill ta det säkra före det osäkra och verkligen veta vad jag gör när det är dags. Det blir i alla fall pappan som tar de inledande två nätterna, jag tror inte jag klarar att hålla fast honom med solfjädern i 45 minuter om det skulle bli så...
Usch jag är riktigt nervös, det känns som att så mycket hänger på detta. Hur vanligt är det att man misslyckas?
Vi läser och läser så fort vi har en chans för att kunna starta så fort som möjligt, jag vill ta det säkra före det osäkra och verkligen veta vad jag gör när det är dags. Det blir i alla fall pappan som tar de inledande två nätterna, jag tror inte jag klarar att hålla fast honom med solfjädern i 45 minuter om det skulle bli så...
Usch jag är riktigt nervös, det känns som att så mycket hänger på detta. Hur vanligt är det att man misslyckas?
-
TorpSara
-
Fjällfolket
Tack snälla för era svar (och snabba också!)! Nu har vi satt ett startdatum - den 3/1 drar det igång, för då är almanackan ren och fin och förhoppningsvis har något av 8-månadersångesten lagt sig...
Tills dess: läsa, läsa, läsa!!! (och troligen kommer det poppa upp fler frågor, men nu vet jag ju att man får svar på dem
)
Hejsan
Om du vänjer honom att sova i tex stillastående på dagarna, så visar du bara dagis personalen hur man gör, med ramsa och så.
Eller så låter du dagispersonalen göra på sitt sätt, som brukar funkar strålande även fast man gör annorlunde hemma, dom har ju redan grundtryggheten, iom kuren.
Ett schema kan alltid ändras vid behov, så att göra en schema ändring om 1 år blir inga problem, dom flesta har ju ändå en lunch vila efter lunch även på dagis, dom små alltså. Men jag vill rekomendera dig att ha 12 h natt om lillen ska börja på dagis under 3 år, jag tror att dom verkligen behöver den långa och sammanhängande nattsömnen då.
//Malin
Om du vänjer honom att sova i tex stillastående på dagarna, så visar du bara dagis personalen hur man gör, med ramsa och så.
Eller så låter du dagispersonalen göra på sitt sätt, som brukar funkar strålande även fast man gör annorlunde hemma, dom har ju redan grundtryggheten, iom kuren.
Ett schema kan alltid ändras vid behov, så att göra en schema ändring om 1 år blir inga problem, dom flesta har ju ändå en lunch vila efter lunch även på dagis, dom små alltså. Men jag vill rekomendera dig att ha 12 h natt om lillen ska börja på dagis under 3 år, jag tror att dom verkligen behöver den långa och sammanhängande nattsömnen då.
//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12