Nytt schema hur byta?

Skriv svar
Anna-Anna

Nytt schema hur byta?

Inlägg av Anna-Anna »

Vi har en liten Sixten som blir ett år nu och vi har kört denna metod sedan han var 6 mån med strålande resultat. Nu har han den senaste tiden haft svårt att somna in på dagslurarna. Han är nöjd och leker i sin säng men det dröjer ofta minst hälften av sovpasset innan han somnar in och jag tvingas då utnyttja marginalkvarten och väcka honom varje gång. Vi har haft samma schema sedan han var ett halvår och jag tänker att han kanske inte behöver lika mycket sömn nu när han är ett år. Funderar därför på att ändra schemat till att bara ha en dagslur men lite längre, kanske efter lunch. Vad tror ni om det?

Hur ändrar man schemat på smidigast sätt? Är det att skjuta en kvart om dagen på förmiddagsluren och sedan när man fått den på rätt tid även förlänga den?

Sixtens schema ser ut så här idag:

0700 Vakna och välling
0915 Mellanmål (gröt)
0930-1100 Förmiddagslur 90 min
1200 Lunch
1415-1500 Eftermiddagslur 45 min
1500 Mellanmål (frukt och smörgås)
1730 Kvällsmat
1830 Nattslurk
1900 Sova natt

Tacksam för tips!
Anna, mamma till en kurad prins född 2007-12, samt en kurad prinsessa född 2009-06.
HÖNSMAMMA

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Hejsan!

Vad härligt med en så nöjd filur som Sixten :). Du har nog tolkat hans "tecken" helt korrekt - han börjar bli stor och det är dags att ändra schemat något :D . Från ett års ålder behöver barn 13,5-14 timmars sömn per dygn. För schemaförslag föreslår jag att du går in under "Klistrade favorittrådar" för där hittar du finfin schemainspiration!

När vi har ändrat schemat har vi gjort det rakt av och det har hittills fungerat bra :thumbsup:. Det har i och för sig tagit en till två dagar innan barnen har helt anammat det nya schemat, men sedan har det flytit på som om ingenting har hänt :).

Hälsningar,
Kristiina
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
Anna-Anna

Inlägg av Anna-Anna »

Tack för snabbt svar. Jag och min man skryter för vänner och bekanta om hur bra support man har här i forumet! :D

Jag känner mig redo ta itu med schemabytet nu men är lite rädd att han inte kommer sova hela sitt enda pass. Min tanke är att ha följande schema:

0700 vakna och frukost
1100 lunch
1130-1330 dagslur
1500 mellanmål
1730 middag
1830 nattslurk
1900 sova natt

Hur vet vi om han klarar av det? 8-[
Anna, mamma till en kurad prins född 2007-12, samt en kurad prinsessa född 2009-06.
HÖNSMAMMA

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Hejsan

Jag håller med om att det här forumet är ovärderligt när det gäller råd, stöd och allmänt kackel :D ! Och den support som vi fick under vår kurning av vårt första barn var helt fantastisk. =D>

Var lugn för att er guldklimp kommer att sova sin långlur, oftast hela men det kommer att finnas dagar då han kommer somna in senare eller vakna tidigare. Nu när ni börjar med det nya schemat kan det ta ett par dagar innan han är inne i den nya rutinen, men som sagt var kommer han sedan att de flesta dagar att sova sin lur. De gånger han vaknar till för tidigt så använder ni bara de SHN-verktyg som ni nu har för att han ska somna om.:) Nu har ni ju bestämt er för att det är det här som gäller och då kommer ert lugn och självklara attityd 8) att smitta av sig på sonen - inga problem!

När jag ser schemat tycker jag att det är lite tätt mellan lunchen och vilan, mellan mellis och middag (gärna 3-4 timmar emellan så att han hinner bli hungrig). Det är viktigt att din ettåring får äta lunch i lugn och ro och att han hinner göra sina behov innan det är dags att vila :). Ett schemaförslag kan vara:

7.00 godmorgon och frukost
10.30 eller 10.45 Lunch
11.30 eller 11.45 dagslur 2 timmar
14.00 Mellanmål
17.00/17.30 Middag
18.30 Kvällsmål (gröt, välling)
19.00 Natti, natti

Anpassa schemat efter ert liv och förutsättningar med riktmärket att det bör vara 3-4 timmar mellan måltiderna (förutom mellan middag och kvällsmål förståss), och att det är lättare för sonen att vara vaken längre på eftermiddagen än på förmiddagen.

Hälsningar,
Kristiina
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"