Hej Hej!
Några tankar som kom i mitt sinne när jag läste ditt inlägg...
Vad jag lärt mig under den tid tid som den äldsta av mina döttrar (51/2 år) funnits (eller det var inte tydligt från början att hon var annorlunda, det kom gradvis), har varit att det som är till stor nytta för henne, är till stor nytta även för mina andra två barn.
Det har varit en mycket intressant resa för mig (reser fortfarande) som fått mig att omvärdera en hel del saker i livet. Min syn på lärande tex. Jag har en kompis från Ryssland som var intresserad av Domans idéer utan att jag visste att det var Doman då. Men jag tyckte det verkade helknäppt att hålla på med ord-kort och bits-kort ("kunskaps-kort")...
Hehehe...Nu tror jag att jag är värre än hon. Utan att veta vad hon höll på med egentligen så kom jag själv in mer och mer på detta genom att läsa här och läsa Domans böcker själv. Sen var jag i våras även på kurs hos IAHP.
Jag känner att jag i nuläget inte har kapacitet att genomföra ett intensivt program i enlighet med IAHP:s principer. Men jag följer John Seymours motto: "I can only do what one man can do, but what one man can do, I will do." Nja okej, man kan väl alltid göra mer. Men det får ju inte stå på bekostnad av ens sans...
Alla har vi olika kapacitet och som förälder till ett barn med svårigheter (eller utan några svårigheter alls för den delen!) får man nog lätt ett konstant dåligt samvete. Och det kan ju vara hälsosamt till den grad det dåliga samvetet får en att göra så gott man kan, men det kan också lätt bli destruktivt.
Några av de viktigaste saker som de lärde ut på kursen var kort:
1. Hur man ger sitt barn möjlighet till utveckling av hjärnan genom vissa fysiska aktiviter. (ålning, krypning, brachiation,vad det nu kallas på svenska...etc)
2. Aktiviteter som främjar den intellektuella utvecklingen. (Läs-programmet, bits-programmet där man lär ut olika faktan om omvärlden, matte-programmet etc) Tanken med detta är alltså inte att de ska bli nörd-snillar och glänsa över alla andra, utan att den intellektuella stimulansen i sig bidrar till utveckling. Min dotter har tex varit mycket sen i språket och haft stora svårigheter med uttal, men jag är rätt säker på att vår ord-träning har utökat hennes ordförråd rejält, och i vissa fall har hon lärt sig att uttala ett ord först efter att hon fått se det i skrift.
De olika områdena i hjärnan som är till för olika saker är inte separerade från varandra utan som Doman skriver på ett ställe någonstans, det är som om man tänker sig att varje hjärnfunktion har en kanonkula och ellan dessa kanonkulor är rep fästa. Skjuter man sen iväg en av dessa kanonkulor så kan det inte hjälpas att även andra kanonkulor hänger med.
Så när man ägnar sig åt aktiviter som upphöjer ett ömråde så kommer även andra områden åka snålskjuts så att säga. Desto större effekt får detta givetvis genom att man stimulerar flera områden.
För varje ny kunskap eller färdighet en människa lär sig så bildas nya hjärnbanor och sammankopplingar i hjärnan.
Tex som när man lär sig att cykla. Det är en färdighet som kräver dels balans, dels att kunna kontrollera sig på styrningen och att samtidigt pedela med sina fötter. Kanske ska man dessutom ha koll på vart man är på väg... Allt detta skapar en massa nya kopplingar i hjärnan, och de finns där sen vanligtvis hela livet. Har man en gång lärt sig att cykla så sitter det ju.
Och så är det med alla färdigheter, när man lär sig läsa, lär sig ett nytt språk, lär sig simma, lär sig saker om världen etc, så bildas nya kopplingar hitan och ditan i hjärnn som ett nät som byggs upp. Varje ny kunskap eller fysisk färdighet skjuter på de där kanonkulorna.
Man kan jämföra med vad som händer om man praktiserar motsatsen. Om man inte ger sitt barn möjlighet till utveckling, tex genom att jämt låta det sitta i en spjälsäng som det varit fall med barnhemsbarnen tex i Rumänien. Barn som fött fullt normala med som inte fått den normala stimulans som ett barn ska ha, utvecklas inte heller normalt utan kan kanske inte kommunicera eller förstå mycket av vad som händer omkring dem.
Sen har vi barn som såna som en del av oss har, som fått en normak stimulans sedan födseln. Men de behöver allt det där som alla behöver, fast mycket, mycket mer än "vanliga" barn. Vissa behöver mycker, mycket, mycket mer för att komma ikapp.
Tex barn som är blinda, inte för att det är fel på ögonen utan för att det är något fel i hjärnan, kan bli hjälpta av att man visar dem mycket tydliga svart-vita mönster med stark belysning på. På Iahp har de ett helt rum inrett i svart-vitt och andra starka färger med stark belysning, och jag har hört om föräldrar med såna "blinda" barn som varit i det rummet och där barnet för första gången upptäcker att det finns något som man se med ögonen. Tillavaron syns inte mycket annats för dem. Sen bygger man på detta genom att visa barnet sådana tydliga bilder och övar så upp förmågan.
3. Kosten. Som deras kostråds-expert sa, för vissa kan enbart en förändring i kostvanorna göra "the change". "Food is our only fuel, so give only premium fuel" var en annan sak som upprepades...