Vällingvägrande 1,5-åring

Skriv svar
Kj

Vällingvägrande 1,5-åring

Inlägg av Kj »

Hejsan forumet!

Vår 1,5-års dotter har sovit 11,5 timme per natt sen hon blev kurad vid ca 7 månader och senaste halvåret har hon sträckt sig mot sängen utan ett knyst på kvällarna. Underbart!

Men senaste veckan har något nytt kommit smygande. Hon har börjat vägra att äta sin välling på kvällarna! Tidigare har hon sugit i sig 250 ml girigt, men nu skriker hon vilt när man försöker ge henne. Till slut får man lägga henne utan välling, och hon skriker och vi ramsar tills hon till slut somnar. Sen vaknar hon vid fyra-tiden och vi har till slut givit henne välling för att hon ska somna om.

Vad kan vara fel? Sover hon för mycket på dagen? Eller ska vi försöka tidigarelägga middagen så att hon får ett längre mellanrum mellan målen?

Schemat ser ut såhär:
7.15 ca Uppstigning, välling
9.00 ca Frukost, fil etc
12.00 Lunch
15.00 Mellanmål
18.00 Middag
19.30 Välling, läggdags

Vore jättetacksam för hjälp!
Kj

Inlägg av Kj »

Glömde förstås middagsluren 12-13.30 i schemat.
Maken är hemma nu så man är lite ringrostig :wink:
cissii

Inlägg av cissii »

Hej :D

Jag tänker förtrots jag. Och sen blev jag så trött så jag måste gå och sova kände jag :o . Men läs länken!

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13298
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
HÖNSMAMMA

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Något som fungerat på mina barn har varit att strunta i vällingen och gå över till kvällsgröt = havregrynsgröt med smörklick och mjölk till. Det håller lilla magen mätt hela natten. :)

Hälsningar
Kristiina
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Vi fick också lite problem med sista målet för en tid sedan, då ändrade jag helt enkelt och började ge fruktpuré med smörgås eller annat plock. Det fungerade jättebra.

Sedan bör du komma ihåg, att det är summan av födointaget per dygn som räknas. Så länge hon får välling nattetid har hon ju ett mål för mycket på schemat, och då är det inte så konstigt att hon vägrar på kvällen. Hon är inte hungrig helt enkelt. Ni måste bryta cirkeln! Ingen mat på natten!!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Siobhan

Inlägg av Siobhan »

Min dotter har också haft perioder då hon vägrat kvällsvällingen. Men då har hon helt enkelt fått gå utan, eller så har hon fått en macka eller lite gröt istället. Vaknar hon fyra på morgonen och vill ha sin "bottle" (vi pratar engelska hemma) så ramsar jag till hon somnar om igen, för inte går jag upp vid den tiden och ger henne mat!
Mamma till Lucia född 2007-01-19
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"