Hur sluta med blöja?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Laban

Hur sluta med blöja?

Inlägg av Laban »

Hej!

Min 2,5 åring visar nu att hon har full koll på signalerna för kiss och bajs. Om hon är utan blöja springer hon bara iväg och kissar själv på pottan - när hon ska bajsa brukar hon ibland fråga efter blöja och då har hon fått det eftersom vi varit rädda för förstoppning eller att hon inte riktigt ska fixa det på pottan (antagligen underskattning). Att kissa på pottan har hon nu gjort i cirka två veckor.

Problemet som uppstått nu är att hon inte vill ha underbyxor/byxor utan ska antingen springa med rumpan bar eller ha blöja. Nu har hon dessutom börjat fråga mer efter blöja, antagligen eftersom vi uppmuntrat henne att vara utan. Springa med rumpan bar får hon göra så mycket hon vill hemma - men det går ju inte om man går ut eller åker bort på något speciellt. Det jag undrar är om jag helt enkelt ska bestämma att nu används bara blöjor när man sover (hon är långt ifrån torr på natten och middagsvilan) och visa att man måste ha underbyxor istället - precis som mamma och pappa - eller om jag ska ta det lugnt och låta henne välja blöja när hon vill det?

Trotsen påverkar ju naturligtvis detta och jag vill inte att det ska bli någon stor grej - jag upplever att hon varit stolt och glad över att kunna kissa på pottan vilket hon fått sköta helt själv hemma - om hon inte bett om hjälp.

Det kanske finns gamla trådar kring detta som jag inte hittat och då får ni gärna tipsa om länkar.

Tacksam för svar/ Laban

Storasyster 0605
Lillebror 0802
Humlan86

Inlägg av Humlan86 »

Jag upplever att press ofta ger steg bakåt i det här. Fråga varje dag "blöja eller trosa" - en dag kommer hon att säga trosa ;-)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ja, all typ av press är dåligt. Det ska vara hennes affär.
Vill du ta kommandot så säger du bara att det är bara på natten man har blöja (den naturligaste sak i världen, du vet) eller så ger du valet. Väljer du det första är det ju jätteviktigt att allt kissande och bajsande fortsätter att vara hennes ensak och inget du lägger dig så mycket i. På så sätt blir det inte så stort utrymme för trots.
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

:D
Så kul når de finner ut at de fikser tissing/besjing selv, de små!

Etter erfaring med isak i august ville jeg valgt å si at bleien bruker vi bare på natta / middagshvilan. - Og at både besj og tiss skal på potta eller doen slik som de voksne gjør. Når det skjedde ulykker gjorde ikke jeg så mye notis av det (skal återkomma med tips jeg fikk i en god tråd!), men ladet med handdukar litt over alt i huset en to ukers tid. Når det kom tiss andre steder enn på potta var det ojda! -tulletisset! Det skal jo være på potta det! Vi hjelpte hverandre å tørke opp, og han innså kanskje at det ikke var noe gøy i lengden..
Besjingen gikk det fort med. Etter en gang med besj i kalsongerna var det potten han ville til når han ble nødig, hels fortfort! Nattbleien tok vi av bare noen dager etter dagbleien faktisk. Da hadde han vært tørr lenge nattestid også.

Lykke til!
Laban

Inlägg av Laban »

Tack för svar! Tänkte bara rapportera hur det gått. Vi kastade inte bort blöjorna utan fortsatte som innan, utan krav men lät henne springa utan byxor så ofta som möjligt. En dag tog hon sedan självmant på sig en kortbyxa och talade stolt om för mig att ”jag har ingen blöja under byxan”. Därefter är hon numer nästan alltid utan blöja (förutom då hon sover). Trosor vill hon fortfarande inte ha men byxor, kortbyxor och kjolar är helt okej – så jag antar att det här med trosor ger sig så småningom. :)

Även om själva processen inte gått så fort så har det åtminstone gått åt rätt håll hela tiden. En del i det hela tror jag var att hon inte ville ha någon som helst hjälp och då hann hon inte alltid får ordning på både avklädning och toalettklättring. När hon väl övat upp sig på avklädning och påklädning var inte det något problem längre och nu tar hon ofta själv på sig ett par byxor även om inte jag har satt på henne några.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"