nattcirkus

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
dykmorsan

nattcirkus

Inlägg av dykmorsan »

Hej!
Igår deltog jag i Annas workshop med min snart tre månader gamla son, och började med schema. Har tidigare haft ok dagar med mat var tredje timme, ett schema vi tvingades in på efter att han fått diagnosen kolik. Men nätterna har alltid varit struliga. Och kvällarna förstås rena skrikfesten i många många veckor.
Fösta schemanatten gick någorlunda bra, men det blev ett mål för mycket - jag höll på att explodera och gav sonen mat redan 0200. Hur kan man hålla upp med amningen längre än sex timmar? När han sedan vaknade och ville ha mer klockan fyra är jag rädd att han fick då oxå.
Dagen har varit rätt bra, svårt att söva honom och han sov inte ett enda pass fullt ut. Men det är fantastiskt skönt att få lite ordning och reda på tillvaron! Och jag har kunnat skippa både minifom och magdroppar utan reaktion. Ridå.
Tacksam för alla råd och tips!
/dykmorsan och hennes tjockisson

Schema:
0700 mat
0830 sova 1,5
1000 mat
1130 sova 1,5
1300 mat
1500 sova 45
1600 mat
1745 sova 45
1930 nattslurk
2000 sova natt
0400 mat
Senaste - sista! - tillskottet föddes 080818, i v 39, och storayster kom till världen i februari 06
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: nattcirkus

Inlägg av annawahlgren »

:D Härligt att se dig, vackra, urlakade människa :heart: som går strålande nya tider tillmötes :sleep: Pris och beröm för fin start (som ÄR knögglig, i början).
dykmorsan skrev:Hur kan man hålla upp med amningen längre än sex timmar?
:D Ack ja, det är svårare för den ömma modern att inte lätta på trycket än för lilla barnet att inte äta under sex timmar.

(Hm... vi sa väl åtta :?: :lol: Så träna på :wink: :lol: )

Jag lovar, brösten kan gladeligen Standardmodelleras de också och tar inte mer än ca 3 dygn på sig att ställa om till icke-nattservering. De också :idea:
dykmorsan skrev:Och jag har kunnat skippa både minifom och magdroppar utan reaktion. Ridå.
:lol: Ännu ett fall av "kolik" att lägga till handlingarna, alltså :roll: Det tackar vi för :roll:

Kanske har du en annan tråd någonstans som jag inte har koll på, men det slog mig angående lilla storasyster - herre milde, det är ju TROTS :shock: Ett universaltips då är att under värsta vrålandet lugnt och sakligt bara stänga dörren om barnet (som ju hade eget litet rum) med en attityd av OJ DÅ - och så fort hon tystnar öppna och fråga vänligt: "Är du färdig :?: " Sedan kan man liksom prata om saker och ting, natta om, pussa och ramsa och hela baletten, men inte så länge det vrålas och skriks, är budskapet. Vråla och skrika är inte förbjudet, men det får man göra i enrum bakom stängd dörr. Och gissa vem som tröttnar fortare än fort, när den andra "huvudrollsinnehavaren" bara går bakom scenen och inte säger sina väl inövade repliker längre :shock:

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"