1-åring vaknar på natten - äter för lite på dagen

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
LinnéaG

1-åring vaknar på natten - äter för lite på dagen

Inlägg av LinnéaG »

Hej gott folk!
Nu är jag här igen. Tack ni alla för klokt som skrivs och råd man kan ta till sig.

Jo, lillan är ett år och har sedan en tid tillbaka börjat vakna på natten för hon äter inte nog på dagen. Hon vägrar att bli matad. Verkligen vägrar. Så hon äter själv. Men hon är inte särskilt intresserad. Får påfyllning med välling efter målen, för att inte bli trött och ledsen, pga hunger.

Försökte ett tag att inte fylla ut med välling så hon skulle vara verkligt hungrig till nästa mål. Slutade med att hon blev gnällig/klängig/ledsen och dessutom inte somnade efter nattslurken, utan kunde då dricka nästan fem(!) deciliter välling (inkl. slurken) innan hon var mätt. Det händer även nu, trots att jag ger henne välling efter varje mål. Och så 2-2,5 deciliter på natten. Hon kan vakna allt mellan kl22.30 till 05.30. Vanligast vid tresnåret.

I början trodde jag att hon vaknade till och "tänkte på vargar", så jag ramsade. Skämdes gjorde jag när det efter ett tag gick upp för mig att tösen ju faktiskt var hungrig, varje gång hon inte somnade om inom kort. Så nu går jag upp och gör välling när hon vaknar på natten, jag hör när hon är hungrig. Dessutom somnar hon till fort om hon inte är hungrig, så det är ganska lätt att avgöra.

Men så här ska hon ju inte behöva ha det. Simma runt i vällingträsket, när det finns bättre grejor och nattsömn som gör gott.

Nån där ute med tips?

Låta henne vara hungrig en natt för att se om hon får fart på dagsätandet?
Successivt späda ut nattvällingen (vilken kupp!), och hoppas att dagsätandet tar fart?

Tack allaredan!
Linnea
kattklo

Inlägg av kattklo »

Hej!
Jag har inget tips men jag vill dela med mig av min erfarenhet med min äldsta.
Hon vägrade också att bli matad och hade några få favoriträtter. Inte mycket gick ner och hon är otroligt fysisk. :D
Och hon drack inte välling!!
Så för oss fanns ingenting att fylla på med. Varken inför natten eller under natten. :shock: :D
Det var som det var. 8)
Vad vi gjorde var att energimaximera det hon åt och servera favoritmaten OFTA.

Jag ville bara säga detta till dig så det inte går vargar i "att hon måste vara så hungrig". :roll:

KRAM katten
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"