sömnbrist....igen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Jen

sömnbrist....igen

Inlägg av Jen »

Jag skrev tidigare och frågade om man skulle ta igen missad nattsömn på dagpassen och håller helt på schemat stenhårt även om han missat sömn och vaknat tidigare.

Jag har bara en ytterligare fundering kring detta. Lilleman sover sällan ända till morgontid. Ibland vaknar han 45 min tidigare och ibland 10 min tidigare. Ibland får vi honom att somna om ibland inte. Endast någon enstaka gång har jag fått väcka honom. Han vaknar aldrig samma tid på morgonen utan det är lite när som. Nu för tiden är han mycket sällan ledsen när han vaknar utan pratar med sig själv och bökar tills det är dags för morgon.

Innan vi började kura hade han 7 månaders riktigt dålig nattsömn bakom sig.

Nu till frågan:
Jag är lite bekymrad över att han sällan får sina 14,5 timmars sömn han behöver. Jag vet attman ska hålla stenhårt på schemat och det gör vi, men när sak han ta igen sin sömn? Behöver man vara bekymrad över att han inte får sina 14,5 timmar???? Får alltid väcka honom på förmiddagsluren som är 45 min och då är han supertrött.

Tack!!!!! (vi har hållt på en månad nu)
mamma till Marcus f?dd juli -04
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Det låter som om du behöver justera schemat lite :D

Lägg honom en halvtimma tidigare på kvällen, konsekvent. Det påverkar inte natten eller morgonen (annat än möjligen positivt). Missa inte skrattet-till-go'nattet :lol:

Om du "alltid" får väcka honom - jag utgår från att detta upprepats i minst en vecka, tio dagar på raken - och han är "supertrött", så förläng den luren till 1,5 tim. Låt den byta plats med en långlur senare på dagen och låt den bli 45 min i stället.

Ge det nya schemat minst en vecka att sätta sig innan du utvärderar :!:

Vi vill att han ska ha den sömn han behöver :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"