13,5 månaders flicka som är van att somna på rygg?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
TottaMalin

13,5 månaders flicka som är van att somna på rygg?

Inlägg av TottaMalin »

Hej,

Jag är ny här på forumet, kommit hit efter en rekommendation av en vän. Vi har en 13,5 månaders flicka som sedan några månader vaknar på natten och inte kan somna om själv i sängen. Nu har det sedan ett par tre veckor eskalerat och slutar alltid med att vi tar in henne till vår säng och en av oss föräldrar går in och sover på en madrass i hennes rum. Hon sover dock inte bra inne i vår säng heller, snor sig runt och vaknar, vill "prata", reser sig upp, sätter sig upp och är allmänt missnöjd. Det känns verkligen som att det inte håller längre...

Hon har sovit i eget rum sedan hon var runt 8 veckor, innan dess i egen säng i vårt rum. Från att hon var runt 5 månader slutade jag amma henne till söms och slutade då också amma henne på natten. Vi använde oss av Berndt Eckerbergs metod. Det fungerade okej i några månader, men i samband med vad jag antar var separationsfasen runt 9 månader började hon ha svårt att somna själv efter att hon vaknat upp på natten.

Vi funderar nu på om SHN är något för oss - vi vill ju att vår lilla tjej skall sova så bra som möjligt, plus att vi som föräldrar börjar bli för trötta och griniga av att inte få sova ordentligt. Hennes pappa som är hemma med henne på dagarna är extremt frustrerad över situationen.

Hennes dagsschema ser ut ungefär så här (+- någon halvtimme här och där med mattider beroende på aktiviteter, ibland hoppas ett mellanmål över om hon inte är hungrig):
07:30 går upp
07:45 äter havregrynsgröt
09:45 äter mellanmål, yoghurt, frukt eller macka
11:30 äter lunch
12-13:30 sover
14:30 mellanmål, yoghurt, frukt eller macka
16:00 middag
17:45 mellanmål, yoghurt, frukt eller macka
19:15 havregrynsgröt
19:30 i säng

:?: Verkar detta vara ett bra schema tycker ni?

:?: Vår tjej somnar på rygg eftersom vi alltid lagt henne på rygg. Ibland sover hon på sidan men aldrig på magen (vad jag sett). Hon vänder sig bara till mage för att resa sig upp. Hur fungerar detta med SHN? Kan man genomföra kuren fast hon sover på mage?

:?: Jag har sett här på webbsidan att det finns diplomerade SHN-kurare, vad innebär det? Kan man få hjälp av dessa och vad kostar det i så fall?

Hoppas det finns någon här som kan svara på mina frågor.

Malin
kattklo

Inlägg av kattklo »

Hej!
Och varmt varmt välkommen! :D
Du är förstås betjänt av en SHN-bok om ni vill kura :!:
Finns att beställa här på förstasidan.

Nu ska jag svara på dina frågor:
Verkar detta vara ett bra schema tycker ni?
:arrow: Det är för tätt mellan måltiderna. 3-4 timmar är ett bättre avstånd. På kvällen blir det tätare mellan middag och "nattslurk".
I ert schema skulle jag helt enkelt stryka 2 mellis och flytta fram middagen.
07:30 går upp
07:45 äter havregrynsgröt
11:30 äter lunch
12-13:30 sover
14:30 mellanmål, yoghurt, frukt eller macka
1730/ 1800:middag
19:15 havregrynsgröt
19:30 i säng
På så sätt får aptiten en chans att vakna, hon kommer att äta bättre och ni kan göra andra spännande saker än att servera mat dagarna i ända. :wink:
I övrigt ser det fint ut! Hur har ni det med utevistelse och social delaktighet? 2 VIKTIGA ingredienser för att sätta hela nätter.
Kan man genomföra kuren fast hon sover på mage?
:arrow: Jag antar att du menar fastän hon sover på rygg. Och svaret är ja. Hon är ju stor nog att välja sin egen sovposition och gör det också. Sen har jag ingen erfarenhet av att solfjädra och buffa ett barn som ligger på rygg, jag har helt sonika vänt de på mage, magsovare eller ej.
MEN flera har kurat sina barn och "verktygat" de på rygg eller sida. Läs runt så kanske du hittar en sån tråd.
Kan man få hjälp av dessa och vad kostar det i så fall?
:arrow: Här måste var och en få tala för sig själv. :D Jag vet att de flesta av oss gärna försöker "ge hjälp till självhjälp" här på forumet, men visst kan man få mer handfast hjälp. Du får mejla oss och höra efter! Många kör med första telefonsamtalet gratis, men sen kan det börja det kosta.
Vissa av oss har till och med en mer utvecklad hjälpverksamhet, med egen hemsida med priser och sånt på.
Jag återkommer om detta.

Kram och hej så länge! :heart:
/katten
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "