Lite frågor om kur för tös på 16 månader

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Soffipropp

Lite frågor om kur för tös på 16 månader

Inlägg av Soffipropp »

Hej!
Är ny här på forumet. Har precis kurat min 16-månader gamla tös, är nu inne på uppföljningsveckan. Har nu lite funderingar. Nätterna fungerar bra. Hon sover hela natten med små uppvak, men somnar om själv. Men när jag går upp vid 6 (hon ska sova till 7) så hör man att hon vaknar, gnyr lite och stökar runt. Vi har i detta läge väntat ut henne och inte ramsat eftersom hon varit lugn och inte skrikit. Enbart ramsat om hon skriker upp sig. Gör vi rätt här? :roll: Sedan när vi kommer in till henne och gör glad morgon så har vi hittills mötts av sura miner. Hon blir ledsen och vill snabbt upp ur sängen. Har varit inne och läst flitigt på forumet och fått tips om att dröja sig kvar i rummet och skoja lite för att hon ska vilja vara i rummet och inte fort fly därifrån på morgonen. Är det vanligt med ledsna miner på morgonen? Går det över :?:
Avslutningsvis vill jag bara säga att jag är så otroligt glad att jag av en slump började läsa om Sova-hela-natten. Det har än så länge gått så fantastiskt bra. Stort tack till Anna och till alla andra här på forumet som genom sina inlägg har inspirerat mig och hjälpt mig och min lilla familj vidare.
Mamma till en underbar liten tös :D
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D Hej Soffipropp och välkommen hit till forumet :!:

Vad bra det går för er, tidiga morgnar är det som har en tendens att krångla längst. De flesta väljer att ge en pangramsa direkt vid första pip på morgonen för att påminna om att det fortfarande är natt :!: En pangramsa och inget mer! Är du uppe kan du göra husljud för att få henne att bryta om klagan fortsätter.

Använder ni väckarklocka :?: För många underlättar den enormt, och barnen brukar snabbt ta till sig klockringning=morgon! Har man klockan utanför barnets dörr så tar man med sig klockan in till barnet och stänger av den tillsammans under jubel och klang :D :!:

Ledsna morgnar är snart ett minne blott, fortsätt som ni gör med att vara tjo och tjimglada så har ni snart en tjej som också kommer att vara glad när ni kommer in! Små barn gör inte som vi säger, de gör som vi gör :wink: :!:

:idea: Sen är det jättebra om du skriver in i din signatur när flickan är född, så är det lätt för oss alla att se hur gammal hon är om vi vill hjälpa :!: Gå in på "profil" här ovanför så kan du fylla i alla data där :!:

Jobba på bara, ni sköter det här galant :thumbsup:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Soffipropp

Inlägg av Soffipropp »

Tack för snabbt och bra svar!
Vi använder pangramsan om hon vaknar till helt men annars är jag rädd att den stör mer än den gör nytta. Man hör oftast att hon är vaken och hon kan gny till några gånger men börjar inte skrika.
I morse var första morgonen då vi faktiskt fick anstränga oss för att väcka henne och då var hon bara trött inte ledsen. Känns bra :) Vi har funderat på att använda väckarklocka men jag har lite funderingar här. Jag använder väckarklockan för att komma upp kl 6 och hon ska inte vakna förrän kl 7. Hur göra när vi har lövtunna väggar mellan sovrummen och hon hör klockan en gång redan kl 6? Hur ska hon kunna hålla reda på när hon ska vakna :?: Funderar på att använda två olika klockor som inte låter samma. Eller hur göra?
En sista fundering. Om vi säger att pappa nattar är det även han som under natten och morgonen sköter ev. ramsning och väckning eller kan vi alternera fritt under natten?
Tack även för berömmet. Blir så glad och stolt :D
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Gokväll! :D

Vad härligt att ni fått väcka för första gången. Kan bara säga grattis. :D

:arrow: Angående pangramsa så tycker jag att ni ska använda er av det bara för att markera att det fortfarande är natt. Även om hon inte är ledsen så är det en markering för henne att hon kan somna om fortare utan att ligga och försöka hålla sig vaken. Sen husljud på det så brukar det lösa sig efter en tid. Det gäller dock att ha tålamod när det kommer till tidiga uppvak för de kan hålla i sig ett tag. Så is i magen bara.

:arrow: Att ha 2 olika väckarklockor tycker jag är en alldeles utmärkt ide. Jag tror precis som du att hon kan bli förvirrad av att den ringer 2 ggr. Hon kan ju inte veta att du ska gå upp före henne. :lol: Så en till mamma och en till tösen.

:arrow: Den som nattar behöver inte sköta hela natten och eventuella uppvak. Det gör den personen som är tillgänglig.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Soffipropp

Inlägg av Soffipropp »

Tack för svaret Susanne!

Här ska så snart som möjligt införskaffas en väckarklocka till lilltjejen.
Ska också försöka med pangramsan, se om det ger resultat. Som det är nu vaknar hon oftast lite av och till från 5 men vaknar oftast inte helt förrän någon gång efter 6. Ska vi inte ramsa alls efter att pangramsan har getts? Även om det går en halvtimme till nästa gång? Pangramsa igen i så fall eller "vanlig" ramsa? Är lite kluven här :?: Försöker ramsa så sparsamt som möjligt. Ofta vaknar hon helt kort och gnyr/skriker till en gång för att sedan somna om. Men på det stora sover hon helt ok nu :) Tyvärr vaknar jag ändå som vanligt ett antal gånger, är nog inställd på det plus att jag vaknar när hon vaknar till under natten, även om hon somnar om själv. Antar att detta blir bättre när jag blir säker på att hon faktiskt sover gott hela natten. Men allt tyder än så länge på att hon faktiskt tycker om att sova i sin säng nu. När vi lägger henne kan den lilla tjejen ligga och sjunga och babla lite för sig själv. Är så roligt att höra :D Känns som man är på rätt spår då. Hoppas bara de tidiga mornarna snart är förbi.
Kram Sofia
Mamma till underbar tös född juni 2007
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej igen!

Pangramsar gör man en gång. Bara för att berätta att natten inte är slut riktigt än.

Om det bara är så att hon vaknar till och låter lite tex lite småprat vid 05 eller bara skriker till 1 gång så tycker jag inte du ska göra ngt alls. Om hon däremot är missnöjd då kastar ni iväg en pangramsa. Förstår du? :lol:

Fortsätter hennes frågor så tycker jag att ni ska göra husljud. Här kan man t om vara så drastisk att man tar fram dammsugaren.

Ett alternativ till pangramsan är att spela klassisk musik. Här hemma har vi dock alltid använt oss av pangramsa och husljud när det behövts, dock inte ngn dammsugning. :shock: Det är bäst att välja en strategi och hålla sig till den. :wink:

Ett tips till lilla mamma och hennes sömnproblem så säger jag bara öronproppar. :D Då slipper du ligga och spänna hörseln på en liten hostning eller ngt annat som kan tänkas komma från lillan. :roll:
Du ska se att det snart ger med sig. En dag somnar du och vaknar inte en enda gång förrän klockan ringer. Du måste bara våga slappna av. :wink:

Kram/Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Soffipropp

Inlägg av Soffipropp »

Hej och tack igen för att du är så snäll och tar dig tid att svara på alla mina frågor :heart:
Jag tor jag börjar få kläm på hur jag ska ta mig an morgontimmarna. Ska testa så som du beskriver men jag är nog för trött för damsugaren :P
Nu har lilla tösen precis lagt sig och jag sitter här och fnissar för mig själv eftersom jag hörde att hon låg och skrattade. Lilla älsklingen :heart: Känns så skönt att hon trivs så bra i sin säng. Trodde inte det var möjligt.
Inatt blir det öronproppar i. Är nog som du säger att jag bara behöver slappna av och lita på att lilla ungen sover. Öronproppar har rean tidigare använts av och till när mamma har behövt att sova.

Hoppas vi alla får sova gott inatt :sleep:
Kram Sofia
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Lite nyfiken på hur det går för er :wink: :!:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Soffipropp

Inlägg av Soffipropp »

Hej Mia!

Tackar som frågar :) Jo det går ganska bra tycker jag. Hon vaknar fortfarande ca 1 gång/natt utan att somna om själv. Svarar bra på ramsan. Ibland räcker det med en gång men ibland får vi ramsa fler gånger. Vaknar också innan hon blir väckt av oss. På vardagarna tror jag hon blir störd av att jag går upp vid 6 för då vaknar hon men ligger ofta och bara stökar runt och smågnyr. Börjar dock alltid skrika innan hon ska vakna vid 7. Men vi ramsar och avvaktar och går inte in förrän 7. På helgerna sover hon oftast lite längre men vaknar ändå alltid en liten stund innan 7. Men på det stora hela tycker jag att det går bra. Märks att hon är tryggare i sin säng och tycker om att sova. :sleep: Nu har hon dock åkt på den väntade förkylningen. Men sov trots det riktigt bra i natt.
Tack för att ni är ett sådant stöd här på forumet :D Läser och lär lite nästan varje dag.
Kram Sofia
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Sofia och tack för rapport :D :!:

Jag tycker ni kan ha liiite mer is i magen under natten! När du känner att nu jädrar vill jag gå in - DÅ slänger du iväg en ramsa! På så sätt ger ni henne möjligheten att lära sig somna om utan hjälp.

Morgnarna kommer att ge sig de med, bara ni jobbar på så fint som ni gör! Tålamod är en kurares bästa vän :wink: :!:

Kram!
Soffipropp

Inlägg av Soffipropp »

God kväll!
Ska försöka att ha is i magen. Tack för rådet. Har själv anat att vi är lite frikostiga med ramsan på natten. Även på morgonen. Läste nånstans att det ska räcka med pangramsan och sedan avvakta. Ska jag alltså låta henne skrika efter det? Kan ju bli nästan en timme. Visserligen skriker hon inte konstant den tiden, tror jag. Vi har ju ramsat här när hon inte har lugnat sig själv. Är nog fortfarande lite förvirrad vad gäller morgontimmen. Antar att lilla fröken känner av det med :?
Nu ska här sovas och jag ska tänka mig för en extra gång innan jag ramsar på natten.
God natt!
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hejsan! :D

Jag förmodar att du menar att hon skriker när hon blir pangramsad på morgonen? Då tycker jag att du ska göra husljud. Gå upp och slamra i köket och prata gärna högt för dig själv om du inte har ngn annan att prata med. :wink: Du får liksom överrösta hennes hojtande med andra ljud. Dessa ljud blir som ett annat slags ramsande om du förstår vad jag menar. :roll: Tänk att det du håller på med är riktigt viktigt.

Det är lätt att man blir överkoncentrerad vid tidiga uppvak men man måste ge de små en chans att verkligen lära sig att somna om. Hon måste bara få in tiden i kroppen. Det kommer men kan ta lite tid.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Soffipropp

Inlägg av Soffipropp »

Här kommer en liten rapport från en glad mamma om de två senaste nätterna.
Tog till mig rådet att ha lite mer is i magen och vänta ut och låta lilla ungen somna om själv. Första natten blev lite jobbig men jag ramsade endast två gånger och efter lite drygt en timme somnade hon om. Under den tiden hon var vaken så ropade hon och slumrade lite av och till. Kl 6 vaknade hon till och fick en ramsa och inget mer, somnade om efter en liten stund. Vi gick in med väckarklocka som planerat kl. 7. :D
I morse vaknade jag förvirrat av min egen väckarklocka och kom till insikt att lilla älsklingen har sovit hela natten utan att väcka sin kära mamma. Hostade till lite när jag gick upp vid 6 men var fortsatt tyst. Var tyst tills jag gick hemifrån vid halv 7. Sedan vet jag inte hur det gick. Väntar spännt på rapport från tösens pappa. Men just nu är jag hoppfull att vi verkligen är på rätt spår. Lilla tjejen verkar ha fattat galoppen nu med att sova hela natten. Är så glad och stolt över min lilla älskling. :heart:
Kram till alla här på forumet som har hjälpt mig. Fått mycket inspiration och jäklar anamma av att läsa era inlägg. :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Soffipropp skrev:Är så glad och stolt över min lilla älskling. :heart:
Glöm inte bort att vara glad och stolt över dig själv också :wink: :!:

:D Härlig rapport :thumbsup:

Kram Mia
Soffipropp

Inlägg av Soffipropp »

Tack Mia!

Jo självklart är jag riktigt stolt över mig själv också, och hennes pappa. Trodde inte att jag kunde vara så bestämd och orubblig. Självförtroendet har stärkts. Tänk att det finns en sådan bra metod. Är så glad att jag hittade hit. :D
Fick rapport från hennes pappa förut. Tror ni inte att lilla älsklingen sov till 7 som bestämt. Tänka sig!
Kram Sofia
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "