Hej hej som sagt är jag relativt ny här , har hållit på och läst om Annas metod och nu har jag vissa funderingar.
Det är nämligen så hr att min pojke blir 3 månader på måndag och har börjat strula med sömnen. Han har varit himla duktig på att sova i spjällisen sen början och då sov han 20-8 ett bra tag med max två mat uppehåll. Sen började han vakna kl 5 oavset när han åt . Det tog oftast 45 min att få honom att somna om och det hade man stått ut med om han sov längreän en halvitimme. Som om det inte räckte nu somnar han inte förän 22 och då har man antigen burot ellre gungat honom i två timmar. Sen vaknar han två ggr innan klockan hunnit bli 6 och vill äta. Och det värsta igår sov han en halvtimme på fm och en halvtimme på em ...man ser hur trött han är och visst somnar han om vi bär eller gungar men ska man verkligen bära han i två timmar för att han ska sova en halvtimme...
Nu sa min bvc att jag skulle läsa om Annas metod eftersom ajg är helt emot 5 minuters metoden...
men vissa frågor finns och nu hoppas jag ni kan hjälpa mig:
1.) KAN VI FÖRTSÄTTA HA HONOM I SPJLLISEN
2.) MÅSTE HAN LIGGA PÅ MAGEN
3.) BUFFNING - HUR GÖR MAN , HANDEN KVAR PÅ RUMPAN HELA TIDEN ELLER ÄR DET MER SOM ATT "SLÅ LITE LÄTT PÅ RUMPAN"
4.) HUR MYCKET SKA HAN SOVA PÅ DAGEN OCH HUR LÅNGA PASS.
5.) JAG VET ATT HAN KOMMER ATT PROTESTERA EN DEL OCH ATT MAN INTE SKA TA UPP HONOM MEN HUR MYCKET SKA HAN PROTESTERA ...
Sen vet jag inte om det är för tidigt att börja när han är tre månader ...men jag mår dåligt när jag ser hut trött han är ...
ny här behöver råd
Hej och valkommen!
Va bra att BVC informerat dig om denna metod!!
Han skall ha ca 15,5 tim somn/dygn och utav dessa max 10 tim natt (da menar jag att han INTE ater pa natten alltsa). Du gor upp schema om vilka tider han skall ata resp sova, du kan ju utga fran de tider som fungerar i dagslaget. Jag skulle kunna tanka mig att 2-2,5 tim vaken tid e det vanliga i den aldern. sedan fordelar du dessa tim som det passar dig och barnet bast.
Vagning e ju en bra teknik pa sapass sma barn och da far han alltsa sova nagra natter i vagnen oich sedan flyttar du over till spjalsangen. Om du anda valjer att ha honom i sangen sa finns det en instruktionsfilm om buffning har pa hemsidan.
Ta upp honom skall du aldrig gora (savida han inte behover aka till sjukhuset), las pa om SHN kuren riktigt har pa hemsidan sa du fattar vad det ar du gor/ska gora.
Va bra att BVC informerat dig om denna metod!!
Han skall ha ca 15,5 tim somn/dygn och utav dessa max 10 tim natt (da menar jag att han INTE ater pa natten alltsa). Du gor upp schema om vilka tider han skall ata resp sova, du kan ju utga fran de tider som fungerar i dagslaget. Jag skulle kunna tanka mig att 2-2,5 tim vaken tid e det vanliga i den aldern. sedan fordelar du dessa tim som det passar dig och barnet bast.
Vagning e ju en bra teknik pa sapass sma barn och da far han alltsa sova nagra natter i vagnen oich sedan flyttar du over till spjalsangen. Om du anda valjer att ha honom i sangen sa finns det en instruktionsfilm om buffning har pa hemsidan.
Ta upp honom skall du aldrig gora (savida han inte behover aka till sjukhuset), las pa om SHN kuren riktigt har pa hemsidan sa du fattar vad det ar du gor/ska gora.
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
Så som jag har förstått det är det för tidigt att börja med ramsan när de är under fyra månader, men att du kan använda de andra verktygen.
Jag vagnade min Amanda (på rygg) under hela kuren och flyttade sedan tillbaka till spjälsängen. Först tyckte jag att det var omständigt att släpa in vagnen med all slask och snö, men jag letade upp en gammal matta i källaren som jag ställde den på och det var det bästa jag har gjort.
Man blir helt förstummad när man märker hur bra verktygen fungerar om man använder dem rätt.
Jag vagnade min Amanda (på rygg) under hela kuren och flyttade sedan tillbaka till spjälsängen. Först tyckte jag att det var omständigt att släpa in vagnen med all slask och snö, men jag letade upp en gammal matta i källaren som jag ställde den på och det var det bästa jag har gjort.
Man blir helt förstummad när man märker hur bra verktygen fungerar om man använder dem rätt.
Mamma till två underbara busbarn:
Amanda, november 2004 & Vilmer, juni 2006.
Amanda, november 2004 & Vilmer, juni 2006.