Lyssnar inte på ramsan - vad göra?

Skriv svar
_lill

Lyssnar inte på ramsan - vad göra?

Inlägg av _lill »

Vi kurade vår dotter (nu 7 mån) för 2 månader sen. Allt har gått superbra, vi ramsar eller buffar ytterst sällan MEN de få gånger ramsan verkligen behövs känner jag att den inte går in. Jag har funderat genom vad vi kan ha gjort för fel och jag tror att vi använde ramsan fel under kuren.

Jag läste i nån tråd att man första natten ska in och buffa vid minsta pip (det gjorde vi) och att man andra natten ska ramsa vid minsta pip (det gjorde vi inte utan vi avvaktade först). Kan det vara där det gick fel? Går det att rätta till?

Är inget jättestort problem eftersom hon för det mesta sover som hon ska men de gånger hon inte gör det hade det ju varit skönt om man känt att ramsan gav effekt. Som det är nu behandlar vi henne som om hon "ligger och svär" även de gånger då hon kanske ställer frågor. Ibland ramsar jag dock (och tänker på attityden) men jag tycker som sagt inte hon lyssnar.

Hon sover 12 - 45 - 1,5 - 20 så jag tror inte hon sover för mkt.

Tack på förhand!
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
_lill

Inlägg av _lill »

Ser själv att mitt inlägg blev aningen otydligt....

Det som hänt är:

1. Hon vaknar oftare och vi känner att det blivit fler tillfällen då ramsan behövs och...

2. Det känns inte som det gör nån skillnad om jag ramsar el inte. Somnar hon om så somnar hon om utan min ramsa annars somnar hon helt enkelt inte om.

har funderat lite...

3. Kan det röra sig om en släng av åttamånadersångest? Och isf...

4. Bör jag minikura henne för att få ramsan att sätta sig bättre el bör jag behandla henne som vanligt och låtsas som ingenting :roll:

Hoppas någon kan hjälpa... :)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

3. Kan det röra sig om en släng av åttamånadersångest? Och isf...
Mmm... :roll:
4. ...bör jag behandla henne som vanligt och låtsas som ingenting
Mmm... :wink: Vi hade exakt samma i Edvards åtta-månadersångest. Det hade jag glömt! :shock: Vi gick vägen över lugn klassisk musik, det var bättre då än ramsan. Den sitter ändå.
_lill

Inlägg av _lill »

Hej och tack Sara för att du alltid tar dig tid att svara!

I natt vaknade hon till 3 ggr och jag pangramsade direkt, hon tystnade direkt och somnade om så nog förstår hon ramsan :D Sen sov hon så gott tills jag väckte henne 7.30 som vanligt.

Följande nätter tänker jag återgå till att göra ingenting (=sova). Pangramsa tror jag inte hon är i behov av. Var förmodligen bara mamma som släppt in en eller två små vargungar... :roll:

Kramar
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"