Morgonstrul med en väldigt viljestark 16 månaders

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
petrajl

Morgonstrul med en väldigt viljestark 16 månaders

Inlägg av petrajl »

Hejsan!

Jag har en liten donna som är sexton månader och har en otrolig vilja. Vi kurade henne i mars förra året och det var räddnignen för oss!
Hon somnar oftast som en stock kl sju och sover till ca kl sex. Vi har varit väldigt med attityden på morgonen :oops:

Iaf, nu till problemet: Hon har nu börjat vakna vid fem VARJE morgon och somnar inte om. Hon gallskriker som om kniven satt i henne, och jag har väldigt svårt att inte gå in till henne. Så de senaste mornarn ahar jag gått in och suttit vid hennes säng, men hon somnar inte om. Hon ligger tyst ner, men somnar inte! Grejen är den att hon håller på att få tre stora tänder och har fruktansvärt ont, hon äter inte och sover dåligt på dagsluren med. Det blir bättre med alvedon, men den vi ju inte ge mitt i natten när hon sover :?

Om vi ramsar utan att gå in blir hon så förtvivlad och grinar och skriker tills hon kräks. Och hon är verkligen förtvivlad :(

Vad ska vi göra? Hälp snälla....
Storprinsen Joel 050206 och
Lillprinsessan Lina 070619
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej petralj.

Jag tror inte att det handlar så mycket om vare sig viljestyrka eller tänder. :roll:
Hon ställer frågor och behöver ha betryggande svar.
Och din fysiska närvaro bekräftade egentligen något som är en total lögn - nämligen att det är farligt att ligga i sängen. Hela rummet bokstavligen kryllar av vargar.
Schas, bort!

Läs på om tidiga morgnar och utarbeta en handlingsplan för hur ni ska agera. Det finns hur mycket som helst skrivet om för tidiga morgonuppvak här på forumet, främst under Säkra sovare, men också i SHN-boken. Gå via sök och du får miljarders med träffar.
Läs på och GENOMFÖR :!:
Det är mitt råd. :D

/Åsa
catta

Inlägg av catta »

Hej!
Jag har oxå en liten 16-månaders som ibland får för sig att morgonen börjar väldigt tidigt :P . Jo, jag vet i teorin hur man ska göra. Problemet är att hon sover tillsammans med 4-årig storebror i samma rum. De har börjat störa varandra på morgonen. :lol:

Några tips om hur man ska få henne att stanna kvar lugn i sängen och somna om?

Catta
Felix nov 2004, Ella juni 2007
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Oj Catta, har missat din fråga här :oops: :!:

Jag har tre tjejer som delar rum och är mellan 2 och 5 år, och jag ramsar helt enkelt alla över en och samma kam. När någon av dem vaknar för tidigt slänger jag iväg en (trött) ramsa från sängen och sen gör jag inget mer förrän klockan ringer in morgonen.

:idea: Jag skulle nog göra så om jag vore i dina kläder - så lite som möjligt, alltså.
Är det så att det fastnas i skriket eller att det stegras, då erbjuder man EN solfjäder, och då står man tills lilla ungen är lugn och sömntung! Det kan ta sin modiga tid, men man får inte stressa med sånt här!
Och det är viktigt att du ramsar dig ut därifrån, att det är ramsan som får sista ordet.

Visst är det så att storebror kan vakna (men inte alls säkert!) men ge det hela en vecka så ska du se att de sover sen!

[/i]
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "