Lösa morgonstrul

Lingontuva

Lösa morgonstrul

Inlägg av Lingontuva »

Finulade på var jag skulle lägga det här inlägget, till slut blev det här!

Lite bakgrund: Lillebror började sova 12-timmars nätter vid 5 månader, då vi tog bort nappen (nattmålet rök vid 4 månader). Aldrig problem med tidiga uppvak - han sov klockrent! Så reste vi bort i 3 veckor vilket i kombination med sjukdomar gjorde att allt stöp så när vi kom hem fick jag minikura. Dessutom hade han vid den tiden börjat vända sig till rygg på natten och kunde då varken somna om eller vända sig själv till mage. Det gick riktigt bra att få till god nattsömn igen. Vändningarna hanterade jag genom att gå in - vända - och ut igen som om inget hänt. Och han somnade nöjt om.

Det som INTE löst sig är morgnarna... Han ska sova 19-07, men vaknar oftast vid 6-6.30 (när storebror vaknar) och vi får inte till ett omsomnande! Jag ger en pangramsa så fort jag hör att han är vaken och sen får han tjoa på bäst han vill... i morse i 45 minuter. Dessutom bajsar han oxå så fort han vaknar. Det har han inte haft något för eftersom det varit såpass nära morgonen. Men i morse tänkte jag att kanske han somnar om i fall jag byter. In i mörkret och så ett hastbyte. Men som ni förstår så hjälpte det inte alls...
Jag tyckte inte han lät ledsen, mer leds och arg liksom, men när klockan ringde (ja, vi har väckarklocka) och jag gick in och "väckte" så var han ju helt förstörd, hulkade och snörvlade en bra stund innan han blev sitt glada strålande jag. Vi håller stenhårt på tiderna under dagarna och bjuder inte på några extrakvartar men det är klart att han är supertrött till första luren! Det blir ju upp till 1 timme mer vakentid det passet... Det verkar inte ge sig så vad sjutton ska vi göra? Bara fortsätta som vi gjort, men så här har det varit i tre veckor nu....

Problemet verkar bestå i att han hör att vi andra kliver upp, men det måste vi ju kunna! Pappan börjar ju jobba kl 7 normalt och det måste han ju få :D Och det här var ju aldrig ett problem innan resan så jag förstår inte varför vi inte får till det igen?

Sen en annan sak. Storebror är ju inte säker sovare. Men sover ändå bra på natten. Däremot för kort, det blir bara 10,5-11 timmar och jag vill gärna få till 11-11,5 timme för honom och funderar då på att köra kuren på nytt på honom (har funderat läääänge men eftersom natten ändå är ok så har det inte blivit). Men han vaknar oftast 1 gång per natt. Går jag in så brukar jag bara behöva klappa om honom och säga att det fortfarande är natt så somnar han, men oftast tar pappan storebrors uppvak och han är så trött så han går in och lägger sig hos honom och somnar där. DET vill jag ha bort!! (pappan tycker det är rätt mysigt men jag tycker det är mysigare när han sover med mig :lol: ) Så till frågan: Storebror sover 1-1.5 timme om dagen (på dagis måste de alltid väcka efter 1.5 men hemma vaknar han ibland redan efter en timme). Om jag nu ska införa säg 11.5 timme natt, hur ska jag då göra med dagsluren? Korta? Ta bort och införa vila? Han är 2.5 nu.

Hoppas att någon klok själ orkade läsa så här långt och har några råd till en villrådig :-)
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej Lingontuva!

Först storebror: han behöver ännu 13 timmar sömn, så om du lägger natten till 11,5 behöver du inte korta hans dagslur. Den kan vara 1,5. Kom ihåg sedan att det alltid är lättare att lägga barn tidigare än att förlänga morgonen. Så jag skulle satsa på att få honom i säng tidigare. Men vad hände med ramsan? Varför går ni in när han vaknar på natten? Och herr Far får du nog ge en liten uppsträckning här - så länge han fortsätter lägga sig där inne och skydda storebror med sin kropp kommer storebror att fortsätta rädas de dräglande vargarna som uppenbarligen tassar omkring i rummet...

Så nu får ni odla attityden och använda ramsan istället!

Sedan lillebror. Det finns så många bra trådar om tidiga uppvak så jag tar mig friheten att länka några, men uppmanar dig samtidigt att kolla runt lite här på SS. Har du för övrigt övervägt att ta morgon lite tidigare med lillebror och förlänga en av dagslurarna istället? Jag tycker ju att han borde ha samma lägg- och morgontid som storebror.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13586

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=10537

Hoppas du hittar vad du söker!

Kram :D
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Jag ska inte bli långrandig så för att göra en lång historia kort så blev det jättejobbigt med storebrors sömn förra vintern då vi hade en låååång sjukdomsperiod och vi tappade attityd och strulade till allt. Nätterna blev jättejobbiga och han skulle sova med oss. Jag var höggravid och orkade inte ta "fighten" så det fick vara och när lillebror föddes så började han alldeles av sig själv att sova i sitt eget rum igen, och nätterna blev bra, inte perfekta - men bra. Och eftersom det inte varit några stora bekymmer så har det fått vara så men jag vill som jag skrivit i en annan tråd förut att bröderna ska sova i samma rum och då krävs det att storebror oxå sover gott och SJÄLV!

Min "plan" är att styra upp saker när det blir vintertid igen. Så slipper jag justera tider två gånger! Då har jag tänkt ha natt 19-6.30 på båda (Storebror somnar 19.30 idag). Nu sover lillebror 45-2-20 på dagarna, vilken lur är bäst att förlänga i så fall? Den sista?

Jo, en sak till! Det händer ibland att storebror vaknar och söker sin snutte, hittar han den inte så hojtar han på mig eller pappa. Hur hanterar man det? Låta honom söka vidare själv?
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Godmorgon alla glada!

Jag har läst på en hel del om morgonstrul, både nu även tidigare då jag haft liknande bekymmer med storebror en gång i tiden. Min strategi är pangramsa och sen inget mer. Med brorsan spelade vi mozart men nu vill jag inte ´det då det skulle störa storebror. Enstaka gånger har jag gått in och tillrättalagt, som i morse. Men det har inte gått så bra. Men i morse hände det nått! Storebror sov som en gris och trots det så vaknade lilla herrn kl 6. Pangramsa....hjälper föga. In och tillrättalägga och ramsa ut....småpratar en stund och somnar om!!! Första gången!!! :D :lol: Storebror vaknade 6.45 då skyndade jag mig att ställa om klockan och väcka innan han vaknade av brorsan :D

Nån som kan svara på var jag bäst lägger halvtimmen som blir över när jag kortar lillebrors nätter till 6.30?? Idag ligger lurarna som följer
8.45-9.30
11.30-13.30
15.30-15.50

Tack för goda råd :D :heart:
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej igen!

Och grattis till omsomnandet :lol:

Vad gäller förlängning av dagslur så skulle jag antingen ta den långa eller den första. Den sista ska du inte förlänga, för det är ju den som faller bort först.

Storebrors snutteropande skulle jag arbeta bort genom att öva med honom på hur man söker efter sin snutte. Och göra det dagtid, givetvis, men med mörker i rummet. Låt honom ligga i sängen, göm snutten lite finurligt under täcket i fotändan eller under kudden medan han blundar, och sedan får du visa honom hur han systemastiskt trevar sig fram i mörkret i jakten på snutten :wink: Öva många gånger, och påpeka ofta att NU behöver du inte ropa på mamm eller pappa nattetid, för NU är du en så stor pojke att du kan SJÄLV!

Och om han sedan ropar på natten, påminn utanför dörren "Du kan själv" och ramsa sedan :D

Kram!
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej igen!

Och grattis till omsomnandet :lol:

Vad gäller förlängning av dagslur så skulle jag antingen ta den långa eller den första. Den sista ska du inte förlänga, för det är ju den som faller bort först.

Storebrors snutteropande skulle jag arbeta bort genom att öva med honom på hur man söker efter sin snutte. Och göra det dagtid, givetvis, men med mörker i rummet. Låt honom ligga i sängen, göm snutten lite finurligt under täcket i fotändan eller under kudden medan han blundar, och sedan får du visa honom hur han systemastiskt trevar sig fram i mörkret i jakten på snutten :wink: Öva många gånger, och påpeka ofta att NU behöver du inte ropa på mamm eller pappa nattetid, för NU är du en så stor pojke att du kan SJÄLV!

Och om han sedan ropar på natten, påminn utanför dörren "Du kan själv" och ramsa sedan :D

Kram!
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Du svarade som jag hoppades :-) Ville helst förlänga förmiddagsluren för det är då han är tröttast! Så det får nog bli så!

Så finurlig du är! Leka "gömma-bönna" på dagtid! (hmm..ja snutten kallas bönna här....fråga inte varför, storebrors eget namn) Det hade jag aldrig tänkt på, men här ska det sökas!!
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Jaha nä det gick inte alls som jag tänkt...klurade på nya schemat och får inte in den där sista halvtimmen under förmiddagen. Han somnar 8.45 och jag kan inte lägga tidigare för vi lämnar brorsan på dagis 8.30 tre dagar i veckan. Förlänger jag i slutet så blir det så tätt inpå långluren som infaller 11.30. Jag kan inte senarelägga den luren för brorsan hämtas 13.30 så då måste vi vara vakna (de tre dagarna ligger långluren 11.15-13.15). Hmmmm...
så lösningen blir antingen att lägga lillebror en halvtimme tidigare, 18.30, vilket känns väldigt tidigt. Eller att ha 12 timmar natt på båda till kl. 7 vilket säkerligen innebär en rejäl fight med storebror på morgontimmarna. Om det inte finns andra kloka förslag på forumet?
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hejsvejs,

inte enkelt. Vi har haft ett liknande läge och har valt att lägga lillebror 18:30 :sleep:. Det är tidigt, men det funkar bäst så! Och man vänjer sig :wink:. Att fightas på morgonen ger ingen bra start på dagen liksom :roll:.

Lycka till,
Piggelin
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Och nu då? Hur är läget en vecka senare?

Det är ju så dött i sömnfnurre-avdelningen som det bara kan vara :lol: !

/P
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Inte ska vi klaga över tystnaden i den här tråden! Det är ju toppen :lol:

Med lilleman är läget oförändrat. Har inte riktigt tagit tag i det ännu då vi varit bortresta över helgen. Men natten som var var ändå bättre än de har varit på sistone. Ett uppvak kring 4 tror jag det var som han fixade själv efter en del gorm. Sen ett uppvak vid 5.30 då jag gick in och vände honom...(jag vet jag vet, ingen trafik...) Och sen lite strul när storebror klev upp men han somnade om i alla fall och väcktes inom marginalkvarten.

Funderar ännu på schemat oxå... Jag får inte till det så d känns bra med 6.30-18.30. Mattiderna blir inget bra... Det känns oxå som att han egentligen skulle behöva längre förmiddagslur för han är jättemissnöjd på förmiddagarna, inget som passar och han börjar gnugga ögonen långt före lunchluren. Nu kan det förstås rätta till sig bara vi får bukt med tidiga morgnar då... Måste fundera mer på hur vi ska ha det och kanske efterlysa lite hjälp av något schemaproffs? :D

Storebror däremot har chockat! Nu när vi var borta så fick han sova i mormor och morfars säng, mellan dem. Det gick jättebra, inga uppvak alls (jo en gång hittade mormor honom liggande på överkastet på golvet i fotändan, hon lät honom vara men han vaknade till en stund senare och ville upp) och han sov till nästan 6.30 varje morgon.

Så när vi kom hem igår la vi honom som vanligt. Jag var ju vaken några gånger under natten och reflekterade över att det var knäpptyst där inne. Pappan trodde inte sina ögon när han vaknade kl 6 I SIN EGEN SÄNG :shock: Först 6.15 ropade storebror efter mamma :lol: Hoppas nu att det här håller i sig och självklart ska vi arbeta för det oxå!
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej Lingontuva, va fint att ni tycks vara på banan :D Se nu till att ni arbetar för det, precis som du skrev! Som sagt, bilen styr sig inte själv. Du och din man är chaufförer, och ni måste styra åt samma håll. Och vara medvetna om VART ni ska styra, så ni inte hamnar till skogs :lol: Inga fler sängbyten nu.

Ber om ursäkt att jag inte hade uppmärksammat ditt inlägg för en dryg vecka sedan, precis som Piggelin skriver är det så glädjande dött på SS nu så jag ibland helt glömmer bort att kolla ifall det skett något :oops:

Tycker det låter som en bra utväg att köra 12 timmar natt på lillebror, eftersom det inte går på annat vis. Blir det strul med att de har olika nattider får vi fundera om.

Kram!
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Hej hallå!
Gissa vad jag har gjort i natt?? BACKAT!!! Lillebror sov faktiskt till efter fem innan han vaknade första gången, Pangramsa och han gnolade en stund innan han somnade. Så fick vi hålla på några gånger innan det var morgon, men jag gick INTE in! Sen var han i o för sig kraftigt sur då jag väckte honom, det brukar han inte vara utan han är solstrålen själv från första stund. Men jag tror att han precis somnat då det varit tyst i ett par minuter. Funderade på att vänta 5 men ville "passa på" att väcka när det var lugnt och framför allt i rätt tid.

Och rätt tid nu är 6.30! Började räkna sömntimmar och inser att nu är han ju 7 månader och ska ha 30 minuter mindre. Perfekt! Så natten blir 19-6.30.
Mattiderna blev lite klurigare... Att ge välling 6.30 betyder låååång väntan på lunch 10.45. Ska man klämma in ett mellis med lite frukt eller ska jag vänta med vällingen till 7? Han är aldrig tokhungrig direkt på morgonen, i morse gick det finfint att vänta till 7 på frukosten...

Skriver ner schemat så får vi se om ni har synpunkter!
6.30 Godmorgon!
7.00 Välling (eller tidigare då?)
8.45-9.30 Lur 45
10.45 Lunch
11.15-13.15 Lur 2 h
14.00 Mellanmål
16-16.20 Lur 20
17.00 Middag (men den måste jag kanske tidigarelägga 30 min för att få i honom kvällsslurk)
18.30 Kvällslurk, välling
19.00 Gonatt! 11.5 h
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Lingontuva!

Strålande jobbat inatt!! Vad gäller schemat så har våra två alltid väckts 7.30 och sedan serveras frukost 8.00. Ett annat alternativ är ju att ge välling direkt och sedan får han en andra frukost tillsammans med er. Gör som det passar er! Du kan ju lägga lunchen 10.30 om du vill. Vad gäller middag och nattslurk så skulle jag ha kvar precis som du har det. Tänk på att nattslurken bara är som påfyllnad, det handlar ju om mängden mat han får i sig under hela dagen. Nattslurken kan komma så tätt som en timme efter middagen.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Snabbt svarat Elle, tack :D Då blir det välling klockan 7! Och middag 17. Det är väl jag som har hakat upp mig på att han SKA äta hela flaskan med välling till nattslurk, bara för att han alltid gör det (utom när nån annan än mamma ger den :shock: ) Får nog släppa min fix idé och inse att han får i sig det han behöver under dagen. Har haft lite struligt med maten men nu äter han som en häst!!
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"