Lite bakgrund: Lillebror började sova 12-timmars nätter vid 5 månader, då vi tog bort nappen (nattmålet rök vid 4 månader). Aldrig problem med tidiga uppvak - han sov klockrent! Så reste vi bort i 3 veckor vilket i kombination med sjukdomar gjorde att allt stöp så när vi kom hem fick jag minikura. Dessutom hade han vid den tiden börjat vända sig till rygg på natten och kunde då varken somna om eller vända sig själv till mage. Det gick riktigt bra att få till god nattsömn igen. Vändningarna hanterade jag genom att gå in - vända - och ut igen som om inget hänt. Och han somnade nöjt om.
Det som INTE löst sig är morgnarna... Han ska sova 19-07, men vaknar oftast vid 6-6.30 (när storebror vaknar) och vi får inte till ett omsomnande! Jag ger en pangramsa så fort jag hör att han är vaken och sen får han tjoa på bäst han vill... i morse i 45 minuter. Dessutom bajsar han oxå så fort han vaknar. Det har han inte haft något för eftersom det varit såpass nära morgonen. Men i morse tänkte jag att kanske han somnar om i fall jag byter. In i mörkret och så ett hastbyte. Men som ni förstår så hjälpte det inte alls...
Jag tyckte inte han lät ledsen, mer leds och arg liksom, men när klockan ringde (ja, vi har väckarklocka) och jag gick in och "väckte" så var han ju helt förstörd, hulkade och snörvlade en bra stund innan han blev sitt glada strålande jag. Vi håller stenhårt på tiderna under dagarna och bjuder inte på några extrakvartar men det är klart att han är supertrött till första luren! Det blir ju upp till 1 timme mer vakentid det passet... Det verkar inte ge sig så vad sjutton ska vi göra? Bara fortsätta som vi gjort, men så här har det varit i tre veckor nu....
Problemet verkar bestå i att han hör att vi andra kliver upp, men det måste vi ju kunna! Pappan börjar ju jobba kl 7 normalt och det måste han ju få
Sen en annan sak. Storebror är ju inte säker sovare. Men sover ändå bra på natten. Däremot för kort, det blir bara 10,5-11 timmar och jag vill gärna få till 11-11,5 timme för honom och funderar då på att köra kuren på nytt på honom (har funderat läääänge men eftersom natten ändå är ok så har det inte blivit). Men han vaknar oftast 1 gång per natt. Går jag in så brukar jag bara behöva klappa om honom och säga att det fortfarande är natt så somnar han, men oftast tar pappan storebrors uppvak och han är så trött så han går in och lägger sig hos honom och somnar där. DET vill jag ha bort!! (pappan tycker det är rätt mysigt men jag tycker det är mysigare när han sover med mig
Hoppas att någon klok själ orkade läsa så här långt och har några råd till en villrådig