Ingen flörtis här inte... Vill gärna ha tanka

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
ladyline

Ingen flörtis här inte... Vill gärna ha tanka

Inlägg av ladyline »

Hej! Det är så kul att vara här och läsa alla frågor och kloka funderingar. Sitter och läser i barnaboken om halvårsbarnet och konstaterar att någon flörtis har vi inte här hemma... 5 månaders Harry är glad, sprallig och fnissig med mig och pappan men börjar störtgråta när främmande människor kommer nära, vill inte sitta i farmor/mormors knä eller "leka" med de andra barnen på bvc-träffarna. Så länge vi är hemma går det ganska bra med främmande människor. Han beter sig precis som i beskrivningarna av barn med 8-månaders-ångest. Är det en förtida 8-månaders-ångest, är han helt enkelt blyg till sin personlighet eller beror det kanske på att vi till skillnad från många andra inte går på någon av alla tusen babyaktiviteter? Jag tycker att det är skönt att mest vara hemma och utomhus och har tänkt att det finns tillräckligt mycket för lillkillen att upptäcka och förstå här hemma men nu börjar jag känna mig lite osäker. Min magkänsla säger att vi ska fortsätta mest vara hemma och låta honom upptäcka världen och främlingar i sin egen takt, andra tycker att jag borde "lära" honom att umgås med fler människor. Är det någon som har tankar eller liknande erfarenheter skulle jag bli glad!

(i övrigt är han världens tryggaste kille som sover hela natten i eget rum och leker länge för sig själv på dagarna)
mia75

Inlägg av mia75 »

Emil blev också "blyg" när han var fyra-fem månader, ingen annan fick hålla honom eller titta för mycket på honom.
Jag fortsatte att mest vara hemma, det tror jag är det bästa. Ibland gick vi till öppna förskolan, men mest för min skull, han fick sitta hos mig då tills han själv ville krypa ner till de andra.
Någon åtta månaders ångest upplevde jag dock aldrig att han hade, så jag vet inte om det är den som kan komma tidigare eller om det är något annat.
Stanna lugnt hemma du! Några aktiviteter behöver han inte! :D
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Håller med Mia75 till punkt och pricka!!

Gå på din magkänsla!
HAN behöver inte aktiviteter, men DU kan behöva det ibland, ju.
När ni träffar andra folk, låt honom ta det i sin takt. Låt honom sitta och kura i knäet på dig, om han vill det. När han är redo att utforska, sätt ner honom på golvet, precis som Mia75 beskrev att hon gjorde.
Och låt honom komma till dig när han vill. Men gå inte efter honom.
Sitt still och var centrum, så kommer han till dig, och vet att du finns där.
Jga tror han är lite blyg till sin personlighet, men det går över!!
Så små barn ska inte behöva "härdas" med att träffa andra barn, han behöver inte det innan han är betydligt större!
Du har ju ditt bevis rakt framför dig!
Han är glad och harmonisk med mamma & pappa, sover hela natten o.s.v!
Låt hans värld vara liten, innan den behöver bli stor!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Åjo, nog är han en liten flörtis? Är han inte ganska så förälskad i sin egen spegelbild? Och i dig? Och i pappa? Det är vad som står beskrivet i Barnaboken, inte att lilla älsklingen ska kasta sig över främlingar. Någon åttamånadersångest lider han inte av. Men hans personlighet kommer i dagen nu; det är det som är så fantastiskt med just femmånadersåldern, man ser Människan barnet, inte "bara" gulliga bebisen. Och det är möjligt att han är mer en försiktig general än en framfusig gåpåare. Följ bara råden du fått och gläds åt din alldeles (än så länge) egna Flörtis :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej!
Min lille E har varit ganska lättskrämd och jag har upplevt väldigt tydligt att han haft hög integritet, han har förefallit närmast kränkt när andra barn eller vuxna närmat sig honom för snabbt eller ve och fassa - tagit på honom, särskilt barn och extra tydligt om de varit högljudda, då har han rentav blivit rädd. Jag har "skyddat" honom och hållit de andra barnen ifrån honom så gott det går, har det inte gått har jag lyft honom därifrån. Idag är han superflörtig och jätteintresserad av andra barn, sen tre veckor tillbaka, och han är sju och en halv månad nu. Låt det ta sin tid och tvinga inte på barnet ett umgänge det ännu inte kan hantera, intresset kommer i sinom tid. :D
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
ladyline

Inlägg av ladyline »

Ja, det är ju sant, vi har en helt egen liten flörtis! :-) Tack för alla svar! Kanske inte konstigt heller om han har stor integritet, jag slänger mig inte i famnen på främlingar själv direkt...
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"