Hej!
Vår 13mån son har för en tid sedan börjat vakna flera ggr/natt vissa nätter! Han går och lägger sig 19:00 men som i lördags natt vaknade vid 21:30-satt upp i sängen, vi gick in och lade ner honom och han somnade om igen. vaknade vid 4-vi gjorde samma sak, eft 15min samma sak igen...vaknade sedan vid 5+6 somnade om till ca 06:30. Detta börjar bli väldigt jobbigt och min sömn har blivit helt rubbad sedan ca 2mån tillbaks..Jag antar att han är inne i en utv fas då han har fått mer humör än vanligt samt att han börjat lära sig gå. Så här kan en dag se ut:
06:30 vaknar
07:00 gröt+macka
08:30-09:30 lekpark etc ute
11:00 mat+frukt
12-13:30 sova ute i förråd i vagn
14:00 mellis, frukt, macka
17:00 middag
18:30 gröt har börjat äta mkt mindre på sistone..
19:00 somnar
ca 22-23 kan vakna en gång sitter i sängen, lägger ner somnar om.
ca 4:00-6:00 vaknar oftast 2-många många ggr..
Jag antar att orsaken till att det blivit så här är därför att vi kommer in till honom..
Rummet är så svart det bara kan bli. Vi har fått tips att ha en lampa därinne men det tror jag inte alls på! Det ska vara mörkt.
Skratt till gonatt kör jag jämt.
Inatt var det värst..förutom att jag inte kunde sova så började Albin gnälla vid 01-02:30..gick in och lade ner honom och han gnällde igen..Vi somnade inte förrän vid halv tre...jag har nu haft rubbad sömn i 2mån tid, kan inte somna vissa kvällar samt vaknar ca10-20ggr/natt...
Hejsan!
Jag tycker ditt schema ser bra ut. Det enda jag tänkte på var att middagsluren kanske kunde tidigareläggas med en halvtimme så att han får 13.5 timmes sömn per dygn. Jag hade lagt redan 11.30 istället för 12 så sover han 2 timmar på dan, alltså 11.30 - 13.30.
Angående strulet så är du inne på helt rätt linje själv.
Jag tror definitivt att han väntar på att ni ska komma in så att han kan somna om. Ni har fått en liten ovana när ni går in och "hjälper" honom till ett omsomnande. Han behöver lära sig att klara det själv.
Har ni kurat honom? Är han van vid verktygen som solfjäder och ramsa.?Om han är det så gäller det bara för er föräldrar att kavla upp ärmarna och börja använda dem igen. Om ni och han inte är hemma med dem så är det nog dags för en regelrätt kur.
Läs på om shn hur det än ser ut för er. Om det är en kur från början eller bara en minikur som gäller så är det bra att läsa på ordentligt.
Rekommenderar er att använda väckarklocka på morgonen så att han vet och lär sig att först när den ringer är det dags att stiga upp.
Kanske viktigast av allt: Glöm inte den berömda attityden av självklarhet.
Lycka till!
Susanne
Jag tycker ditt schema ser bra ut. Det enda jag tänkte på var att middagsluren kanske kunde tidigareläggas med en halvtimme så att han får 13.5 timmes sömn per dygn. Jag hade lagt redan 11.30 istället för 12 så sover han 2 timmar på dan, alltså 11.30 - 13.30.
Angående strulet så är du inne på helt rätt linje själv.
Har ni kurat honom? Är han van vid verktygen som solfjäder och ramsa.?Om han är det så gäller det bara för er föräldrar att kavla upp ärmarna och börja använda dem igen. Om ni och han inte är hemma med dem så är det nog dags för en regelrätt kur.
Läs på om shn hur det än ser ut för er. Om det är en kur från början eller bara en minikur som gäller så är det bra att läsa på ordentligt.
Rekommenderar er att använda väckarklocka på morgonen så att han vet och lär sig att först när den ringer är det dags att stiga upp.
Kanske viktigast av allt: Glöm inte den berömda attityden av självklarhet.
Lycka till!
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
13mån som ofta vaknar på natten
Hej och tack för ditt snabba svar 
Ja, jag ska läsa på SHN-kuren fungerar, jag vet på ett ungefär. Vi har inte testat det tidigare.
Inatt så sov han hela natten fram tills ca 5:20 då han skrek till men somnade om utan att jag gick in till honom. han vaknade dock ca 5:50 igen men blev tyst. Kl ca 6:00 var det kört. han skrek, jag gick in, han ville bara sitta och ställa sig upp. ca 6:20 tog jag in honom till vårt sovrum och vi mös fram till ca 06:55, han var trött men kunde inte somna om. Albin har ofta kunnat somna om själv men inte nu den senaste tiden..Du tror inte det kan hjälpa att vi låter honom gnälla en stund och se om han somnar om?
Mvh Sara
Ja, jag ska läsa på SHN-kuren fungerar, jag vet på ett ungefär. Vi har inte testat det tidigare.
Inatt så sov han hela natten fram tills ca 5:20 då han skrek till men somnade om utan att jag gick in till honom. han vaknade dock ca 5:50 igen men blev tyst. Kl ca 6:00 var det kört. han skrek, jag gick in, han ville bara sitta och ställa sig upp. ca 6:20 tog jag in honom till vårt sovrum och vi mös fram till ca 06:55, han var trött men kunde inte somna om. Albin har ofta kunnat somna om själv men inte nu den senaste tiden..Du tror inte det kan hjälpa att vi låter honom gnälla en stund och se om han somnar om?
Mvh Sara
Lille Albin född den 22:a aug 2007
Hej!
Om ni beslutar er för att köra kuren så ska ni inte bara testa den utan den ska genomföras enligt boken.
När man har kurat ett barn så har man verktyg som man använder vid uppvak. Barnet behöver inte gnälla sig till sömns utan får en ramsa till svar som han/hon liksom gosar in sig i som med en gosefilt. En trygg och skön ramsa som barnet känner igen och som han/hon vet betyder att de kan sova lugnt. Barnet lär sig oxå att ta hand om de flesta av sina uppvak själv. Man lär barnet att somna om själv utan ngn inverkan av föräldern.
Om ni bestämmer er för att kura så finns vi här om några frågor dyker upp. Jag kan varmt rekommendera det. Kuren kommer förändra era liv.
Det gäller bara att ha läst på ordentligt innan, ha rätt attityd och vara fast besluten att genomföra den rätt.
Lycka till!
Susanne
Om ni beslutar er för att köra kuren så ska ni inte bara testa den utan den ska genomföras enligt boken.
När man har kurat ett barn så har man verktyg som man använder vid uppvak. Barnet behöver inte gnälla sig till sömns utan får en ramsa till svar som han/hon liksom gosar in sig i som med en gosefilt. En trygg och skön ramsa som barnet känner igen och som han/hon vet betyder att de kan sova lugnt. Barnet lär sig oxå att ta hand om de flesta av sina uppvak själv. Man lär barnet att somna om själv utan ngn inverkan av föräldern.
Om ni bestämmer er för att kura så finns vi här om några frågor dyker upp. Jag kan varmt rekommendera det. Kuren kommer förändra era liv.
Det gäller bara att ha läst på ordentligt innan, ha rätt attityd och vara fast besluten att genomföra den rätt.
Lycka till!
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.