Ta bort blöjan på natt och middagslur också?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Lobilina

Ta bort blöjan på natt och middagslur också?

Inlägg av Lobilina »

Nu måste vi ha lite hjälp här :? .

Vi tog bort blöjan på dagen i somras och det har funkat hur bra som helst med pottan sedan dess. Vi har fortfarande blöja på middagslur och natten, och DÄR är problemet. Lilla trotsaren har förstått att det här med bajs och kiss innebär en möjlighet att få uppmärksamhet, så när vi har lagt henne för kvällen (och även på middagsluren) så hinner vi knappt ut från rummet innan hon skriker att hon vill kissa/bajsa på pottan.

Hittills har vi varit stenhårda och haft inställningen att har man satt på sig blöjan så kissar man och bajsar i den, punkt slut. Men igår blev det inte riktigt så :cry: . Det hade strulat lite med bajset under dagen (hård i magen förmodligen) och hon försökte bajsa in i det sista, innan blöja och pyjamas sattes på till kvällsläggningen. Så när hon hojtade att hon behövde kissa och bajsa, efter läggning, så tog vi upp henne och satte henne på pottan, men det kom ju så klart ingenting, så hon fick lägga sig igen, men började skrika snart igen... "kissa bajsa". Då tog vi INTE upp, och hon somnade efter någon timmes skrik.

Vi har pratat om att ta bort blöjan även i sängen, eftersom det kanske är DET som är haken, att hon faktiskt är mogen för det. Hon verkar ju inte vilja kissa och bajsa i blöjan längre. Men det som talar emot den teorin är att blöjan är tokfull med kiss på morgonen och långt ifrån torr efter middagsluren.

Hur sjutton ska vi göra?????
:arrow: Fortsätta samma strategi, att sätta blöja på vid sovning och ignorera ev skrik om potta?
:arrow: Ta bort blöjan och chansa på att hon är mogen för det även när hon sover?
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
Patrik
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Jag skulle inte ta bort nattblöjan så tidigt. Vi tog bort den tidigt på vårt första barn och det ångrade vi sen den får hänga med längre på de nästa.

Det var ständigt kissande i sängen under lång tid och det var jobbigt för alla även om vi inte skamlade det eller något utan bara bytte.

Vår son som nyss fyllt tre har fortfarande nattblöja.

Men men, ungar är ju olika...
Patrik Andersson

Pappa till Linnea född 03-10-11, Alexander som kom 19/8 2005 och så Matilda som föddes den 16/9 2007. Alla kurad sen start.

http://lottrik.blogspot.com
Ewa

Re: Ta bort blöjan på natt och middagslur också?

Inlägg av Ewa »

Hej!

Jag är med Patrik här. Särskilt med tanke på vad du skriver här nedan:
Lobilina skrev:Hon verkar ju inte vilja kissa och bajsa i blöjan längre. Men det som talar emot den teorin är att blöjan är tokfull med kiss på morgonen och långt ifrån torr efter middagsluren.
Är den inte torr över middagsluren så är det ett klart tecken på att hon inte är redo att släppa blöjan när hon sover. Det är oerhört olika. Min lilla blev både dag- och nattorr runt 2. Min stora har fortfarande nattblöja. Många, många ifrågasätter förstås blöjan på samma sätt som de ifrågasätter tandborstningen, klä på sig kläderna, ätandet... ja - ALLA rutiner. Det hör ju liksom till. Stadig och stabil och klar och tydlig. Man ruckar inte på rutinerna. Så enkelt är det - och så svårt, om man vill. Och det kan man ju med så här stora fröknar ha lite teater och genomgång om under dagen. "På dagen när man är VAKEN, DÅ kommer kisset på toaletten. Men när man SOVER, då kommer kisset i blöjan."

Kram Ewa :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
kiki

Inlägg av kiki »

Jag håller med, och vill bara säga att det kan bli åt andra hållet också :cry: När Felix var liten, för länge länge sen, så slutade han med dag-nattblöja samtidigt, vid 2,5 år :shock: Det var inte så bra, han höll sig så länge att urinblåsan krampade, en gång fick mormor åka till sjukhuset med honom för han hade så ont så ont. Detta trots att det var helt hans eget beslut, han vägrade ha blöja på natten, så var det bara. Jag provade att ta upp honom och kissa när jag gick och la mig men han blev super arg så jag fick sluta. Vi skrev tillslut kontrakt (hahahah med en 2,5 åring :lol: ) om att man kissar när man vaknar på morgonen, sen funkade det bättre.

Kram Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Lobilina

Inlägg av Lobilina »

Tack alla snälla :heart: . Sedan jag skrev har det blivit lite bättre, hon har hittat nya saker att hojta om :roll: :D . Men jag tror vi väntar hur som helst, och konstaterar att pottskrikandet har med det allmänna trotsandet att göra :wink: .
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"