Edwin shn-kurades hösten -05 och många bitar föll då på plats, inte minst sömnen
När lillasyster Stella kom till världen började dock nattningen spåra ur lite. Edwin är den lille fixaren som hittar på 1000 anledningar till att han inte kan sova ännu. Vi satt då på kvällarna och hade högläsning i Barnaboken, både vad gäller att få syskon och hur man hanterar trots (hänsyn taget till att göra honom delaktig i skötsel av syster utöver vanliga soc delaktigheten). Vi beslutade att återgå till nattningsprocedur som ser exakt likadan ut varje kväll:
Därefter går ma och/eller pa ut och det är god natt. Edwin försöker fortfarande att förhala dessa moment med all världens fyndiga anledningar och sen också hålla oss kvar därinne i rummet med diverse frågor. Vi försöker stå på oss och svarar på ropen med att "vi tar det imorgon - god natt och sov så gott".
Vi inser att vi behöver vara mer tydliga och konsekventa trots alla protester. Edwin är och har alltid varit ett barn med många frågor och enligt AW behöver ju dessa barn ännu tydligare besked än barn med färre frågor. Vi känner dock att vi tvekar i hur vi ska agera och då är det ju självklart att Edwin inte förstår vad vi menar...
Det här med nattningen har aktualiserats lite extra nu eftersom vi gärna vill att våra barn skall sova i samma rum, men det känns svårt då vi inte vill att lillasyster skall bi störd av storebrors fixande/krånglande. Vi förstår också att det beror på hur vi har agerat men vi vet inte riktigt hur vi skall förändra vårt beteende. Vi får inte poletten att trilla ner hos oss...
Efter kvällens "familjeråd" (jag och maken Patrik) har vi bestämt:
Hur låter detta
/AnnSofi
Ps. Återkommer senare i frågan om hur vi bör gå tillväga när vi flyttar ihop barnen, men känner att vi bör reda ut detta först. Jag har också en fråga vad gäller mat och krångel kring detta. Skall jag ta det i denna tråd eller ska jag ta det i forumet om mat, kropp etc