Vaknar tidigt!!!!!!!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Klinte

Vaknar tidigt!!!!!!!

Inlägg av Klinte »

Hej
Jag är mamma till en liten solståle som är 17 månader.
Ända sedan han var 6 månader har han somnat mellan 18-19 på kvällen utan problem och vaknat mellan 05-06.00.
Nu har det blivit värre!
Han vaknar 04-04.30 och det är helt omöjligt att få honom att somna om.
Jag brukar ta in honom i sängen(ja,jag vet!) men han somnar inte om ,så vid
05-tiden får han välling.Därefter har jag börjat lägga honom i vagnen.
Han somnar då om till ca 07.00.
Jag vet att det är dumt men han måste sova mer då han annars måste sova på dagis vilket personalen inte är så glada för.
Han sover inte heller speciellt bra efter lunchen då han ofta vaknar av andra barn.
Lördag och söndag när han är hemma lägger jag honom i vagn ute och då sover han minst 1 1/2 h.
Hans matintag är väldigt varierande,ibland äter han massor och ibland ingenting!
Tack och lov för välling!

Hans dag ser alltså ut som följer:
Ca 04-05.00 välling
Sover igen mellan 05.30 och 07.00.
Frukost vid 08.00
Lunch 11.15
Sover mellan 11.30-13.30(mycket varierande)
Mellanmål 14.30
Snack 16.00
Middag 17.30
Bad,bus och lek 18.00-18.45
Välling 18.45
Sover 19.00.
Denna brist på sömn om morgonen tröttar givetvis hela familjen och lilla solstrålen mest av alla.
Jag har köpt "internationella SHN-boken" men tycker det är svårt att veta hur man ska kura lite större barn.
Han sover på mage och det funkar fint.
Skulle vilja ha lite mer konkreta ex. på hur jag ska kura honom.
Jag skulle oxå vilja ha förslag på ramsor.
Det är första gången jag gör ett inlägg och för en månad sedan visste jag inte vad SHN-Kuren var för något.
Kära hälsningar "Klinte" :D
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Klinte och välkommen hit :D :!:

Först en liten teknisk grej: det är jättebra om du skriver in gossens födelsedata i din signatur, så ser vi som vill hjälpa direkt hur gammal han är! Gå in på "profil" här ovanför så kan du fixa det där:!:

Jag tycker ni ska köra en regelrätt kur på sonen!
Sover han i spjälsäng? Det är det absolut bästa om han gör det!

Man gör i princip på samma sätt när man kurar en 17-månaders som när man kurar en 7-månaders, skillnaden kan vara att man använder solfjädern i stället för buffen på ett så stort barn.

Men första natten, och kanske andra beroende på hur det går, så lugnar man barnet med hjälp av sina händer, och avslutar alltid med att gå ut med ramsan, med rejält magstöd, så att det är den och inget annat som följer barnet in i sömnen! Bekräftelseramsan är jätteviktig de första nätterna, och man får inte slarva med den, även om det kan vara frestande att låta bli :wink: :!:

Den ramsa de flesta använder är "Go´natti med sig, sov så gott" och den säger man alltid minst gånger fyra!

Andra viktiga saker att tänka på inför kuren är att mörklägga ordentligt, ha svalt i rummet, ha ett genomtänkt schmema för dagarna och mycket skratt till go´nattet!

Sen blir jag lite förvånad över dagis - tycker de inte att en 17-månaders ska ha dagvila :shock: :?: Har han 12 timmars natt behöver han sova 1½ timme på dagen - även på dagis! Där får du stå på dig, personalen är till för din son, inte tvärtom!

Kom gärna med fler funderingar, och tänk på att läsa på ordentligt nu för bästa resultat!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Klinte

Inlägg av Klinte »

Hej Mia
Tack för ditt svar.
Jag läser på för glatta livet :D ,ska börja kura solstrålen på onsdag och är jättenyfiken och lite spänd.
Ja,han sover i spjälsäng och det ska han göra ett tag till.
Vårt problem är ju att han vaknar så tidigt att han är helt slut redan när vi lämnar honom på dagis kl 07.30.
Ofta får personalen lägga honom en stund efter frukosten kl 08.00 för annars klarar han sig inte fram till middagsluren kl 11.30.
Detta passar ju inte in i rutinen eftersom de andra barnen inte sover då.
Kanske är det bara jag som är känslig men det verkar som de tycker att det är besvärligt.
Har funderat på hur det ska gå på dagis med middagsluren när han inte får sin ramsa(efter han är kurad).
Om han sover 19-06.30(11,5h) och 11.30-13(1,5h)kan jag då lägga honom 1/2h
efter dagis vid 15.00 tiden så att han får sin dygnssömn?
Eller vad gör man?
Någon som har något bra råd?
Kära hälsningar från klinte och solstrålen :D
Mamma till solstrålen på 17 månader.
Född 16/4 2007.
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hejsan! :D

När han börjar sova till 6.30 så kommer han absolut att klara sig till middagsluren. Den där förmiddagsvilan kommer han inte längre att behöva.

När de vilar på dagis hur sover de då? De flesta som är så små brukar sova i vagn utomhus. Gör de det kan ni ju bara be dom att säga er ramsa, sov så gott en liten stund, eller vad ni nu väljer att säga. Det är ju inget betungande för personalen. :wink:

Ni kan inte tänka er att ha natt från 18.30 istället så får han sina timmar han behöver? Om inte så kan ni ju ge honom en 20 minutare i vagnen när ni hämtar från dagis. Var dock noga med att väcka honom efter exakt 20 minuter då han kommer upp i ytlig sömn efter just 20 minuter och har lättare för att vakna. Märker ni att det blir för nära inpå natten och han har svårt att somna så kan ni ge honom 5 minuter. Samma sak där med att vara noga med tiden och verkligen väcka efter exakt 5 minuter.

Vad tror du om det?
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "