Hur gör vi för att han ska förstå att man inte ska hälla ut sin dryck på bordet? Det finns ju muggar som man inte kan hälla ur, med en sug-spärr, ska vi byta till en sån?
häller ut sin måltidsdryck
häller ut sin måltidsdryck
Våran son älskar att hälla ut innehållet i sin pipmugg på bordet (eller golvet för den delen). Jag gissar att han gillar när det skvätter och rinner och plaskar med handen i den fina pölen som bildats på bordet
. Vi vill ju inte att han ska göra det så klart och min sambo säger outtröttligt: 'Nej, häll inte ut.'. Inte så framgångsrik metod om jag säger så. Jag försöker med 'Oj då!' och ställer ner muggen på bordet och torkar bara upp så snabbt som möjligt. Kommer det att funka i längden?
Hur gör vi för att han ska förstå att man inte ska hälla ut sin dryck på bordet? Det finns ju muggar som man inte kan hälla ur, med en sug-spärr, ska vi byta till en sån?
En son f?dd nov -03 som 'kurade' vid 6 m?naders ?lder. Syskon v?ntas i april!
Två alternativ.
Skaffa en droppfri mugg eller ta bort muggen.
Och ett tredje.
Du kan ju upprepa varje gång - helst innan han hunnit vända på muggen - "muggen ska stå på bordet". Och sedan med din hand om hans, ställa ner muggen på bordet. Då ska han ha beröm för sin handling (inte för att han är snäll eller duktig). "Vad bra, det är ju så praktiskt när muggen står på bordet".
Att säga nej eller förklara hjälper inte. Jag säger ofta oj då, men det är det roligaste Vera vet, så det har inte alltid så god effekt
.
/LO
Skaffa en droppfri mugg eller ta bort muggen.
Och ett tredje.
Du kan ju upprepa varje gång - helst innan han hunnit vända på muggen - "muggen ska stå på bordet". Och sedan med din hand om hans, ställa ner muggen på bordet. Då ska han ha beröm för sin handling (inte för att han är snäll eller duktig). "Vad bra, det är ju så praktiskt när muggen står på bordet".
Att säga nej eller förklara hjälper inte. Jag säger ofta oj då, men det är det roligaste Vera vet, så det har inte alltid så god effekt
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
OK
Mammut hade ett fjärde
/LO
Mammut hade ett fjärde