Frågor innan kurning

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
drömmare

Frågor innan kurning

Inlägg av drömmare »

Hej,
hoppas att någontid att besvara mina frågor....
Jag har en 4,5 månaders som sover sämre och sämre, och jag börjar få panik... Han somnar i princip bara om med amning även om han faktist somnar själv på kvällen utan napp och på mage, men efter en tre timmar börjar det och sedan är det två timmars intervall på sömnen. Vi har även en 3,5 åring, och vårt tålamod med honom tryter såklart när vi inte får sova. mina frågor:
1. Har alltid haft lätt att vagna om honom på dagarna , kan man vagna även på natten, och sedan när schemat sitter flytta till sängen, eller är det riskabelt?
2. Vi kan inte ha honom i eget rum, kan han dela med storebror, eller kommer de att störa varandra
3. Han var väldigt liten när han föddes 2600 gram, borde jag vänta till han är äldre /större ? nu väger han ca. 5600 gram och 4,5 månader
4. Eftersom han äter så mycket på nätterna, kommer han väl att vara väldigt hungrig första natten, åtminstone vid 4-5 tiden, ska jag kura i etapper...? Känns så taskigt att bara ta bort all mat på en gång....
5. Min man är inte så med på noterna och väldigt blödig, har en känsla av att jag kommer få köra detta race själv. Någon med erfarenhet av att fixa detta själv?

Tack tack
KajsaIE

Inlägg av KajsaIE »

Hej och VÄLKOMMEN till forumet!

Många saker gör ni ju redan mycket bra. Han somnar själv, på magen och utan napp.

1. Jag skulle absolut använda vagnen om det fungerar så bra på dagarna. Själv hade jag vagnen ganska länge, till min dotter sov 12 timmar utan mat, ca 5-6 månader. Efter det så flyttade jag över henne i sängen och det gick finfint!

2. Syskon kan absolut dela rum och om inte storebror störs av lillebrors vaknande just nu så kan ni göra det redan nu. Tänker ni köra en regelrätt kur, kan det vara skönt att ha de i separata rum under kuren och flytta ihop efter kuren.

3. Var han för tidigt född? Jag kan inte ge några råd här men jag själv hade nog väntat med en kur tills barnet äter lite stärkande inför natten, välling, gröt. Du kan fortfarande använda standardmodellen och följa schemat med en nattmål om du vill. Då kan du vagna bort andra uppvaknanden och väcka lillen kl 4 tex och mata. Under späda barn och små finns det mera råd om du tvekar om kuren. Men om han äter tillräckligt på dagen, så ska han kunna sova utan nattmål redan nu. Där bestämmer du alltså själv.
5. Det är jobbigt att din man inte är med noterna. Fråga han då vad han har för förslag. hur ska ni göra ert liv lättare och hur ska den lille sova bra på natten? Självklart kan man kura själv, jag tror att många har gjort det. Jag till exempel. Men det kan vara tufft att bli ifrågasatt. Vill han inte delta och inte har några "bättre" förslag så skulle du kunna be honom ta hand om dagarna och att han kanske sover ngn annans stans under kur nätterna. Så tycker jag iaf.

Lycka till och återkom med rapport. Här finns det många som stödjer dig, du är inte ensam!!!
drömmare

Tack

Inlägg av drömmare »

Tack för snabba svar.
Har funderat på det där med att ta bort nattmålen fram till kl.4, tror att jag kanske börjar med det. Men först måste jag läsa in mig på allt lite mer ingående, och känna mig helt övertygad. På något sätt vill man ju att allt ska lösa sig på egen hand, men jag tror inte att det gör det denna gång. Med storebror så började han sova bättre vid fyra månader och vaknade bara en gång per natt, det var ju helt ok, så han kurades aldrig. Dessvärre vekar lillbror vara en annan sort...

Just nu ser nätterna ut som följande:
Somnar vid 20.00-20.30,
Vaknar ca. 23.00, ammas eller vaggas till sömns igen
vaknar 01.00 ammas
vaknar 03.00 ammas
vaknar 05.00 ammas och har svårt att somna om
vaknar 06.00 ammas och har man tur kan han somna om till 07.30...

Då jag själv har haft stora sömnproblem så är jag känslig för sömnstörningar, och mår dåligt av att inte få sova. Jag försöker tänka att "det går ju över", men när jag märker hur gnällig och klängig han är på dagarna så känner jag att båda vi mår dåligt och det är ju inte bra.
Svårigheten är nog matningen, han äter inte speciellt bra, men vi har börjar med smakportioner och gröt, och det verkar han gilla, amningen har aldrig fungerat så jättebra tyvärr, förutom på nättern :cry: Vi får se hur jag fortsätter med amningen.
Han föddes i v.39, och var tillväxthämmad, som min första son också var, men vi är väldigt små, jag och min man så det var inte så konstigt. Han har dock halkat efter lite på kurvan nu när vi var på BVC sist, så jag vill att han ska komma ikapp först.
Jag har inte pratat igenom det hela på allvar med min man, tror nog att han är med på noterna om han fattar att det är så viktigt för mig (han sover ju redan ganska bra på nätterna....!) Det är nog mest jag som är orolig att han inte ska klara av det, och bara litar på mig själv, men samtidigt så vill jag ju att han också ska kunna klara av nattning - det är ju självklart, så jag får nog involvera honom ändå.

Nu ska jag beställa boken och försöka läsa. Det är svårt att motivera sig när man är så trött.... puh.

Angående syskon, så kommer han nog att väcka storebror, dessutom lyssnar storebror alltid på band när han somnar med sagor så det kommer nog inte att fungera att det sover i samma rum? Han får nog sova i vårt rum med nån avskärmning.

Provade att buffa honom till sömns ikväll - och det gick på några minuter. Nu blev jag sugen på att köra hela racet, men ska vänta tills jag är ordentligt förberedd.

Återkommer!
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vad du är klok som läser in dig först innan du sätter igång. Super tycker jag. Vi finns här när du kör igång. :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Jag klistrar in dina frågor från din andra tråd, så avslutar vi den.
drömmare skrev: Sömnbrist kan verkligen sätta sig på hjärnan...! Just nu ser jag inget ljus i mörkret, utan ser bara långa vaknätter framför mig och trötthet. Jag vill verkligen genomföra kuren men undrar om jag kommer att klara det, tycker att det är så svårt att inte ta upp honom när han gråter. Andra problem som jag ser:
1. Vi har bara två sovrum och hade tänkt att han skulle dela med storebror, men han kommer definitivt att vaknna om han skriker och vi ska in och ramsa/buffa. Han måste sova i vårt sovrum.
2. Kanske att jag kan göra kuren i källarens gästrum, och sedan flytta upp honom när han sover mer stabilt?
3. Det är så svårt med tiderna när storebror är hemma, han är så fascinerad av honom och det är mycket svårt att få honom i säng när han ska, hur löser man det?
4. Matningen, han äter nog inte tillräckligt:
7.30-8.30 amning, äter dåligt förmodligen eftersom han ammats flera gånger under natten
11.30 lunch smakportion + amning
14.30 amning
17.30 gröt halv portion + amning
19.30 amning och försöker ge ersättning, men vill oftast inte ha/ orkar inte

Vaknar oftast redan vid 21.00 och ammas då igen. sedan var tredje/varannan timme hela natten.

Han verkar så trött på dagarna och vill helst bara bli buren, och jag känner bara ångest över dagarna, och nätterna, vill bara gråta.

Någon som vet när nästa kurs i gastsjön är?

Tacksam för svar!
ps. beställde boken idag - jag ska lyckas...!
Du kommer att klara att genomföra kuren och det finns många som har gjort det på egen hand. Men du måste verkligen veta vad du gör och varför. Du har beställt boken och det är ju en bra början :D . Jättebra att du frågar här också så att alla frågetecken är borta när du genomför kuren.

Du har fått en del svar redan, t ex angående nattmålet och att dela rum. Jag tror det är bra att kura lillen i källaren och sen flytta ihop dem, jag har ju bara ett barn än så länge men det är många som beskriver att syskon sover väldigt bra tillsammans.

Det kan vara vanskligt att buffa honom nu för att sedan plocka upp lite senare, då desarmerar man verktygen om du förstår vad jag menar.

Ang. tiderna är det bara att hålla schemat med en attityd av självklarhet. Det är mycket viktigt särskilt i början av kuren att schemat hålls, då lär sig din son vad som gäller.

Det blir ingen mer kurs i Gastsjön som det ser ut, men det finns en lista med diplomerade kurare här på hemsidan.

Hans aptit kommer öka när han sover som folk. Annars fick du lite svar ang. maten i ett tidigare svar från KajsaIE.
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
drömmare

Lite fler frågor

Inlägg av drömmare »

Hej,

Måste bara få lite fler saker klart för mig. Har beslutat mig för att vänta med kuren tills jag läst in mig mer och återhämtat lite krafter.
1. Angående vagning / Buffning. Vet inte om jag helt förstod. Jag skulle helst välja att vagna honom på natten, fungerar det på samma sätt dvs. kan jag göra detta tills han lärt sig att inte vakna med ramsa och sedan flytta honom till hans spjälsäng för att sova där? Eller finns risken att jag hela tiden måste ha vagnen till hands då för att kunna vagna om honom vid eventuella återfall?

2. Har sedan länge försökt få honom att sova 2 timmars genomgående eftermiddagssömn, men han vaknar alltid efter 45 minuter och behöver vagnas om, borde han inte ha lärt sig somna om själv nu, eller är det för jag inte har använt en ramsa?

3. Tror att jag ska genomföra nätterna själv med hjälp av min man på dagarna. Men om det drar ut på tiden så kommer jag att vara själv rätt mycket. Hur viktigt är det att dagslurarna stämmer exakt från början. Jag kanske kan få lite hjälp från andra, men man kan ju inte helt lita på att de kommer att göra rätt med vagning etc.

Tack tack
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Du har PM. :wink:

kram :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"