Hjälp till oss - vi tar gjort alla fel!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Fredrik76

Hjälp till oss - vi tar gjort alla fel!

Inlägg av Fredrik76 »

Vi kurade vår lille Calle i början på April iår - då var han 10 månader - det tog ett tag innan allt satt men under sommaren har han varit stabiliteten själv.

I mitten på augusti reste vi till Hawaii (12 timmars tidsskilnad) och han har varit mkt sjuk både under resan och nu i måndags när vi kom hem. TIdsomställningne på vägen dit gick bra och han sov hela nätter när vi var där men problemen började när vi var borta - det har varit upplyft, buffningar, han har sovit i vårt rum, ej mörkläggning etc etc. De verkliga problemen har dock varit nu när vi kommit hem. VI har de senaste 3 nätterna gjort alla fel man kan göra. Han har somnat ganska lugnt på kvällen eftersom han varit så himla trött, däremot har han vaknar efter ca 3 timmar och illvrålat och vi har försökt att somna om honom genom att buffa, solfjädra, ramsa plocka upp, gå runt med honom, gett honom välling och efter 1-2 timmar har vi slutligen tagit upp honom då har han varit uppe och lekt 1-2 timmar och sen har vi gett mer välling och slutligen fått honom att sova (inatt somnade han efter mkt skriv vid 02.45. Idag var det strul på dagsvilan men han somnade efter ca 15 minuters gallskrik. Hur gör vi nu? Ska vi kura om, eller kommer allt att lösa sig av sig själv om vi bara följer schemat, inte plockar upp honom, inte ger mat och allt det där. Är det bara jetlag som spökar eller hur gör vi. Vi är helt villrådiga. Imorse vakande han 6.45 vilket är då han skall gå upp så vi passade på att ta upp honom då. Han har sovit så lite de senaste 5 dagarna (mindre än 10 timmar per dygn mot normalt ca 13,5) att han är helt slut stackarn. Han verkar vara livrädd för sitt sovrum och sin säng som han tidigare älskat. VI behöver verkligen stöd och hjälp i det här. Han kommer sannolikt att somna på normal tid ikväll men var gör vi när han vaknar några timmar senare - ska vi ramsa först, gå in och buffa/solfjädra eller vad gör vi? Han har ju blivit van (efter 3 nätter) att få komma upp och leka mitt i natten nu. Snälla beakta alla frågor i detta inlägg trots att det är många.
TACK! /Calles trötta föräldrar
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Jag tror att en liten minikur vore bra för er.

Jag undrar hur ni har gått tillväga när det gäller tidsskillnaden? Har ni flyttat schemat efterhand eller har ni bara ändrat rakt av? Först och främst behöver han komma tillbaka till vår tidzon. Så om du vill beskriva hur hans "dygn" är nu, om du förstår vad jag menar :roll: , så ska ni nog få ordning på detta.

Skriv gärna hans ålder i er profil så är det enklare för oss som läser och svarar. :D

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Fredrik76

Förtydligande

Inlägg av Fredrik76 »

Calle är nu 15 månader (nästa vecka) - och vad gäller tidsskillanden så har vi justerat lite efterhand, lagt honom senare än vanligt nu när vi kommit hem, men med start idag har vi ändrat schemat rakt av till hans gamla schema som ser ut så här. 19-6.30 Sova natt. 6.30 välling, 8.45 frukost 11.45 lunch 12.30-14.30 sova 15.30 mellis 17.30 middag 18.30 bad, nattslurk (välling).

Men Ni tror alltså att en minikur behövs? Vad innebär det?

//Fredrik & Co
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej igen!

Med en minikur menar jag att ni inte kommer att behöva börja helt från början med kuren. Lille Calle är ju van vid alla de verktyg ni har använt innan som ramsan och solfjädern. Han behöver bara påminnas om att det var så det skulle gå till. :wink: En minikur brukar ta ca 4 dgr.

Börja från kurens 2:a dag. Det är då ramsan ska ta över. När ni lägger honom så se till att få till skrattet ordentligt. Lägg honom och solfjädra honom lugn och sömntung. Ramsa er ut och använd er sedan av ramsan vid skrik och uppvak.

Läs på om kuren igen så att ni känner er riktigt säkra och får till attityden. Glöm inte att se hans skrik som frågor. Han behöver inte vaggas eller leka på natten. Då ska man sova. Han behöver bara bli övertygade av er om att det är så det ska vara.
Införskaffa gärna en väckarklocka som ringer på morgonen. Det brukar funka jättebra. :D

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Fredrik76

Tack

Inlägg av Fredrik76 »

Tack för dina svar Susanne. Vi tar dock gärna emot svar från fler av som har erfarenhet från sådana här problem med snå kurbarn.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Här är en liten kille som fått sin nya världsordning i stort sett totalt ifrågasatt under en period, och väl tillbaka på hemmaplan så fortsätter cirkusen och liten vet inte längre VAD som gäller :( - eftersom ni själva inte vet det och därmed inte kan förmedla det lugn och den trygghet som era svar ska kunna ge honom.

Så precis som Susanne G redan så utmärkt visat på :thumbsup: , så måste ni ge honom den tryggheten och säkerheten åter. Och det gör ni förstås genom att återigen vara pålästa och veta vad ni ska göra vid hans frågor för att kunna ge tillfredsställande svar. Dvs ramsa, och vid kris lugna med en solfjäder. Varje gång ni nu försökt någonting annat och "räddat" honom från hans säng har hans farhågor förstärkts, men han VET ju i botten vad god sömn innebär :sleep: , och ni också, så inte är en minikur särskilt betungande. Ni kommer snabbt komma på banan igen, om ni inte tvekar och vacklar i era svar. Precis som under kuren :D :!:

Lycka till :thumbsup: :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Fredrik76

Rapport efter 1:a minikurnatten

Inlägg av Fredrik76 »

SÅ vi började direkt igårkväl med en sk minikur. Calle var så trött att han somnade i samma sekund som huvudet lades på kudden kl 19. Han gnydde till 21.20 men somnade om av sig själv. Kl 22 frågade han vi ramsade x4, det blev ganska snabbt tyst och vi bekräftade x2. Han sover igen. kl 22.45 börjar frågorna på riktigt, han skriker och frågar och vi ramsar och ramsar och när klockan är ca 00.00 är han riktigt hysteriskt panikslagen ledsen, vi går in, försöker lugna med buff/solfjäder men han låter sig knappt lugnas men vi ramsar oss ut efter ca 1-2 minuter. Detta var en otroligt jobbig upplevelse :cry: Han är så ledsen och låter rädd. VI fortsätter att ramsa utanför och efter att han varit tyst så bekräftar vi, varpå han vaknar, detta upprepas ca 3-4 ggr men slutligen 00.45 så somnar han. Han sover till 7.00 då vi väcker honom. Det var 2 av de jobbigaste timmarna vi varit med om. Han var så arg, ledsen, förtvivlad, rädd panikslagen att vi faktiskt undrar om det här verkligen är bra för honom. Men vi var starka och nu hoppas vi på en bättre natt inatt. Vad tror Ni experter - vad kan vi förvänta oss - jag undrar om vi klara en natt till som inatt. GÖr vi rädd? Ska vi fortsätta ramsa nu den kommande natten och bara hoppas att allt blir bättre?

Tack //Calles föräldrar
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Calles föräldrar!

Bra jobbat inatt, vill jag börja med att säga!

:idea: Nu får ni inte darra på manschetten!

Ni vet att Calle behöver sin sömn, ni vet att det är skönt och viktigt att sova som folk, och ni vet att Calle mår så mycket bättre när han får sammanhängande, ostörd nattsömn.
Nu är det så ni måste tänka för att hjälpa sonen komma rätt igen!
För lita på att han vill sova - han är bara förvirrad och det har han all rätt att vara! Men lugnt och fint, följ era rutiner och vara fullkomligt säkra på att ni gör det för Calles skull!

Jag är ganska säker på att natten kommer att bli betydligt lugnare, om ni nu inte frestas att dra med er orosvargar till gossen.
Tänk alltid på hans skrik som frågor, och ni besvarar dem genom att ge honom ramsa och visa i handling att han är trygg i sin säng!

Har ni läst januarikrönikan?
Jag tror ni hittar mycket kraft i den:

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

Så - blicken framåt nu, det här fixar ni och snart, bakom hörnet, har ni era fina nätter tillbaka!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Fredrik76

lite nya frågor

Inlägg av Fredrik76 »

Så har vi ännu en natt bakom oss som mycket riktigt varit lugnare än den första men vår lille Calle har varit vaken en del och legat och gnytt, muttrat eller pratat mycket (till och från i nästan 2 timmar vid ett tillfälle) - vi har inte vidtagit några åtgärder eftersom vi tyckt att vi bara skall ramsa när han skriker (frågar) - stämmer detta? Han har nog gjort sig hörd (prat och mutter mest) vid fler tillfällen den här natten än förra men han har låtit nöjd och ju somnat om av sig själv.

Sen till nästa fråga och det gäller maten, vår Calle är hopplös att få i mat - han väger bra och på något sätt lyckas vi få i honom mat - men det är en ständig kamp vid alla måltider (han äter inte själv än). Det krävs mycket list och leksaker från vår sida för att han ska äta. det är otroligt frustrerande och vi skulle vilja råda bot på detta också - hur gör vi?

TACK!

Hälsar Calles föräldrar
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej!

Vad skönt att det går bättre :!: Bra jobbat! Var rädda om det ni uppnått nu.

Vad bra att ni tänker ta tag i matbekymret också! Det är en konst att backa här, men precis som med sömnen så vill vi att barnen ska äta för att de vill och njuter av det, inte för att stilla våra behov!

Jag vill bara börja med: ni kan vare sig äta eller sova åt Calle, bara ge han de bästa förutsättningarna att göra det själv!

Som sagt - det är dags att backa rejält här också, att överlåta ätandet åt gossen själv! Han är en stor kille nu och kan mycket väl äta själv.
Men det gäller att ha is i magen och förtroende för att han kan fixa det här själv.

Här är mina bästa tips för att befrämja aptiten:

:arrow: Låt det gå minst 3-3½ timme mellan målen, och då ska det inte serveras annat än vatten OM det ska vara nåt alls!

:arrow: Låt honom vara med och laga maten, få hacka lite med en smörkniv, hjälpa till att vispa och hälla, gör honom delaktig i matlagninen!

:arrow: Servera maten upplagd på tallrik, i några olika högar. Maten ska vara delad i plockvänliga bitar, så att han lätt kan stoppa i sig själv.

:arrow: Lägg fram en sked och / eller gaffel men förväntar er inte att han äter med bestick ordentligt ännu under ett par år!

:arrow: Lägg er inte i! Prata inte om maten, truga inte, koncentrera er på annat t ex egen mat, läsa en tidning, prata i telefon men sitt med vid bordet.

:arrow: Peta in en tugga då och då, om ni tycker han får i sig dåligt, men gör det som om det är han som äter och vill han inte ta emot så truga inte!

:arrow: Inga leksaker! [-X

:arrow: Innan han får riktig kläm på att äta själv, så kan en skorpa eller liknande, få distrahera. Men det ska vara nåt ätbart, som han kan stoppa i munnen och äta!

:arrow: Vill han inte äta, så tacka så hjärligt för maten, och lyft ner honom. Inga suckar, trugande eller annat som visar att ni är irriterade, utan konstatera bara att "jaha, du är visst mätt i magen" och låt honom gå! Sitt själva kvar och ät /läs / prata ett tag, och kommer han tillbaka och vill upp så sätt honom i stolen igen, erbjud honom tallriken utan att säga nåt alls - och lämna honom ifred med maten.

:arrow: Spika ett matschema, med bestämda mattider, och inget alls däremellan! Hojta till om ni behöver hjälp :D :!:
Här finns en inspirationstråd:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=153

:arrow: Låt måltiden vara i trettio minuter, sen anses den som avslutad! Så går och kommer han under den halvtimmen så ta inget extra för det :wink: :!:

:arrow: Sist men inte minst: frisk luft! Var ute före både lunch och middag, minst en timme och låt Calle röra sig, för friskluft är toppen för aptiten!

:D Så - det var mina tips! Jag hoppas att de kan hjälpa er komma på rätt köl!

Kram Mia
Senast redigerad av miar70 den mån 08 sep 2008, 11:36, redigerad totalt 1 gånger.
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Fredrik76

Frågor som återstår

Inlägg av Fredrik76 »

Natten har löpt väldigt lugnt men vår lille vän Calle har sovit bra inatt men mellan ca 03.00-04.30 har han legat och pratat, muttrat, ropat till osv - dock inte skrikit - ibland går det någon minut mellan ibland så mycket som 15-20 minuter. - vi har inte vidtagit några åtgärder eftersom vi tyckt att vi bara skall ramsa när han skriker (frågar) - stämmer detta? Ska vi ramsa här eller ska vi bara låta honom vara så länge han är nöjd?

Sen när det gäller maten, Calle har bara några få tänder (7st) fortfarande så det är svårt att ge honom bara plockbitar - skall man räkna med att han kan äta så plockbitar fastän han inte har några tänder.

Tack //Calles föräldrar
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen :D :!:

Ni gör alldeles rätt i att låta Calle vara så långt det är möjligt på natten - man behöver inte verktyga ett barn som ligger och muttrar :wink: . Många har som "regel" att ge en pangramsa om barnet vaknar efter vargtimmen, för att tala om att det är natt ännu. Men uppvak mitt i nätterna låter vi barnen sköta själva så långt det är möjligt!

Visst kan Calle äta plockbitar med sina sju tänder :!: En del barn får inte sin första tand förrän runt året, och min Frida som är två (strax) har tio tänder, tror jag, och hon har ätit helt själv sen hon började sitta i matstolen och äta! Så antalet tänder spelar ingen som helst roll!

Kram!
annica72

Inlägg av annica72 »

Mia, vilka klockrena tips för att befrämja aptiten! Har skrivit ut och ska ge till miss K:s mamma, som lätt blir orolig att tjejen inte får i sig tillräckligt. (Och har frågat mig om råd ang detta.)

Hmm, kan man i all välmening skicka ett ex till en mamma som i helgen gjorde ALLT fel? Usch, har sån ångest för den lille killen som blev itvingad fisk och potatis. :evil: Nej, känner att jag måste starta en separat tråd om den hemska helgupplevelsen.

Hoppas att det var okej att jag kidnappade tråden lite, Fredrik76.
:heart: Klara född 2007-03-29 :heart:
:heart: Hanna född 2009-10-05 :heart:
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Mia, de där tipsen klistrar jag genast in i mina favoriter så jag inte glömmer bort dem. Hur bra som helst :heart:

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Vad bra om tipsen kan vara fler till nytta, Annica och Emma :D :!:

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "