vansinnig och orolig inför insomning

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
emmurl

vansinnig och orolig inför insomning

Inlägg av emmurl »

Hej,

Jag tänker mig att det finns en hel hop erfarna föräldrar som kanske kan hjälpa mig på traven lite.
Vi har en drygt fyramånaders dotter som vi planerar att kura om ca två veckor.
Hon sover redan ganska bra på nätterna (ca 19.30 - 04.00 - 06.00) och sedan vi börjat ge henne gröt på kvällen har hon börjat hoppa över nattmålet. Vi vill utföra kuren ändå för att hon ska bli trygg i sin sömn genom hela sin uppväxt ( förhoppningsvis).
Vårat största problem är sovtiderna under dagtid och när hon ska somna för natten. Hon har så svårt att komma till ro och bara slappna av. Hon är så full av sprattel att hon inte ger sig hän till sömnen. Detta gör att hon alltid blir övertrött och jättearg och ledsen. Hon flänger fram och tillbaka, ibland med halvt slutna ögon, jättetrött och frustrerad känns det som. Om vi läger henne i sin säng blir hon tokig. Det har slutat med att jag måste vagga henne till söms i ca 20 minuter varje kväll med mycket protester och gråt. Det känns så jobbigt att hon måste vara ledsen inför sovningen varje gång. Jag vet att det är fel att vänja henne vid att somna på ett sådant vis men jag har inte vetat vad jag annars ska göra. Jag hoppas ju att kuren ska hjälpa det här problemet på traven. Vad tror ni, kan kuren få hennes insomningar på rätt köl?
Jag känner mig påläst och säker på mig själv vad gäller natten men är lite nervös inför hur det ska gå på dagtid och insomningen för natten. Det skrivs inte så mycket om detta utan handlar mest om hur man går tillväga på natten.
Hon är en sån bestämd liten dam som verkligen blir vansinnig. Jag vet att det är jag som bestämmer men det är så jobbigt at det ska vara kämpigt inför varje sovning.
Har ni några råd? Vad gör jag? Löser sig det hela när man kurar?
Är jättetaksam för all hjälp!
Hälsar Emma och lilla Tekla
emmurl

Inlägg av emmurl »

Jo, jag tänkte jag skulle lägga till att vi bor i lägenhet utan hiss och balkong och har därför ingen möjlighet att ha vagnen inne under dagarna. Annars hade det nog varit enklare då hon somnar mycket bättre i vagnen ( i alla fall när vi promenerar under hennes långa sovpass mitt på dagen)
kiki

Inlägg av kiki »

Hej emmurl
Välkommen hit :lol: Du kommer att få kanon bra hjälp och genomföra kuren på ett bra sätt. Du verkar påläst och smart att ställa frågorna innan.

Men för att underlätta för alla kan du väl börja med att skriva in i din profil när dottern är född. Och skriva ner hennes schema som du tänkt följa. Hur/vad äter hon kan ju också vara bra att veta.

Så vi börjar med schemat :lol: så tar vi resten sen.

Kramar Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
emmurl

Inlägg av emmurl »

Tack!

Tekla föddes den 16 april i år och är alltså 4 mån och två veckor gammal.
Hon har fått ersättning sedan drygt en månad tillbaka.
Jag tycker att det känns svårt att få till rätt mängd mat vid rätt tillfälle. Hon får nu 150 ml var tredje timma, fem mål om dagen med tre timmars mellanrum + grönsaks- smakportion vid lunch och en smakportion gröt i samband med sista målet innan nattning.
Tills för några dagar sedan har hon ju även fått ett mål (150 g) på natten vid 3-4. Kanske måste jag öka på målen på dagen när nu detta (förhoppningsvis) fortsätter at hoppas över?
Vi har försökt att föra in mat och sovrutiner på dagen för att det ska bli enklare när vi väl börjar kura men det är väldigt svårt att få till ett schema som passar henne, oss och våra tre timmar mellan målen. Men vi kanske ska strunta i våra tre timmar och ge mer vid vissa mål för att få till ett bättre schema.
i nuläget vaknar hon vid sex då hon äter på en gång. Sedan går en av oss upp och "hänger" med henne lite halvsovandes i vardagsrummet. (vi har pratat om att lägga henne i sängen igen och låta henne leka själv en stund i stället men inte riktigt genomfört det. ( det beror lite på att vi bara har ett sovrum med hennes spjälsäng i samma rum som vår säng. Detta gör att hon garanterat väcker den som behöver sova) Sen somnar hon efter ca 1,5-2 timmar och sover ca 40 minuter. sedan är hon vaken två timmar för att somna igen ca 30-45 min. sedan går vi oftast ut två timmar senare och då brukar hon sova lite längre. Allt mellan 1-2 timmar. Så hr långt fungerar allt bra och hon somnar relativt enkelt. Sedan blir det problem kring fyra-femtiden då hon börjar bli lite gnällig men är inte intresserad av att sova. Vid sex är hon jättetrött och sur. Då kan man få hene att somna med lite kämp men då blir det liksom fel inför nattsovet som infaller vid 19.30 typ, enligt våra tankar. Om hon inte sover där omkring fem-sex så somnar hon medan hon äter vid 7 (och då får man sysselsätta henne till max för att hon inte ska grina ihop totalt.
Det schema vi jobbar på ser för tillfället ut såhär:

vaknar 07.00
äta 07.00
sova 09.00-09.45 (45 min)
äta 10.00
sova 11.45-12.30 (45 min)
äta 13.00
sova 14.00-15.30 (1,5 tim)
äta 16.00
sova 17.30-17.50 (20 min)
äta 19.00
sova natt 19.30

Det känns som att vi är fel på det på något sätt i alla fall. Antingen är hon helt enkelt inte trött när vi försöker eller så är hon övertrött.
jag antar att hon kommer att anpassa sig till det schema vi bestämmer när vi väl kör igång på riktigt men man vill ju inte rucka om hennes nuvarande rytmer helt och hållet. Men tydligen har vi för dålig koll på hennes rytm
:?
Det bästa hade ju såklart varit om hon kunde somna tryggt och lungt när vi lägger henne i sin säng eller i vagnsinsattsen (som vi brukar bära upp)
men det krävs väl att vi använder oss av all verktygen för att hon ska kunna göra det.
Jag förstår bara inte varför hon blir så arg och frustrerad. hon är en jätte go och glad tjej för övrigt under dagarna. tyder det på att vi är fel ute med det schema vi försöker gå efter nu?
Jag jobbar på att ha en självsäker attityd och inte bli så brydd av hennes svårigheter, inser att det är en stor nykel till framgång, men det är väldigt påfrestande varje eftermiddag/kväll.
Kankse är det dumt att ens diskutera detta innan vi påbörjat kuren. Det kanske kommer lösa sig när vi kör igång. Men judt nu är det det detta som får mig lite orolig inför kuren. Allt annat känner jag mig säker på.

En annan fråga.
Då hon sover ganska bra på nätterna, även om hon vaknar och vill ha sin napp då och då, kommer det at ta längre tid att kura henne då vi inte har lika många tillfällen att "pränta in" ramsandet mm. på?
Kan vi i stället använda oss av det mer på dagen?

Hälsar emma
Lycklig mamma till Tekla som föddes 16 april 2008
ab73

Inlägg av ab73 »

Hej Emma :D

Jag hoppar in såhär snabbt bara. Jag tycker att du ska ännu fundera lite över schemat-som det är nu har hon för lite sömn. Hon behöver 15,5 timmars sömn per dag. Så om ni har 11,5 timmars natt så behöver hon 4 timmars sömn på dagen.med 12 timmars natt 3,5 timmar.

så fundera över det ett varv till.

Sedan när du börjar kura då ryker nappen också. Den kommer bara att störa henne senare.Oroa dig inte över att ramsan inte ska ta somnar hon och sover fint , då smyger vi in den bakvägen. Ramsan är ett suveränt verktyg så den ska vi va rädda om.

Fundera ännu över hur du vill att henns sovtider ska se ut, så spinner vi vidare sen .

Kram Ann-Sofi
Mamma till fartfylld son född i dec 05
ab73

Inlägg av ab73 »

Hej Emma :D

Jag hoppar in såhär snabbt bara. Jag tycker att du ska ännu fundera lite över schemat-som det är nu har hon för lite sömn. Hon behöver 15,5 timmars sömn per dag. Så om ni har 11,5 timmars natt så behöver hon 4 timmars sömn på dagen.med 12 timmars natt 3,5 timmar.

så fundera över det ett varv till.

Sedan när du börjar kura då ryker nappen också. Den kommer bara att störa henne senare.Oroa dig inte över att ramsan inte ska ta somnar hon och sover fint , då smyger vi in den bakvägen. Ramsan är ett suveränt verktyg så den ska vi va rädda om.

Fundera ännu över hur du vill att henns sovtider ska se ut, så spinner vi vidare sen .

Kram Ann-Sofi
Mamma till fartfylld son född i dec 05
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"