vad gör jag för fel?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
elinmats

vad gör jag för fel?

Inlägg av elinmats »

Hej!
Har redan skrivit en gång angående att använda standardmodellen från start. Min dotter är nu en månad gammaloch jag skulle vilja få sova längre än två timmar i sträck. Jag anstränger mig till max för att få in det här schemat ändå funkar det inte. Hon sover oregelbundet och vaknar flera gånger per natt och vill ha mat. På dagtid verkar hon helst vilja sova en timme bara. På eftermiddagarna är hon jättevaken och kan vara vaken i fem timmar och vara omöjlig att lägga.
Antingen får hon för lite mat, jag kanske inte har tillräckligt i brösten?
Eller så får hon för lite stimulans trots att jag sjunger, pratar och låter henne ligga på mage på golvet varje vakenperiod.
Hur många vaken/mat-perioder ska man klämma in under dagen och hur lång tid kan man räkna med att en enmånaders baby sover på natten?
När måste man gå upp på morgonen för att kunna lägga henne för natten någon gång mellan 20-21?
Finns det någon som har haft liknande trassel i början? Det verkar bli lättare sen när man kan ge gröt också, då vet man åtminstone att hon får i sig tillräckligt.
Vill ändå säga att hon är en ljuvlig flicka som trots trasslet inte skriker knappt någonting, hon verkar ganska nöjd, det är mamma (och pappa) som är trötta!
Hälsningar Elin
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Här ska vi ta det lilla lugna!

:idea: En enmånads bebis ska få mat närhelst den behöver (läs om smekmånaden i Barnaboken) och sova när den behöver. Var noga med förutsättningarna! Magläge och att vagna är den absolut bästa förutsättningen för sömnen. Bygg över uppvaknanden på dagen och natten genom att vagna till sömns igen (ja, det kan man göra med så små!). Hyr andningslarm!

:idea: Mellan 1-2 månader nöter man in standardmodellen och den brukar fungera fullt ut vid 8 veckor. Med en fungerande standardmodell och vagning så kommer sömnen på köpet!

:idea: Du har inget "trassel"! Själva Livet har kommmit till dej i form av en bebis - njut av det och känslan av att kunna visa vägen för ditt barn i en attityd av självklarhet!

:idea: Tålamod och målsättning med andra ord!
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej o grattis till den lilla!

Det låter som att du har gått ut lite väl ambitiöst. Hon är ju rätt mini än så coola ned dig och återkom om några veckor.

Kram på dig mamman :D!

Kristin - en annan mamma
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Mindy

Inlägg av Mindy »

:D Oj, skynda dig att LÄS PÅ här på sidan, innan du får baskning av Mammuten :!: :D Skämt å sidor så verkar det som om du inte tagit dig tid att kolla på hjälpen som finns att få här i VERKTYGSLÅDAN bl a.

Din baby sover alldeles för lite, både totalt och sammanhängande. Hon ska ha ca 16,5 timmar sömn per dygn och ca 6 tim sammanhängande under natten. Det är alltså HON som behöver sova. NI klarar er nog. :wink:
Jag tycker att det låter som om hon har kommit in i en ond cirkel av övertrötthet. Kanske hon inte orkar äta riktigt så mycket som hon ska heller? Mata och mata enligt standardmodellen. Trugning alltså.

:arrow: Stimulansen behöver du inte oroa dig för, det kan bara bli för mycket :!: vågar jag påstå. Mat, sömn och närhet är allt hon behöver ett tag till.

:arrow: Lägger du för natten vid 21 så får du räkna med ett nattmål vid 3-tiden förutsatt att hon är proppmätt på kvällen. Du kan ju också för att försöka förlänga natten (för dig) ge henne en nattslurk i sömnen när du själv går och lägger dig. T ex vid 23 eller 23.30 utan att jag vet när du vill sova.

När vår son var lika gammal så hade vi 1,5 timmes-schema; 1,5 timme med mat, skötning och umgänge + 1,5 timme sömn på dagtid. På nätterna sov han ofta 3 timmar i sträck innan han åt. Han förlängde nätterna själv. När han var ganska precis en månad korrigerat så sov han över ena nattmålet. Vi behöll 1,5+1,5 dagtid till dess att han var 3 månader okorrigerat (omständligt det här... :wink: ).
Sedan ungefär en månad tillbaka har vi ett fast schema med morgon 7.30, kväll 21.30 1,5 timmes sömn på fm, 3,5 timme (!) ute i vagnen på eftermiddagen och 45 min sömn vid 18-tiden.

Vi iakttog vår kille i ett par veckor och antecknade ned hur han själv ville sova o.s.v. utan att bry oss om exakta tider. Sen kunde vi lägga ett schema utifrån hans behov.

Lycka till! :D
När du har läst på mer så är du välkommen med nya frågor!
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Mindy

Inlägg av Mindy »

Ja, jag instämmer med Kristin. När jag sa att vi hade 1,5-timmes schema så menade jag att SONEN hade det (alldeles själv) :D . Det var inget vi tvingade på honom s a s och inget som följdes slaviskt.

Sen menade jag skämt å sido (utan r :D ) och sen har jag snurrat ihop kväll och natt (mål och tider) men jag hoppas att det går att begripa ändå. :lol:

Och stort GRATTIS till den lilla förstås! :D
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
elinmats

Inlägg av elinmats »

Tack för dina lugnande ord! Precis vad jag behövde höra. Vi har hyrt andningslarm och har börjat vagna men vi har ännu inte börjat hoppa över något nattmål.

Det står i boken att en 1-månads bebis skall kunna sova sex timmar i sträck på natten.
Tycker du att hon fortfarande skall få äta när hon vill på natten? Hon är nu fem veckor gammal. Kan det vara så att hon inte får i sig nog med mjölk under dagen? Jag försöker få in fyra ätperioder på dagen då hon äter 10 minuter ur varje bröst.

Är nu trött på att ha smekmånad. :wink:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Bestäm 6 timmar natt (23-05 brukar vara bra) och vagna till sömns vid eventuella uppvaknanden! Ha lite flytande tid vid 05 och nappa upp henne och amma då hon sover eller just håller på att vakna - syftet är att hon ska "få stekta sparvar" in i munnen! Då vänjer hon sej inte vid att skrika efter mat och kommer lättare att sova över det målet sedan :D !

:idea: Satsa stenhårt på standardmodellen så att du ger henne förutsättningarna!

:D Lycka till!
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"