Hur kan jag hjälpa mitt "kolikbarn" att sova?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Carpe Diem

Hur kan jag hjälpa mitt "kolikbarn" att sova?

Inlägg av Carpe Diem »

Hej! jag har nu läst på ganska ordentligt ang kurningen men känner mig fortfarande lite osäker.

Lukas är 3 månader gammal. I dagsläget lägger jag honom mellan kl 19-20 efter att jag ammat honom. Han somnar i egen säng utan problem med napp och gosedjur. Han har även ett eget rum jag kan flytta honom till. Ibland behöver jag buffa lite i rumpan (han sover på sidan) Så långt allt väl.

Lukas har haft kolik och börjar bli bättre. Men hans mage är fortfarande inte OK, vilket gör att han gnäller/skriker/gråter jättemkt på dagarna. Då strular han med amningen. Skriker och vägrar bröstet fastän han är hungrig..Detta gör att jag aldrig kan ge honom tills han blir proppmätt.Han vägrar att ta flaska så jag kan inte ge tillägg heller. De dagar han inte har ont i magen har jag en ängel :D (Anna skriver väl i boken att det inte finns något som heter kolik, men jag vet inte. För jag har testat att amma, amma och amma men det har inte hjälpt)

Dagarna ser ut så här i dagsläget: Vaken max 1 1/2 timma, sedan sover han alltid exakt 45 min. Så håller det på tills läggdax.
Problemet är inte att få honom att somna men att inte vakna 40 gånger per natt. Han sover bra fram till kl 24-02, men efter det är han vaken varje timma. Han vaknar ofta med gallskrik... och det är svårt att få honom lugn. Jag lider minst sagt av sömnbrist!! Jag har snart ingen kraft kvar, ibland känns det som om jag inte kommer fixa det... :cry:

Jag vill gärna prova SHNkuren men hur ska jag göra när Lukas vägrar att ta flaska och han ammar kort tid (max 10 min). Detta gör att jag ammar honom var tredje timma... Jag lyckas aldrig få honom proppmätt, så jag tänker att det då blir det svårt att få honom att sova...

Jag har otroligt svårt att låta honom skrika/gråta sig till sömns, ärligt talat vet jag inte om jag fixar det. :-( Vad jag har förstått så är det absolut förbjudet att ta upp barnet. Jag måste lyckas att lugna honom med bara buffning och ramsa? Shit, det verkar svårt...När han har så ont i magen så verkar inget annat lugna än att bära bära...

Tacksam för svar!
Carpe Diem

Vill bara tillägga...

Inlägg av Carpe Diem »

att jag vill göra detta för mitt barns skull! Det kan tolkas som om jag tycker synd om mig själv. Men framför allt önskar jag mitt barn sömn och harmoni! :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Grattis till bebisen och vad fint att han somnar så bra själv! Här tror jag då att du skulle komma långt med standardmodellen (för åldern), magsömn och vagning!

:idea: Magsömnen främjar både mage och sömn - magläget är ett effektivt prutt/rapläge och förutsättning för en djup sömn utan uppvaknanden. Skaffa larm - oavsett liggläge!

:idea: Vagningen hjälper honom att komma till ro på natten. Att bära runt på honom ger honom oro och mer intryck - vilket i sin tur bidrar till att han skriker. Många, många barn skriker av övertrötthet och för mycket stimulans :( . Att få vagnas till ro i mörker är oslagbart för en så liten en!

:idea: Om du känner att du vill ge honom flaska så gör det med en attityd av självklarhet - tjofräs liksom! Koncentrera dej på annat och bara "tratta i" honom maten. När han känner att du gör det med självklarhet så får han samma attityd! Se till att nappen trycks upp i gommen och inte rakt in i munnen - då kommer sugreflexen igång.

:idea: Läs på om kuren, "koliken", "ömma järngreppet", vagning så att det verkligen sitter - därefter kör du igång med en attityd av självklarhet!

:D Detta fixar du galant och du kommer att göra er alla en välgärning - bra sömn är livsviktig för alla!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Jo, han ska sova inne hos er när han är så liten! Vid 6 månader brukar vara en bra ålder för utflyttning :P !
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej.
Mammut har rätt som vanligt. Jag tänkte baragöra ett förtydligande (om det nu skulle behövas)
Med larm menar hon andningslarm. Som alltså ge ljud ifrån sig om barnet skulle sluta andas.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej!
Jag har haft ett "kolikbarn" själv och känner så väl igen det där med skriket vid bröstet mm. Magläget gjorde underverk för oss, vi köpte larm och la honom på mage först vid 3,5månader ålder, inte en dag för tidigt! www.babysense.se (tror jag adressen var) är vi jättenöjda med och kommer snabbt! Värt varenda krona. FÖr övrigt håller jag med föregående talare, framhärda med flaskan. När bebisen väl börjar äta faller så mycket mer på plats. Åsså magläge på dagarna, läs februarikrönikan. Ni kommer att fixa det här! :D
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Lotta Sthlm

Inlägg av Lotta Sthlm »

Hej! Ser att du hittat hit!! :D \:D/
och kolla vad många bra svar och råd du fått! Det här kommer att gå sååå himla bra!!!! KRAM
Mamma till
Alva :heart: f?dd 25 juli 2004 - verktyg och schema inf?rdes vid tv? m?nader
Leia :heart: f?dd 15 november 2005 - standardmodell fr?n f?rsta b?rjan
JH

Inlägg av JH »

Hej Jessica! :D

Förstår att både du och lillen har det jobbigt just nu :( Därför vill jag så gärna att ni ska genomföra SHN, för då VET jag att ni båda kommer att må så mycket bättre! :D

Lyssna på Mammuts kloka ord och se till att du verkligen är peppad och SÄKER på att det här SKA funka innan du börjar - då kommer det att gå galant! Elsa vägrade också flaska ett tag när vi skulle börja med välling och jag fick det att funka genom "ömma järngreppet" (alltså att med en superattityd av självklarhet :D stoppa in hela nappen i munnen, samt inte titta på henne utan på tv:n och låta henne hålla på och skruva på sig utan att ta notis. Till sist drack hon bara! :D ), samt genom att blanda välling med bröstmjölk. Först 2/3 bröstmjölk, sen 1/2 bröstmjölk osv.

Vi finns här som stöd om du har fler frågor!
Heja!!! :D
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Carpe Diem

Tack för alla svar!

Inlägg av Carpe Diem »

Tack för snabba svar. Japp, nu har jag bestämt mig. Här ska kuras! Jag har beställt ett andningslarm nu och skall fixa så att han sover på mage. Det borde förmodligen hjälpa lite mot koliken oxå! Nu skall jag bara repetera, repetera så att det verkligen sitter! Jag börjar på måndag! :D
JH

Inlägg av JH »

Det kommer att gå såååå bra! :D

Glöm inte att avlägga rapport! :thumbsup:
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Julius

Inlägg av Julius »

Ville bara gratulera till att du hittat hit & tar tag i saken redan nu. Själva så hittade vi inte hit förrän sonen var 5½ månad så han fick lida med sin "kolik" alltför länge.
Önsker er all lycka med kurandet!
Son f?dd 040806 SHN-kuren startad 17/1-05 & funkar kanon fortfarande!
D?ttrar f?dda 940818 & 970611 & 060220 (Ej kurade)

:heart:Bilder p? de sm? liven:heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Lycka till :D En sak måste väl ändå kännas bra - du är inte ensam :D Här finns massor med skickliga, erfarna föräldrar som står vid din sida :D

Visst finns kolik. Men det finns inga kolikbarn, lika lite som det finns magsårsmän eller huvudvärkskvinnor. Barn föds inte med kolik. Jag har skrivit mycket om det i Barnaboken. Kolik är, vad kag förstår, icke lindrad överlevnadsångest, som snart, om det får fortsätta så, går till verkliga fysiska symptom. Men jag skriver också att jag lyckats bota koliken undantagslöst med mat, mycket mat och mera mat - och givetvis magläge - på hundratals barn.

Så stoppa koliken i lådan, ge mat och ge sömn, på mage, så väntar er ett underbart liv bakom hörnet :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
kokos

Inlägg av kokos »

Vår son hade också väldigt ont i magen innan vi började med standardmodellen.

En annan viktig bit som gjorde att hans magonda bara försvann i samband med kuren tror jag berodde på:
1) Att han fick struktur på tillvaron: han vet att det kommer att komma mat och att han få bli mätt
2) Han fick sova på magen: jättebra för pruttarna :oops: Plus att vi började ha honom mer på magen även på dagtid.
3) Han kanske inte skrek pga magont enbart: utan pga sömnbrist och allmän oro.

Vi slutade med alla Minifomdroppar och behövde inte ens ge magmassage längre. Allt ont var som bortblåst!

Jag hade faktiskt glömt bort det tills jag läste ditt inlägg. Det har liksom bara varit en bonus i allt annat.

Lycka till!
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"