Livrädd av buffning..

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Teodors mamma

Livrädd av buffning..

Inlägg av Teodors mamma »

Vi hade förberett oss och bestämt oss för att genomföra SHN kuren på vår 7,5 månader gamla son, men när jag buffade honom i hans säng grät han och försökte vända sig till rygg.

Det eskalerade och till sist kippade han efter andan, vände sig om och såg på mig med uppspärrade ögon och en blick som var panikslagen på samma sätt som när han i någon sekund hamnade under vattenytan i sin babypool. Då (efter ca 25 min) kunde jag inte förmå mig till att fortsätta och han fick amma sig till sömns i vår säng.

Jag är så ledsen över att han inte lugnar sig av mina buffningar. Även pappa har försökt med eskalerande gråt och panik som följd. Finns det något vi kan göra?
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan och välkommen :D

Har ni tränat in rätt buffningsteknik, det finns ett videoklipp i verktygslådan.

Första gången man introducerar buffning kan man få hålla på i uppemot 45 min, men dom flesta barn slappnar av direkt av detta gomys-gung det hela ger. Men det är våran uppgift att visa att det är absolut ingen fara utan snarare skönt och underbart och en del barn vill verkligen på sanningen upp i ansiktet innan dom accepterar den nya grejjen.

Har ni läst på ordentligt om kuren och är väl förberedda? Kan han sova i vagn ännu, för det du skulle kunna göra är att genomföra kuren i vagn och då vagna istället för att buffa. Men jag tror att han kan acceptera buffning och man själv stensäkert utstålar säkerhet och trygghet.

Läsvärd krönika: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Malia75

Inlägg av Malia75 »

Vi klarade INTE att buffa heller. Sonen slappnade inte av över huvudtaget på 25 min och sen stod vi inte ut längre utan övergick till vagning. Det var mycket enklare. :-) Vi körde dessutom en egen vagningsversion som passade oss bättre och det funkade ändå. Jag tror det viktigaste är att hitta ett sätt att lugna dem på medan de förblir liggande i sängen/vagnen.
Mamma till Emil, född 071103
http://asneungen.blogspot.com/
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"