Vill inte ha blöja, vill inte pinka på toan..

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
fjällström
Kontakt:

Vill inte ha blöja, vill inte pinka på toan..

Inlägg av fjällström »

Hur ska jag göra?!
Lusläste BB igår, men hittade inte svar på min fundering :?
Vår 3-åring vill inte ha blöja längre. Tidigare gick det jättebra att vara blöjfri. Vi fick förstås påminna henne om toan (eller gräset), men det funkade bra. Nu vill hon plötsligt inte pinka längre. Varken på toan, pottan eller gräset. "Är du pinknödig" eller "nu ska vi gå på toa" brukar vi säga åt henne. Hon säger att hon inte behöver pinka och en minut senare händer det en olycka... Om vi sätter henne på toan (när vi ser att hon behöver) blir hon ursinnig :evil:
Vad ska vi göra? Sätta på blöjan igen.. Det är ju minst 10 krig varje dag kring detta ämne...

På natten har hon alltid blöja och det fungerar fint utan protester.

Rådvill mamma
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hur ska du göra :?:
Jo, du ska börja överlåta detta åt den lilla damen att själv ansvara för, är mitt förslag. Det är hon stor nog till. Och att hon inte vill ha blöja på dagen är fullt förståeligt. Det är hon också för stor för nu. Liksom att bli satt på toaletten när NI ser att hon behöver kissa. Hon VET och KÄNNER när det är dags. Det har bara gått lite tokigt det här, kanske med lite för mycket påminnelser, frågor och att ha blivit satt på toan, så hon har inte längre klart för sig att det är HON som ska KÄNNA, VETA OCH GÖRA - alldeles själv.

Nystart alltså:
Visa var man kissar och bajsar - HÄR är toaletten (ordna med toaring och pall så hon kan klara det helt själv). HÄR kan man kissa när man är ute. Efteråt tvättar man händerna - SÅ HÄR. Skulle det bli blött i byxan hittar du rena kläder HÄR. De smutsiga kläderna lägger du HÄR. Upprepa och ställ frågor och be henne visa hur man gör så att du ser att hon förstått. Därefter drar ni er tillbaka - och låter henne vara ifred.

Tror den här tråden kan vara till lite hjälp i sammanhanget:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11437

Kram och återkom gärna med rapport! :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"