Numera lägger vi bara Wille... bara så liksom
Han visar t.o.m att han är glad att få lägga sig och det är som om han vet att sängen är hans kompis.
Så som ett tips för andra så kan jag sammanfatta kurandet i de två viktigaste punkterna (så som vi ser det).
1. Beslutsamhet!! Darra inte på målet. Det går inte att inte vara 100% säker på vad man gör. Jag läste och läste och när jag visste hur man skulle göra i alla lägen med alla verktyg, så läste jag en gång till.
Är man osäker så överförs det onekligen direkt till barnet och h*n skriker mera och då blir man ännu mer osäker och så håller det på.
2. Backa!! A och O är att lita på barnet. Det är INTE "elakt" att låta barnet skrika så länge det "bara" är protester, argt, gnäll eller andra sätt förutom ledsen.
Jag kämpade med att våga lita på att Wille skulle fatta poängen och det gav resultat. Han kan lägga sig ner själv, han kan faktiskt vända på sig själv i sömnen. Det som ser ut som en obekväm sovställning för oss är säkert jätteskönt för den lille.
Ge chansen för den lille att bli uttråkad och komma på att det är skönast att sova.
Ramsa/buffa/solfjädra inte i tid och otid och som sagt, man har givit tillfället att sova, det är inte alltid ett måste att sova på dagslurarna t.ex.
Hoppas ingen uppfattar mitt inlägg som någon sorts besserwisserattityd. Jag skulle själv uppskattat att läsa det när jag själv hade frågor.
Nu finns ju inga regler utan undantag så Wille kommer säkert att ramla dit någon kväll eller så men en kväll är ingen kväll, bara att låtsas som det regnar