15 månaders som inte får till nätterna
Inatt var droppen. Vi har fastnat i att vår lilla tjej inte kan somna om utan att bli matad, i natt blev det värre än vanligt. Nattningen har hon tidigare klarat själv och somnat bra efter glada miner och god natt till övriga familjen.
Vi har läst en del på forumet och vi har tagit med oss vargen in i hennes rum, i går hade vi inget val när hon skrek så hon hostade vid nattningen utan fick sitta och halvbuffa från rumpan upp på ryggen. Det kändes redan då att den dåliga insomningen skulle smitta av sig på natten. Vi har försökt med samma metod som vid nattningen när hon vaknar på natten men hon blir väldigt arg och vår attityd är inte den bästa då vi inte känner att vi har några bra motmedel. Vi köper det här med attityden till 100% men den är svår att uppnå när man inte har bra knep för att övertyga henne om att hon skall sova.
Nu är i alla fall jag (pappa) beredd att göra det som krävs för att skapa ett bättre mönster och tysta nätter. Om det finns ngn som kortfattat kan beskriva vad vi skall göra och hur så är jag väldigt tacksam. De gånger jag får henne att somna om på natten är när hon försöker byta hörn i sängen men på ngt sätt fastnar på mitten då sängen inte är så stor (vanlig Ikea spjälsäng) som hon verkar behöv för sitt svängrum.
Hennes dagar och nätter ser ut så här
00-02 vaknar 1 ggr
04.30-05.45 vaknar 1 ggr
7 vaknar
8 frukost
11 lunch
11.45 välling vid sängen (somnar oftast snabbt och tyst, inga protester på dagarna)
11.46 – ca 14-14.30 sover ca 2,15-3 på dagarna
16.30-17 middag
17.30 bad
18 Bompa med storasyster
19.15 nattning (somnar oftast själv efter ca 20 min)
20.15-23 skriker till 1-2 ggr oftast när hon vänder sig.
Hon är fullt frisk, bra vikt och mår bra i övrigt, nu vill jag ge henne hela nätter så hon kan njuta detta, hur gör jag??
Mvh
Pappa N
15-månaders som behöver en plan för hela nätter
Hej och välkommen hit Roddan99
Såklart ska vi hjälpas åt att få lilla tjejen att somna gott själv och sova hela natten!
Er attityd sviktar och det är inte alls konstigt, det allra viktigaste är att ni är 100% säker på vad ni gör och varför, och det kräver att man är påläst till tänderna! Jag rekommenderar inte att ni kör nån lightvariant, eller "testar" utan mitt heta tips är att ni läser shn-boken, båda två är såklart det ulimata, och sen bestämmer en natt som är natten N
Då har ni alla förutsättningar att lyckas, och kan agera med Säkerhet och Trygghet!
Shn:s viktigaste verktyg är ramsan, som man jobbar in under kuren, och den ska vara det som hjälper er tjej att själv somna om, om hon vaknar på natten! De första två nätterna hjälper man barnet att komma till ro genom buffning och solfjädring, och avslutar alltid med att gå ut med ramsan, så att den följer barnet in i sömnen. Men allt det här kommer du att läsa om i boken, och här på forumet!
Gå på fliken Sova Hela Natten här ovanför, så finns massor att läsa!
Några funderingar:
Jag tror ni har lite väl mycket sömn på schemat till flickan, hon behöver 13½ timme totalt under dygnet.
Har ni 12 timmars natt så ger det alltså 1½ timme på dagen - nu har ni 2-3 timmar om jag läser rätt? Så där kan ni börja skära ner direkt tycker jag!
Äter hon kvällsmål (välling, gröt eller liknande)? Annars är det lite långt mellan middag och frukost.
Och här på forumet kommer du att få massor med backup, när och om du får funderingar!
Så det är bara till att kavla upp ärmarna och sätta igång
Kram Mia
Såklart ska vi hjälpas åt att få lilla tjejen att somna gott själv och sova hela natten!
Er attityd sviktar och det är inte alls konstigt, det allra viktigaste är att ni är 100% säker på vad ni gör och varför, och det kräver att man är påläst till tänderna! Jag rekommenderar inte att ni kör nån lightvariant, eller "testar" utan mitt heta tips är att ni läser shn-boken, båda två är såklart det ulimata, och sen bestämmer en natt som är natten N
Då har ni alla förutsättningar att lyckas, och kan agera med Säkerhet och Trygghet!
Shn:s viktigaste verktyg är ramsan, som man jobbar in under kuren, och den ska vara det som hjälper er tjej att själv somna om, om hon vaknar på natten! De första två nätterna hjälper man barnet att komma till ro genom buffning och solfjädring, och avslutar alltid med att gå ut med ramsan, så att den följer barnet in i sömnen. Men allt det här kommer du att läsa om i boken, och här på forumet!
Gå på fliken Sova Hela Natten här ovanför, så finns massor att läsa!
Några funderingar:
Jag tror ni har lite väl mycket sömn på schemat till flickan, hon behöver 13½ timme totalt under dygnet.
Har ni 12 timmars natt så ger det alltså 1½ timme på dagen - nu har ni 2-3 timmar om jag läser rätt? Så där kan ni börja skära ner direkt tycker jag!
Äter hon kvällsmål (välling, gröt eller liknande)? Annars är det lite långt mellan middag och frukost.
Och här på forumet kommer du att få massor med backup, när och om du får funderingar!
Så det är bara till att kavla upp ärmarna och sätta igång
Kram Mia
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Attityden av självklarhet - säkerhet - är naturligtvis A och O. Men det räcker inte. Du behöver de fysiska verktygen också, varav den såkallade ramsan är det viktigaste.
Och verktygen i sin tur faller platt till marken utan Attityden. Så det är ett samspel, ett växelverk.
Ett så pass stort barn skulle jag solfjädra (se Verktygslådan). Solfjädern - efter tillrättaläggandet (se också Verktygslådan) - är statisk, ordlös, tålmodig och lugn och meddelar till lilla barnahjärnan att all aktivitet upphör. Man låter den ta den tid det tar att få barnet 1) tyst, 2) sömntungt i hela lilla kroppen. Och sedan går man ut med en godnattramsa (som man tränat upp innan - se återigen Verktygslådan) i fyra "verser" direkt på varandra och med klar punkt på slutet.
Och så viker man fyra målmedvetna nätter åt det här projektet som bryter det gamla trista mönstret och tror inte att Rom byggdes på en dag
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Se där, dubbelutryckning
Det här blev ju lite tokigt:
...
Det här blev ju lite tokigt:
Jag menade att det ultimata är att båda föräldrarna läser boken, inte att det finns två shn-böckermiar70 skrev:mitt heta tips är att ni läser shn-boken, båda två är såklart det ulimata, och sen bestämmer en natt som är natten N![]()