Dags för lilla pojken att SHN!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Nosismamsen

Dags för lilla pojken att SHN!

Inlägg av Nosismamsen »

Nu har jag bestämt mig! Nu är det dags för lilla pojken snart 1 mån att lära sig att sova mer än 2tim i sträck! Ja på natten iaf.

Efter att ha läst på och försökt att följa standardmodellen dag + korta nattprogrammet ska vi nu verkligen följa och inte försöka längre.

Så efter att jag (mammsen) har fått sova 6tim i natt (pappa tog pojken) så bärjade vi det ambitiösa programmet på morgonen med mat, mat, blöjbyte, umgänge, lite gråt och till slut mera mat. Därefter sov han duktigt sina 2 tim. Men nu när han vaknade och åt sin lunch med glupska tag på ca 20 min så blev han helt knockad! Har försökt göra allt för att hålla honom vaken, men utan resultat.

Är det någon som har tips på hur man kan väcka/hålla en knockad (snart) månadsgammal bebis vaken??

Vill inte förstöra starten för kuren! Vi vill så gärna att han (och vi) ska få sova mer än 2tim på natten!

Tacksam för alla svar! :roll: :roll:
Robin född 080610 (på beräknat datum!)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:lol: Hej Nosismamsen och välkommen! :lol:

:idea: Du får gärna underlätta för mig att hjälpa dig genom att gå in under "profil/signatur" (ovan) och skriva in ditt barns födelsedatum och gärna veckan du bar till också, då blir det lättare att ta hänsyn till "korregeringar" i mina svar! :lol:

Jag klistrar in "mina favoriter" läs gärna runt där och främst många av de klistrade trådarna om SM. Just nu befinner ni er i det vi gärna kallar för "smekmånaden" och då siktar man på 1,5tim vaken och 2,5tim sova dagtid och sen nattmålet runt ca. 22(23), 01 och 04.

Om du inte har problem med "nattklubb" brukar det vara lättare att helt enkelt räkna vakentimmar dagtid istället vilket bör vara runt 7-8 tim. För att sen också se till att du har 4 mål mat och om han då även somnar om och då sover 2-3 timmar till på det tycker jag det kan vara HELT OK. :wink:

Om det inte nu funkar så här för er, ja då är det tyvärr mer mat det handlar om så han kan sova lite mera.

:?: Sover han på mage, MED LARM?

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14070

Lucine och SM är bra tråd, Klistrade SM trådar m.fl. flanera runt lite och återkom så skall du se vi får rätsida på det. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Nosismamsen

Inlägg av Nosismamsen »

Hej TorsMamma!

Tack för det snabba svaret! Vi har haft fullt upp med att hålla lilla pojken vaken under hans 2timmar mellan sina 2timmars sovpass under dagen.

Har hunnit läsa lite på de trådar du tipsat om och det verkar inte vara några större bekymmer med vår lille. Det vi behöver hjälp med är tips på att hålla honom vaken då han blir jättetrött efter sina mål under dagen. Mat får han tills han storknar så hungrig är han nog inte. Han ammar, får modersmjölk på flaska samt ersättning om det behövs.

Då avvaktar vi under de närmaste nätterna för att se om han ev vill sova över något sina nattmål (kl 01.30-02.00 och 04.30-05.00) innan vi börjar vagna :wink: .

Vi återkommer med fler frågor o ev framgångar!

Hälsningar Nosismamsen
Nosismamsen

Inlägg av Nosismamsen »

Hej igen!

Glömde svara på:

Ja han sover på mage (han vill inget annat själv), snart med larm, ska beställa inom kort!

Hälsningar från Nosismamsen
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej igen, (skrev ett långt svar som jag så klart sumpade bort... :evil: )

Nu är ju din lille inte en månad ens så vakentiden behöver ju inte vara längre än 1,5 tim. Det säkraste kortet att hålla dem vakna på brukar vara att klä av dem nakna och lägga dem på rygg. :shock: 8)

Ang. nattmålet så sov Tor inte över det första förrän han var 6 veckor så lite tålamod kan vara önskvärt här. HÅll ut ett par veckor till. :wink: 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"