sömnbehov för 4-åring?

Skriv svar
TinaT

sömnbehov för 4-åring?

Inlägg av TinaT »

Hej

jag undrar om någon kan hjälpa mig med den rekommenderade sömndosen för en 4-åring per dygn? Min son sover inte på dagen längre och vi har natt 19-7. Men det tar lång tid för honom att somna, som regel minst 30 minuter, och han vaknar ofta 6-6.30. Totalt sover han då ofta 1-1.5 timme mindre än 12 timmar - vilket jag har fått för mig är den rekommenderade tiden barnet bör sova. Är det så att barnen redan vid 4 år börjar behöva mindre sömn?

Jag har låtit honom ligga kvar i sängen på morgonen och lagt som vanligt kl 19 fast han inte "utnyttjar" sina 12 timmar. Men det kanske är fel om han inte längre behöver de 12 timmarna? Ska kanske också tilläggas att det trixas ganska friskt på kvällen med kissning, dricka vatten, myra som bitit i foten, nalle slåss och bråkar osv osv (visst är de påhittiga :) ) . På morgonen ligger han fint kvar i sängen men somnar sällan om innan det är dags för morgon.

mvh tina
Gäst

Inlägg av Gäst »

Från Tinis till TinaT :D

Min numera 4,5-åring har sovit knappa 12 sedan han var runt 3. När vardagen sitter, han ska till dagis osv så blir det 12 men däremellan hamnar vi på 11,5 och t o m 11 vissa dagar. Jag tror definitivt dom behöver 12 men är man en säker sovare så klarar man av en timma mindre då och då.

Eller vad säger ni andra?
TinaT

Inlägg av TinaT »

Tack för svar :D känns bra att höra att det kan variera

Här varierar det också hur många timmar han sover per dygn men tendensen har varit kortare nattsömn närmare 11 timmar därav min fråga. Fast det kan ju också vara sommaren och semester som förstärkt detta och att han orkar mer när han inte är på dagis utan bara är hemma.
Daniel 0407 sover hel natt sedan 6 månaders ålder
Albin 0607 kurad jan -07
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag tycker att det verkar vara klart så att Vera behöver sina 12 timmar. Och det blir sämre sömn och svårare att sova om hon inte sover ordentligt.

Men jag tar inget för att hon pratar för sig själv en stund eller "läser" innan hon somnar. Har barn goda förutsättningar att sova, så kommer de att sova så mycket de behöver.

Har du kolsvart i rummet, framför allt på morgonen? Har ni väckarklocka?
Här har vi klocka. Om vi missar/struntar i att ställa den så tar det inte många morgnar förrän hon vaknar tidigare och frågar om det är morgon. Ringer klockan, så vet hon vad som gäller. Ibland vaknar hon en stund innan, men oftast inte.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"