Smakportioner, när börja egentligen?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
LisaMarie
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 18 maj 2008, 14:25

Smakportioner, när börja egentligen?

Inlägg av LisaMarie »

Jag har sett lite här och var på forumet att smakisar introduceras rätt tidigt. Hur tidigt är det egentligen okej att börja? (BVC där vi går rekommenderar att man väntar till 6 månader.)
J = Storebror nov 06 :heart:
S = Lillebror april 08 :heart:
ÅsaB
Inlägg: 875
Blev medlem: tor 10 maj 2007, 17:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Jag tror att min son fick sin första smakis när han var 4 månader på dagen! Tycker inte alls att man behöver vänta till 6 månader - det tycker jag låter sent. Jag trodde faktiskt att rekommendationen var från 4 månader!

Där ser man. :wink:
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
kiki
Inlägg: 2322
Blev medlem: lör 11 nov 2006, 15:26
Ort: Norrtälje

Inlägg av kiki »

Jag började vid 3 månader :lol: och strax var hon uppe i hela portioner.

Jag tog fasta på ett citat från AW i BB, problemet sitter inte i magen utan en våning upp :lol: (fritt citat)

För mig är MÄTT-bebis och samanhängande sömn första prioritet, att få 12 timmars nätter på bröstmjölk eller ersättning har iallfall inte jag lyckats med.

skyffla in bara :lol:

Kram Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Rekommendationerna tycks variera väldigt mellan olika BVC. Här har det varit 4 mån, och jag vet att man i Stockholm börjat med de rekommendationerna igen också. När jag var liten var det 3 mån - och det blev ju folk av mig också 8) :lol: - så visst går det. Matintresset och hungern ökar väldigt vid just runt 4 månader, så det blir därför rätt naturligt för många att öka på maten då.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Lägger in en länk om stockholmsmodellen. :wink:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 5f462bf365
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
LisaMarie
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 18 maj 2008, 14:25

Inlägg av LisaMarie »

Tack för alla svar! Än är han ju drygt två månader bara så riktigt än börjar vi inte, men det låter ju som att det är många som börjar tidigare än 6 månader i alla fall!
J = Storebror nov 06 :heart:
S = Lillebror april 08 :heart:
ulrikaj
Inlägg: 1864
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 13:10
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej :)
Vi började med smakisar lite försiktigt när både barnen var 3månader för att sedan hela tiden öka portionerna.4månader var dom när vi började med riktig välling.

/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"