Ramsa eller vagning?
-
Johannakull
Ramsa eller vagning?
Hej!
Vår 4-månaders kille behöver lite hjälp med sovandet.
Vårt schema ser ut så här:
8.00 väcks Tillägg 220 m.
Byte Ensamlek, social delaktighet
10.00 sova 45 min (vagnas och ramsar mig ut)
10.45. Väcks utevistelse 12.00 smakportion samt tillägg och 4-månaders välling
13.00 -15.00 sova 2 timmar. (vagnas och ramsar mig ut)
15.00 , 4 månaders-välling vid 4-tiden utevistelse
17.15 sova 20 minuter (vagnas och ramsar mig ut)
17.35 väcks sitter med vid middagsbordet provsmakar gröt
19.00 kvällsmål 4-månadersvälling 220 ml
bad, bus kvällslursk 19.45 ca 50 ml.
20.00 sova natten. (vagnas och ramsar mig ut)
Schemat funkar bra och lillen är nöjd under dagen.
Sover från 20.00 till 01.00 ca. vaknar. Jag vagnar och ramsar mig ut. Lillen somnar vaknar igen 4. jag vagnar och ramsar mig ut.
vaknar 7 jag vagnar och ramsar mig ut. Väcker lillen kl. 8.
Så håller vi på och jag känner att det är läge att ta ett grepp om natten.
Hur göra för att det skall bli tydligt för lillen?
Skall jag bara forsätta med vagnadet och ramsandet och bara hålla ut? Dvs låta honom "fråga" än mer ihärdigt och bara ramsa som svar eller vagna och ramsa.
Ja som ni märker så rör jag noh ihop det? Kan ngn ge mig tydlig handlingsplan så att jag blir tydlig till och kan göra en rejäl omstart. Somd et är nu märker han nog av mitt velande.....
Vår 4-månaders kille behöver lite hjälp med sovandet.
Vårt schema ser ut så här:
8.00 väcks Tillägg 220 m.
Byte Ensamlek, social delaktighet
10.00 sova 45 min (vagnas och ramsar mig ut)
10.45. Väcks utevistelse 12.00 smakportion samt tillägg och 4-månaders välling
13.00 -15.00 sova 2 timmar. (vagnas och ramsar mig ut)
15.00 , 4 månaders-välling vid 4-tiden utevistelse
17.15 sova 20 minuter (vagnas och ramsar mig ut)
17.35 väcks sitter med vid middagsbordet provsmakar gröt
19.00 kvällsmål 4-månadersvälling 220 ml
bad, bus kvällslursk 19.45 ca 50 ml.
20.00 sova natten. (vagnas och ramsar mig ut)
Schemat funkar bra och lillen är nöjd under dagen.
Sover från 20.00 till 01.00 ca. vaknar. Jag vagnar och ramsar mig ut. Lillen somnar vaknar igen 4. jag vagnar och ramsar mig ut.
vaknar 7 jag vagnar och ramsar mig ut. Väcker lillen kl. 8.
Så håller vi på och jag känner att det är läge att ta ett grepp om natten.
Hur göra för att det skall bli tydligt för lillen?
Skall jag bara forsätta med vagnadet och ramsandet och bara hålla ut? Dvs låta honom "fråga" än mer ihärdigt och bara ramsa som svar eller vagna och ramsa.
Ja som ni märker så rör jag noh ihop det? Kan ngn ge mig tydlig handlingsplan så att jag blir tydlig till och kan göra en rejäl omstart. Somd et är nu märker han nog av mitt velande.....
Mamma till Erik född 0510 kurad vid fem månader och Johan född 0803 SM från start (en slingrig resa...)
-
Johannakull
vad jag menar är alltså.
Som svar på hans frågor...är det
1. bäst att vagna tills han är tyst och skaka och gå
eller
2. att bara ramsa som svar på fråga och endast vagna och ramsa om han blir väldigt ledsen....
Som svar på hans frågor...är det
1. bäst att vagna tills han är tyst och skaka och gå
eller
2. att bara ramsa som svar på fråga och endast vagna och ramsa om han blir väldigt ledsen....
Mamma till Erik född 0510 kurad vid fem månader och Johan född 0803 SM från start (en slingrig resa...)
-
ilindstrom
Hej Johannakull!
Jag skulle helt enkelt sätta ramsan. Om jag förstått det hela rätt så har du redan infört ramsan. Jag skulle helt enkelt försöka vagna så lite som möjligt och jobba mer med ramsan om du förstår vad jag menar? Om jag uppfattat det hela rätt så är lite standarmodellad och du nu har fastnat lite i vagnandet?
hälsningar
Ida
Jag skulle helt enkelt sätta ramsan. Om jag förstått det hela rätt så har du redan infört ramsan. Jag skulle helt enkelt försöka vagna så lite som möjligt och jobba mer med ramsan om du förstår vad jag menar? Om jag uppfattat det hela rätt så är lite standarmodellad och du nu har fastnat lite i vagnandet?
hälsningar
Ida
-
Johannakull
Jepp du har fattat rätt. Det är nog så att vi har fastnat i vagnandet.
Vi jobbar på att sätta ramsan. Och ger det några dagar till.
Vad tror du om att annars överge vagnandet och buffa istället? Är han för liten för det? Vad säger din erfarenhet?
Vi jobbar på att sätta ramsan. Och ger det några dagar till.
Vad tror du om att annars överge vagnandet och buffa istället? Är han för liten för det? Vad säger din erfarenhet?
-
ilindstrom
Jag skulle helt enkelt använda ramsan som du nu jobbar med vagningen fast då utanför dörren, typ så här:
Skrik (ska jag sova?)
Ramsa (ja det ska du)
Skrik (är du säker?)
Ramsa (ja, det är natt)
Skrik (vaktar du?)
Bekräftelseramsa ( ja, jag vaktar)
Hänger du med?
Personligen föredrar jag vagning som riktigt krisredskap, men då ska det vara KRIS, detsamma gäller vid buffning. Jag skulle i första hand använda solfjädern om det behövs något mer än ramsan.
hälsningar
Ida
Skrik (ska jag sova?)
Ramsa (ja det ska du)
Skrik (är du säker?)
Ramsa (ja, det är natt)
Skrik (vaktar du?)
Bekräftelseramsa ( ja, jag vaktar)
Hänger du med?
Personligen föredrar jag vagning som riktigt krisredskap, men då ska det vara KRIS, detsamma gäller vid buffning. Jag skulle i första hand använda solfjädern om det behövs något mer än ramsan.
hälsningar
Ida
-
Johannakull
Okej jag är med.
Rapport från natten.
Vaknade lika ofta men svarade på ramsan.
Första vaket vid 2-tiden somande om lätt efter ramsning.
Andra vaket vid fyra tiden var lite svårare.
Vid 7 tiden var det Jättesvårt och jag fick ta till vagning 2 ggr och ramsning i nästan 40 min. Till slut somnade han och jag väckte honom efter 4 minuter för att göra glad morgon.
Väldigt trött kille idag.
Somande för förmiddagsvilan efter ramsning. hysterisk gråt ramsning och fick till slut vagna. Då blev han tyst efter 3 minuter och jag slutade och ramsade mig ut. Sedan slocknade lillen. Puh!
Hur menar du med solfjädern? skall jag hellre ta till det än vagning? Dvs illvrål och gråt och bara lägga tillrätta solfjädra och ramsa mig ut ut rummet och då endast använda vagning o KRIS KRIS KRIS-läge.....?
Känns bra att han han nu i alla fall reagerar på samsan och börjar fatta galoppen. ...hoppas jag
(det var enklare att kura ettan....men han var väl så uttröttad så han somnade väl av ren chock...
)
Rapport från natten.
Vaknade lika ofta men svarade på ramsan.
Första vaket vid 2-tiden somande om lätt efter ramsning.
Andra vaket vid fyra tiden var lite svårare.
Vid 7 tiden var det Jättesvårt och jag fick ta till vagning 2 ggr och ramsning i nästan 40 min. Till slut somnade han och jag väckte honom efter 4 minuter för att göra glad morgon.
Väldigt trött kille idag.
Somande för förmiddagsvilan efter ramsning. hysterisk gråt ramsning och fick till slut vagna. Då blev han tyst efter 3 minuter och jag slutade och ramsade mig ut. Sedan slocknade lillen. Puh!
Hur menar du med solfjädern? skall jag hellre ta till det än vagning? Dvs illvrål och gråt och bara lägga tillrätta solfjädra och ramsa mig ut ut rummet och då endast använda vagning o KRIS KRIS KRIS-läge.....?
Känns bra att han han nu i alla fall reagerar på samsan och börjar fatta galoppen. ...hoppas jag
(det var enklare att kura ettan....men han var väl så uttröttad så han somnade väl av ren chock...
-
ilindstrom
Vad bra att liten tog ramsan så bra i början av natten. Helt rätt jobbat.
Om du bestämmer dig för att soljädra ska du göra det ända tills han blir lugn och sömntung i kroppen, men han ska inte ha somnat. Precis då så går du ut med ramsan. Om han protesterar så ramsar du högt och punktsättande utanför dörren, avvakt och om det behövs ramsar du igen. När han tystnat så bekräftar du. Hoppas du hängde med. Första gången du solfjädrar kan det ta en bra stund men ge dig inte. Andas långsamt och tungt, barnet brukar påverkas av det och lugna sig.
Ser fram emot nästa rapport.
hälsningar
Ida
Om du bestämmer dig för att soljädra ska du göra det ända tills han blir lugn och sömntung i kroppen, men han ska inte ha somnat. Precis då så går du ut med ramsan. Om han protesterar så ramsar du högt och punktsättande utanför dörren, avvakt och om det behövs ramsar du igen. När han tystnat så bekräftar du. Hoppas du hängde med. Första gången du solfjädrar kan det ta en bra stund men ge dig inte. Andas långsamt och tungt, barnet brukar påverkas av det och lugna sig.
Ser fram emot nästa rapport.
hälsningar
Ida
-
Johannakull
Hej igen,
Tack för info om solfjädrandet.
Vi har inte solfjädrat utan bara kört med ramsan. det har effekt. Och natten till idag sov den lille från 20.00 till 07.00 Då vaknade han till och jag ramsade 3 ggr och han tystnade och jag bekräftade. Sedan väcktes han kl. 8. Idag har han varit så nöjd! Ätit som en häst, skrattat, busat och varit ....harmonisk på nåt vis.
Lite svårare att ramsa honom på dagslurarna och jag har fått vagna lite grann när han blivit nästa hysterisk....men sedan tar han till sig ramsan och sover gott.
Nu på kvällen så ramsade jag och den tog direkt utan gnäll. Men efter ngn minut så började han gnöla och skrek upp sig ordentligt. Upptäckte att han kräkts i vagnen (inte konstigt efter som han åt 300 ml nu). Tog upp honom snabbt och bara vände på madrassen med nytt lakan och tillbaka i vagnen igen. Ramsade mig ut och han somande gott. Hoppas nu att han sover hela natten igen och att det inte gjorde ngt att jag var tvungen att lyfta honom efter att han kräkts......
Tack för info om solfjädrandet.
Vi har inte solfjädrat utan bara kört med ramsan. det har effekt. Och natten till idag sov den lille från 20.00 till 07.00 Då vaknade han till och jag ramsade 3 ggr och han tystnade och jag bekräftade. Sedan väcktes han kl. 8. Idag har han varit så nöjd! Ätit som en häst, skrattat, busat och varit ....harmonisk på nåt vis.
Lite svårare att ramsa honom på dagslurarna och jag har fått vagna lite grann när han blivit nästa hysterisk....men sedan tar han till sig ramsan och sover gott.
Nu på kvällen så ramsade jag och den tog direkt utan gnäll. Men efter ngn minut så började han gnöla och skrek upp sig ordentligt. Upptäckte att han kräkts i vagnen (inte konstigt efter som han åt 300 ml nu). Tog upp honom snabbt och bara vände på madrassen med nytt lakan och tillbaka i vagnen igen. Ramsade mig ut och han somande gott. Hoppas nu att han sover hela natten igen och att det inte gjorde ngt att jag var tvungen att lyfta honom efter att han kräkts......
-
ilindstrom
Vilken härlig nattrapport. Bra att ni jobbat in ramsan nu. Den kommer vara till stor nytta i många år ska du se.
hälsningar
Ida
Helt rätt gjort. Om det är något du måste rätta till tex. kräkigt lakan så gör du det som det mest naturliga i världen, tyst och i mörker. Sedan går du ut igen. Du ska se att han sover som en prins i natt också.Nu på kvällen så ramsade jag och den tog direkt utan gnäll. Men efter ngn minut så började han gnöla och skrek upp sig ordentligt. Upptäckte att han kräkts i vagnen (inte konstigt efter som han åt 300 ml nu). Tog upp honom snabbt och bara vände på madrassen med nytt lakan och tillbaka i vagnen igen. Ramsade mig ut och han somande gott. Hoppas nu att han sover hela natten igen och att det inte gjorde ngt att jag var tvungen att lyfta honom efter att han kräkts......
hälsningar
Ida
-
Johannakull
Han har sovit 12 timmar i natt och vi väckte honom med skratt och bus kl. 8!
Härligt, Idag har han varit lite tröttare och lite gnälligare. Det verkar som om sömnbristen börjar komma ikapp (kan man säga så?). Nu håller vi bara i den goda vanan och ramsar vidare.
Tusen tack för hjälpen här på forumet.
Och Johan tackar särskilt;-)
Härligt, Idag har han varit lite tröttare och lite gnälligare. Det verkar som om sömnbristen börjar komma ikapp (kan man säga så?). Nu håller vi bara i den goda vanan och ramsar vidare.
Tusen tack för hjälpen här på forumet.
Och Johan tackar särskilt;-)
-
Johannakull
-
Johannakull