Nattarbete....dagis? Eller inte?

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
Mamma J
Inlägg: 227
Blev medlem: tis 03 jul 2007, 08:38
Ort: Göteborg

Nattarbete....dagis? Eller inte?

Inlägg av Mamma J »

Nu är lille J snart 1 1/2 år.....Föräldradagarna börjar nu ta slut och jag har börjat jobba nätter...för att ha mer tid att vara hemma. Men det är trots allt ca 5 dagar i månaden som jag måste få hjälp med lille J så att jag kan sova på dagen. Vet inte hur jag skall få till det. Vi har fått en dagisplats i närheten så det är en möjlighet att han kan få vara där de 5 dagarna. Känns inte helt bra, men det finns ju ingen i vår närhet som kan komma och ta hand om honom då.....Mormor finns, men kan inte gå, Farfar finns, men orkar inte ta hand om honom.......
Det finns inga hemmavarande mammor eller pappor i närområdet som skulle kunna hjälpa till...Det hade ju varit så bra......VAR ÄR ALLA HEMMAVARANDE FÖRÄLDRAR?????? Det skulle vara så skönt att kunna hjälpas åt med barnen. Jag är ju trots allt ledig mycket.

Nån som vet hur man kan bära sig åt? Han är ju så liiiiiten än....

:?
Mamma till lilla Sara 050615 som finns i himlen, lille J född 070224, och lilla H 090425 född i v 39+0
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

Det känns lite konstigt att ha dagis för ca 5 dagar per månad, blir lite hackigt för sonen. Tycker jag :wink:.

Förra hösten löste vi barnomsorgen med att en tjej kom hem till oss och tog hand om Anton. VI hade heller ingen lämplig person vi kände i närheten, så vi la ut en annons på www.grannar.se. Fick massor av svar och träffade 3 personer (studenter alla tre). För att ha några att välja emellan, liksom. Vi valde en av dessa tre och det fungerade perfekt. Kanske kan något liknande upplägg passa för er? Då får sonen stanna i sin hemmiljö! Du får gärna pm:a om du undrar mer om detta. Den tjej vi valde är fortfarande barnvakt då och då och har hjälpt mig mycket nu ä'r vi fått en bebis till!

Eller kan pappa vara hemma 5 dagar per månad? Det blir ju ungefär som att jobba 80%, vilket han har laglig rätt till (han har rätt att gå ner till 75% av sin ordinarie arbetstid). Beror ju lite på hur ekonomin ser ut för dig/er.

Lite om hur vi har gjort... :D
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Jennys idé om att efterlysa på grannar är ju strålande. Extramormor, barnflicka osv. annonseras ju även efter i tidningarna titt som tätt.

Har du kollat listan här inne annars, på kontaktpersoner, om det inte finns någon i närheten att byta tjänster med? Eller lapp på ÖF eller liknande?
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
cissii
Inlägg: 1256
Blev medlem: lör 24 mar 2007, 22:10
Ort: göteborg

Inlägg av cissii »

Hej :D

Är det fem dagar i streck? Eller utspritt? Du och jag kanske skulle kunna göra någon deal annars?
Vi kan väl höras?

C
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Mamma J
Inlägg: 227
Blev medlem: tis 03 jul 2007, 08:38
Ort: Göteborg

Inlägg av Mamma J »

Cissii!
Du har fått PM!

Kram och tack alla för bra stöd och svar! Hoppas att det kommer att lösa sig i höst!
Mamma till lilla Sara 050615 som finns i himlen, lille J född 070224, och lilla H 090425 född i v 39+0
Mamma J
Inlägg: 227
Blev medlem: tis 03 jul 2007, 08:38
Ort: Göteborg

Inlägg av Mamma J »

Liten rapport...

Lilleman har nu börjat på dagis trots allt. Det kändes så bra när vi var där och hälsade på. Bra attityder mot barnen, egen kokeska mm. Sedan är det så nära och bra.....inga långa restider.

Nu har han gått där i ca 6 veckor och det har gått toppenbra. Han får vara där ca 2-3 dagar i veckan för kontinuitetens skull.

Men nu har han börjat kinka och kasta saker, mat och allt möjligt runt sig, ligger på golvet och skriker. Inget är bra när vi är hemma. Han är arg, men jag fattar inte riktigt på vad....
Han sover dock på nätterna och även eftermiddagsluren på dagis.

När han är på dagis fungerar det aldeles utmärkt..........
Jag har ju börjat jobba nätter och gått ner i arbetstid till 65 % för att ändå kunna vara hemma så mycket som möjligt. MEN det känns inte helt bra i maggropen, men har inte råd att helt sluta jobba......

Puh...vad skall man göra? Litet syskon på tillväxt i magen också........så det blit allt jobbigare med nattpassen. Tröttare och mindre tålamod........

Någon klok forumist som kan komma med råd till oss? :?
Mamma till lilla Sara 050615 som finns i himlen, lille J född 070224, och lilla H 090425 född i v 39+0
cissii
Inlägg: 1256
Blev medlem: lör 24 mar 2007, 22:10
Ort: göteborg

Inlägg av cissii »

Förtrots.... :evil: . Läs mer på Barnafostran eller BB
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Gäst

Inlägg av Gäst »

Absolut förtrots! Min lilla dam är månaden yngre än J och vi har börjat få ett visst litet... eh... elände då och då... :roll:

Intressant hur annnorlunda man tar det när man vet vad det är. Nästan så man kan tycka det är lite spännande och komiskt när det blir totalbryt över fel tallrik och så... 8)

Så ta det lugnt du. Det går över!

Kram! :D
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"