Nattblöjans vara eller icke vara?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
liw
Kontakt:

Nattblöjans vara eller icke vara?

Inlägg av liw »

Hej, Emil blev dagtorr i augusti (tror jag det var). Nattetid han han fortsatt att kissa JÄTTEMYCKET, sprängfylld blöja varje morgon... Men nu på slutet så har det börjat trappa av lite. När blöjan är blöt så är den inte alls lika blöt och i snitt ca tre dagar i veckan så varknar han helt torr. :D

Igår kväll mötte vi för första gången ett intensivt motstånd mot blöjan. Ja visst han är i trotsåldern och hans protest ska ses som en fråga. Men det gjorde jag och tog på mig ett extra lager självklar attityd för att kunna ta på blöjan och gå vidare i nattningsproceduren. Han blev arg, han blev ledsen you name it men blöjan ville han INTE ha. Det slutade med att vi lade honom utan blöja och tänkte istället ta upp honom på natten så att han fick kissa. När jag gick in för att göra det så hade han redan kissat och när jag försökte byta kläder och sängkläder medans han sov vidare så vaknade han till och mumlade direkt:
- Nej ingen blöja!

Ska vi ta bort nattblöjan om han fortsätter att protestera eller ska vi framhärda att den ska vara på ett tag till? :?
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag kan ju inte säga hur ni ska göra, men jag kommer ihåg lite av det jag läst.

Om ni bestämmer er för att blöjan är bort så är den det. Lägg plastad frotte, vaxduk eller något annat som skyddar madrassen, under lakanet. När Emil vaknar på natten så får han själv byta kläder och lakan. Du ska inte behöva göra det åt honom. Du berättar helt enkelt hur man gör och var han ska lägga de blöta lakanen och kläderna om olyckan är framme.

Hur ni ska göra om han frågar efter blöjan igen har jag ingen aning om.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej :D
Min stora flicka var också torr under sommaren när hon var två och någon gång efter jul så meddelade hon att hon inte skulle ha blöjan längre på natten. OK tänkte jag och så körde vi på det, inga diskussioner. Gick för det mesta bra också. Jag såg det inte som trots utan som att hon nu var mogen.

I ditt läge hade jag tagit bort den och därefter inte backat. Om han själv frågar efter blöja så hade jag svarat typ goddag-yxskaft och "men det har vi slutat med...så praktiskt etc". Se också till att han inte hittar någon därhemma utan "de finns inte längre här etc". Som tur är så är de ju så lättlurade de små 8)

Jag är lite osäker på det med tvätta själv. Vet att Anna rekommenderar det för att bryta dåliga vanor och mer när det används som trots (min tolkning). Personligen hade jag inte gjort det nu i början när det sker "olyckor" utan helt enkelt behandla det som "ojdå".

Bra dock att ta upp honom och kissa innan ni lägger er samt so Lo skriver - bädda med praktiska prylar.

Lycka till :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

TACK båda för svar! Ja jag kanske ska ta bort den då... vi får se vad han säger i natt. Min känsla igår när han protesterade så starkt var att jag inte riktigt ville "tvinga" på honom blöjan för den ska ju av så småningom... den utvecklingen vill jag ju inte motarbeta :? Samtidigt osade hela sittuationen trots :? Och om det bara var ett tillfälligt trotspåhitt så vill jag inte "ta av honom" blöjan för gott...

Precis som du säger så tror jag att så länge det är olyckor som sker på natten så behöver man nog inte göra så mkt åt det. Bädda rent och kanske hacka på om att man kissar på toaletten inte i sängen... Blir det sedan till en grej att inte gå upp och kissa då är säkert bädda-rent-själv-kuren jättebra :wink:

Det där med att sätta i system att ta upp och kissa honom... blir inte det på ngt sätt som att lära kroppen att den ska kissa varje natt kl 23.00 tex :?: :?:
Linda
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hm...det kanske blir så att kroppen ställer in sig :?: Vet faktiskt inte och jag har heller aldrig gjort så med barnen. Kanske någon annan har erfarenhet. Men om man går till sig själv - fungerar det så :?: På mig är det både och. Är ju van sedan graviditeterna att alltid gå på toa på natten men det sker ej samma tid. Hm... :D

Känn efter hur landet ligger men även om det är trots så är det ju läge att visa vart ni står. Inte att säga OK ibland utan att följa en bestämd linje. Låter ändå som att han är mogen (eller påväg) och då är det ju positivt att han säger till men det kan ju ta någon vecka innan kroppen är helt med. Om man låter mogna tillfällen passera så blir det lätt att de trycker tillbaka signalen "dax" och använder blöjan istället.

:D :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!
Jag vill berätta hur jag gjort med Clara.
Jag hade dessa funderingar en gång och bollade på gamla sidan.
Eftersom nattblöjan inte var torr än, skulle jag vänta, tyckte alla (inkl. AW), tills blöjan varit torr c;a 5 dagar - 1 vecka i sträck.

Jag avvaktade alltså. Och det blev till slut mindre och mindre kiss i blöjan på nätterna. Plötsligt var det torrt 5 dagar i sträck! Då körde jag.
Detta var 8 januari i år, så det var inte länge sedan.

När det händer "olyckor", och det gör det då och då, har jag lagt fram en handduk. Den lägger hon över det blöta, och byter trosor.
På morgonen bäddar hon glatt och hjälpsamt om alltihop (men minimal hjälp från mig)

I ditt fall är det svårare att råda, eftersom han själv säger att han inte längre VILL. Så var det ju inte med Clara.
Kanske du ska haka på tåget då.
Men bädda om alltihopa mitt i natten tror jag stör för mycket, både honom, brorsan och dig själv.
Vela inte, utan bestäm dig, för antingen eller, och gå sedan inte tillbaka till blöjan igen - men det vet du ju :wink:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

TACK Anna!

Men jag kan ju inte gärna låta honom ligga i det blöta... Alltså jag bäddade inte helt rent utan jag bökade in en handduk under honom ovh bytte pyjamasbyxor och detta gjorde jag när jag ändå var inne och bökade med lillebror som vaknar på nätterna pga av hosta just nu...
Linda
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Ja, det var ju det jag menade!
Inte byta alltihop, utan lägga handduk, och visst, byta byxor med, så tar man hand om alltihopa morgonen efter.

Ska du köra, så förklara innan vad som gäller.
"OM du vaknar och är kissnödig, går du på toaletten och kissar, precis som på dagen"
Och så lägger du till:
"OM du vaknar och HAR kissat, så tar du handduken och lägger över det blöta, och byter kalsonger och byxor".
Placera handduk & nya byxor i nederkanten av sängen så han hittar det själv.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Härligt samtal här :D

Lite kissnödigt :lol: vill jag bara påpeka att det där rådet om att byta sängkläder själv, tvätta och bädda rent, ska tillämpas (tillsammans med den raspiga grammofonskivan "man kissar på toaletten, inte i sängen, man kissar på toaletten") på notoriska sängvätare. Inte på "normala" småungar son håller på att bli torra. Se Barnaboken: Potträning?

Som sagt, en fem torra nätter är en bra utgångspunkt, och sedan ska blöjan vara borta, madrassen garderad för olyckor och ett lättsamt, förstående OJ DÅ finnas på plats när barnet självt blir bekymrat.

Har han nu satt manlig prestige i detta INGEN BLÖJA :!: så får du fatta ett beslut. Ta ledningen. "OK, du vill inte ha blöja längre på natten. Bra. Då gör vi så här. Du kissar innan du lägger dig och så kissar du när du vaknar, men du sköter det alldeles själv. SKULLE det då komma kiss i sängen i alla fall, så får du behålla blöjan i fem nätter till. Fem nätter. Och om det då inte har kommit något kiss i blöjan på de fem nätterna, DÅ slipper du den. Så så gör vi!" Och så räknar du dagarna från idag, varje dag, och kollar lika intresserat som han om blöjan är torr på morgonen. Annars - "Oj då :roll: Då får vi nog vänta fem nåtter till. Men snart blir det färdigt, ser du :!: " Avdramatiserat alltså - och jag skulle INTE ta upp honom för att kissa mitt i natten. Han behöver sin sammanhängande sömn.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Fridolin

Inlägg av Fridolin »

Jag har också funderat kring det här med att barnet blir nattorrt. Våran Alva är torr på dagen sedan innan i julas och härom veckan så var hon på besök hos morfar som därför glömde sätta på henne blöja på natten. Hon är aldrig torr på natten annars men var det då två nätter i sträck. Utan att gå upp och kissa.

Hon brukar ropa på oss att hon vill kissa och då går jag faktiskt in och tar upp henne och låter henne kissa på pottan i mörkret. Tyst som en mus och snabbt som bara den. Funkar bra för det mesta. Det känns inte bra att ignorera att hon vill säga ifrån och vara torr. Min fundering är därför; är det förbjudet att kissa på natten om man inte har blöja? :?:

Till och med jag skulle ha lite svårt att alltid hålla mig 12 timmar i sträck. Hon kan ju inte gå ur och kissa själv, utan behöver ju i så fall hjälp, vilket "försvårar" det hela. Men hon skulle ju alltså kunna få vara "torr" även på natten.

Hur funderar ni andra?
Stolt mamma till fyra flickor och en pojke. 03, 04, 06, 08 och 10
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Klart hon ska få komma upp och kissa om hon vaknar och är kissnödig, vad Anna menar är att man inte ska väcka barnen för att ge dem möjlighet att gå upp och kissa.

I kväll när vi tog fram blöjan så var det inga protester, så i natt sitter den på och så kör vi nog på ett tag till tills han varit torr 5 nätter i rad (om han inte bestämmer sig själv för att sluta tidigare). Det känns som om det skulle vara så mkt lättare och bättre för alla parter om blöjan får sitta på tills hans kropp är lite mer redo.
Linda
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"