Inskolining pa dagis????

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
Kain

Inskolining pa dagis????

Inlägg av Kain »

Hej.
Har lite funderingar om inskolning.
Vi bor i spanien och jag borjade i mandags med att satta min kille pa dagis.
Det ar jattefint och allt verkar bra,har forstass kollat runt litre och jag fastnade for det har.
Men...jag tycker inte att det gar sa dar jattebra.Vet ju inte hur det fungerar i sverige med inskolning men har lamnar man barnet fran forsta :roll: dagen ensam med larare och andra barn,som han da forstass inte kanner.Nu hade han tur for han har en kompis pa samma avdelning.Men det hjalper inte mycket.
Han ar alldeles fortvivlad.Och mamma hjartat ar i bitar.
Forsta dagen nar vi kom dit sprang han glatt i vag och lekte,varpa ena lararen sa att jag skulle ga.Nar jag jag kom en och halv timme senare hittade jag honom vid dorren gratandes.Nar han fick syn pa mej sa blev han som arg och slog i golvet.Precis som om "hur kunde du lamna mej sa!!!!"Sen ville han bara upp och ivag.Jattelessen.
Nasta dag kommer vi dit vid 10 och han blir som panikslagen bara vi gar
igenom dorren.Vill inte slappa mej.Lararen kommer oss till mote och halsar glatt och tar honom i sina armar och gar sin vag.Tittar pa mej samtidigt att jag ska ga.Jag gar och litar och hoppas pa att det ska ga battre.Kommer tillbaka strax efter 11 (ska hamta honom 12,men lararen tyckte att jag kunde komma lite tidigare och leka en stund med honom)Och han ar fortvivlad och superlessen.Vill bara darifran men lugnar sej och leker en liten stund men ar inte direkt avslappnad utan haller koll pa mej.
Idag skulle jag fa vara med en liten stund nar vi kom .Samma visa som igar.Blir panikslagen nar vi gar igenom dorren.Jag ar med en halvtimme.Froken ar jattebra men han vill inte sitta sjalv utan pa mej.Hon sjuger och pratar och fangslar barnen jattebra.Sen efter det tar hon framen leklada och barnen far valja en leksak.Min tar en brandbil och ar ganska sa nojd och avslappnad.Da tittar lararen pa mej och tycker att jag kan ga och sen komma tillbaka en stund tidigare an jag ska och leka med honom igen som igar.Kommer tillbaka och hittar ett sondergratet ansikte.Han sitter nu med en ny tjej (han larare har gatt till doktorn)och ar alldeles fprtvivlad!!!Hon sitter med en febertermometer for att se om han har feber.Det enda ar att han har gratit sa han ar alldeles varm.Nar han ser mej vill han bara bort.Vi maste ga in till avdelningen och hamta hans vaska och han blir alldeles panikslagen igen.
Det har ar mina 3 forsta inskolningsdagar.Och imorgon vantar en ny!!
Ser dete ut sa har i sverige oxa??Ska man behova ga igenom en san pars??
Kanske ar inte min redo?Eller som jag tror,kanske blev han skramd forsta dagen??
Jag vet inte ...kanner mej uppriven och nar jag pratar med dom pa dagis sa sager dom att det ar sa for alla!!Att det tar kanske 2 veckor!!!Men ska jag fortsatta sa???Jag mar inte bra,och jag tror ju inte att min lille kille kan gora det heller!Fastan det bara har gatt 3 dagar!!
Nan som kan ge ett rad???
Han ar 16 manader och har varit med andra an bara mej.Har lamnat honom till en vannina 3 ganger ett par timmar och han kanner henne och da har det inte varit nat problem-han har sovit hos mormor utan mej och det har oxa gatt bra.
Jag vet inte om jag tycker att det ska va sa hart att borja pa dagis?
Tack for att jag fick skriva av mej.

Karin
Mamma till vardens sotaste Elvis. 20070216
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Nej, så gör man inte i Sverige. Längre :roll: . Man tar det steg för steg. Det går lite olika till dock, men oftast stannar man tillsammans ett par dagar, innan man långsamt fasar ut föräldern. Först en kort stund och sedan någon timme. Så ökar man på tiden. Det bli oftast mindre traumatiskt så, även om det är traumatiskt ändå när man är så liten. :cry:
Kain

Inlägg av Kain »

Tack for svaret.
Vill bara saga att jag han gick sin sista dag igar.Aven om det bara va 3 dagar sa kanns det ratt.Ska leta upp ett annat som har liknande inskolning som hemma.
Han har haft mardrommar,kanske det inte beror pa det men for mej kanns det helt fel att skola in pa det viset.Har lamnar man barn pa dagis fran 4 manader och da kanske det inte ar sa viktigt med en vettig inskolning.Men jag tror att det ar viktigare ju aldre dom blir.Jag gar ju inte in till en okand granne och bara lamnar av mitt barn,da skulle man ju verkligen bli klassad som en idiot,men att gora det till ett dagis och gora sa ar helt ok har nere.
Karin
Mamma till vardens sotaste Elvis. 20070216
mandel

Inlägg av mandel »

Hei!
Jeg slenger meg på denne tråden. Syns temaet er kjempeviktig. Har hatt lignende problem med min datter, som skal starte i barnehage/dagis i august. Dette blir vårt andre forsøk. Hun er nå snart 4 1/2 år.

Vårt første forsøk var i august 2007. Da var hun 3 1/2 år. Men det var umulig for oss å dra fra henne. Hun ble tydelig redd, og ba vær så snill ikke gå, til tross for at hun hadde stor glede av samværet med de andre barna. Etter 2 uker ga vi opp.

Jeg tror dette handler om adskillelsesangst, og at det er viktig å ta dette på alvor enten barnet er 16 mnd eller 4 år.
Jeg er ganske nervøs for den kommende dagisstarten hennes i august, men vi har bestemt oss for å prøve, fordi hun viser et ønske om å tilbringe mer tid sammen med de andre barna.

Men hvor mye skal man presse et barn som helt tydelig ikke er klar til å skilles fra mor/far selv bare for noen timer? Skal man i det hele tatt tvinge eller manipulere så lenge angsten til barnet er så påfallende?

I Norge har det i media den siste tiden blitt fokusert på eventuelle skadevirkninger av for tidlig adskillelse mellom barn og særlig mor.
Se bl.a denne artikkelen:
http://www.nrk.no/kanal/nrk_p1/1.5268314
Det finnes også en bok på norsk av Sverre Kvilhaug som heter "Adskillelse foreldre og barn". Kvilhaug viser til mange internasjonale studier som tyder på at tidlig adskillelse kan føre til at barnet senere utvikler psykiske problemer.
Mule

Inlägg av Mule »

Hej!

Läste artikeln som du länkade till med intresse! Jag har läst en annan rapport om stresshormonet Kortsol. Undersökningen var då gjord på barn i 3-4-årsåldern och enligt den var det högt på barn som var skilda från sina föräldrar - särskilt på eftermiddagen. Hemmabarn hade mycket lägre nivåer. Det syntes inte på barnen.

Hälsningar Mule, mamma till pnutta (-04) och prins (-06)
maskros

Jag hade samma mardröm

Inlägg av maskros »

Att vissa säger att det är inte så i sverige det är bara skitsnack....Vi har också haft samam prblem som du så vi ha r avslutat med allt aldrig mer förvar/dagis.
Har du råd att stanna hemma med barnet så gör det ,men lämna inte ditt barn ifrån dig .Jag känenr igen mig av dte du skriver .Min mardröm pågick i två långa månader :( det står överalt att man inskolning ska pågå minst två veckor men i vårt fall vara det bara 4 tim .Jag är fortförande ARg och besviken på allt .
Behåll ditt barn hemma så mår ni mycke bättre båda två.
Kram och lycka till
Stolt mamma till son född 2006
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Små barn behöver sin mamma/pappa/"flock" (överlevnadsgarant) tillgänglig de första tre åren, när hemhörigheten byggs upp. Tillhörigheten - platsen på jorden dit barnet ska höra - är inte "medfödd", bara för att den är självklar för oss vuxna. Den måste erövras, precis som språket, och det tar sina modiga tre år för ett litet barn att rota sig, ett nykommet barn som faktiskt inte har en aning om någonting.

Allt laborerande med den processen, innan den är mogen för barnets eget trygga initiativ att gå vidare och orientera sig utanför "flocken", ställer ofelbart till förvirring, för att inte säga förtvivlan, om denna utveckling hjärtlöst forceras.

Rädda barnet :!: Det GÅR att skydda och bevara de första tre åren.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mule

Inlägg av Mule »

Hej!

En försiktig fråga bara... Hur är det efter tre år? Vid fyra för att vara exakt? Räcker det att träffa andra barn tillsammans med mamma/pappa och lillebror då eller är dagmamma på egen hand att föredra?

Hälsningar Mule, mamma till snutta (-04) och prins (-06)
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"