Gallskrik i bil

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Kajsa D

Gallskrik i bil

Inlägg av Kajsa D »

Jag vet inte om Späda barn och små är rätt forum för min fråga, men Smilla 6½ veckor gallskriker i bilen när hon sitter fastspänd. Jag kan knappt åka till Ica 5min bilväg bort. Hon har skrikit så här sen hon var ca 2 veckor. Jag har aldrig tagit upp henne trots detta. Jag försöker åka när det är sovdags för henne. Det brukar resultera i att hon skriker tills hon kiknar, ja nästan storknar och sen börjar hon om igen. Till slut kanske hon somnar en ytte-pyttestund för att 5, max 10 min senare vakna igen och börja skrika.

Jag vet inte vad jag ska göra! Någon som har några tips? Mina andra två barn är helt stressade inför varje liten biltur vi ska göra, även om det bara handlat om att jag ska köra dem till skolan på 10 min bilväg.

Jag blir helt svettig bara att tänka på att vi på midsommar ska åka 53 mil till Tjörn.. :(

Jag ser alltid till att hon är mätt när vi åker och hon har en rolig grej att kolla på med stora ansikten. Jag har också provat att åka när hon ska äta så får ett av barnen sitta och flaskmata henne i baksätet samtidigt och ja, det går ju bra tills hon ätit färdigt. Då börjar hon skrika igen.

Vad göra?? Det är ju kraftigt stressande när man försöker köra bil och ibland måste man ju kunna åka bil iväg på saker.
Desperat Kajsa
Mamma till Oscar född -97, Oliver född -00 kurad i Gastsjön 2000 och Smilla född 080502 i vecka 43, Säker Sovare sen 3½ månad
Gäst

Inlägg av Gäst »

Kanske kan du använda napp i bilen?

Vi har ju också en 6-veckorsbebbe, som åkt en del bil. Han somnar som en stock varje gång, vilket är skönt. Det gjorde dock INTE Anton som pyttebebbe, förrän vi bytte babyskyddet. Vi bytte till ett som var lite mer stoppning i klädseln, så att det blev mjukare. Sedan gick det fint att åka.

NTF brukar hyra ut skydd billigt, kolla hur dom ser ut, kanske?

Vi använder också babyskyddet som babysitter, så Abbe är rätt van att sitta i det.

Lycka till :D
Mactilda

Inlägg av Mactilda »

Min Frida var tyvärr precis lika dan.....
För oss gick det bättre med ett sådant bilnät som man kunde fästa över liggdelen när hon var så liten. De är inte lika säkra som vanligt babyskydd men det kändes betydligt säkrare eftersom hon somnade och var tyst......
När hon växte ur "babybädden" (som det kallas) så var det samma visa igen. Jag tror hon höll på att skrika i bilen tills hon var 7 månader ungefär... Då lyssnade hon på vad vi andra gjorde och de sånger jag sjungit i månader för att lugna henne lyssnade hon plötsligt på.

Kanske inget uppmuntrande svar förståss....
Men sjung, det hjälpte i alla fall mig för att känna att jag gjorde något för henne trots att jag satt och körde bil....
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag hade problem med Tor i bil också. Men runt 4 mån kunde jag börja med att åka 5 min, till stan och tillbaka. Sen sakta sakta har vi ökat. Nu åker han ca 20 min utan bråk upp till 35 min ibland. Men skall vi åka längre gör vi det på lurar.

Så det är bara attityd och träning som ger färdighet, ge det hela lite tid och försök att ta det lugnt den första tiden. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Kajsa D

Inlägg av Kajsa D »

Tack snälla för stöttning! Annars tycker jag att alla jämt säger att "mina barn dom sov alltid så fort jag satte mig i bilen"...
Jag har försökt åka när hon ska sova, då skriker hon sig blå tills hon somnar och sen sover hon några minuter innan hon vaknar och skriker igen. Hon är ju inte van att sitta och sova - vill ju ligga på magen och sova bekvämt :)

Nåväl, får fundera på nät på långfärder faktiskt och sen får jag fortsätta mina träningsåk till Ica några minuter bort!

Tack!
Kajsa
Mamma till Oscar född -97, Oliver född -00 kurad i Gastsjön 2000 och Smilla född 080502 i vecka 43, Säker Sovare sen 3½ månad
1+2

Inlägg av 1+2 »

Hejsan!
Ja känner igen mig i det att alla andras barn somnar så fort de startar bilen.
Det stämde inte heller med vårt första barn.Lite mer med twinsen.
Nåja det som jag tänkte berätta var att våran tjej visade sig vara jätte åksjuk när hon blev lite över året.Har vi riktigt otur hinner vi knappt köra i 10 minuter förrän hon börjar spy.
När hon var 4 år fick hon medicin på recept för åksjuka men det är väldigt svårt att få åksjuke medicin åt småbarn.
Nåja en liten tanke från mig.
Hoppas det blir bättre!
stolt mamma till en dotter :heart: född mars -03 och 2 pojkar :heart::heart:födda juli -07
Lobilina

Inlägg av Lobilina »

Säkert ingen tröst, men möjlig förklaring? Precis som 1+2 skriver, så visade sig Elin vara åksjuk. Hon skrek också som besatt i bilen, innan vi förstod att det var för att hon mådde dåligt. Det som hjälper lite är att ha magen så tom som möjligt inför bilåkandet. Det hjälper bra att sjunga också, då koncentrerar hon sig på annat. Om ni inte orkar sjunga i 53 mil :roll: , ladda med en sångskiva, så kan ni sjunga med lite, men behöver inte hitta på nya sånger hela tiden :D . Det med sjungandet tror jag kan vara ett bra tips hursom, även om er lilla inte är åksjuk.
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"