Dagmamma eller inte?

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
Mule
Inlägg: 299
Blev medlem: ons 02 nov 2005, 15:16
Ort: SÖLVESBORG

Dagmamma eller inte?

Inlägg av Mule »

Hej!

Vår dotter blir fyra till sommaren, så svaret borde kanske vara självklart "ja". Men nu är det så att min bästa väninna, som har en dotter som är fem, en son på tre och en bebis, ska vara hemma med alla sina barn nästa år. Hon har haft den stora på dagis tidigare. Dottern började redan som 1,5-åring, faktiskt. Något väninnan ångrar. Hon tycker inte att dagis ger något som inte hon själv kan ge, förutom andra barn, och nu har hon frågat om inte vi kan träffas minst två gånger i veckan istället, så våra barn kan leka. De leker jättebra tillsammans.

Vår dotter har fått plats hos en dagmamma och planen var att hon skulle gå kanske tre halvdagar i veckan hos henne. Men då blir veckan såhär: mån: pappa hemma och jag jobbar sent, tis: dagmamma till två då jag hämtar efter jobbet (lillebror hemma med privat barnflicka), ons: dagmamma (jag hemma med lillebror), tors: dagmamma (jag hemma) och fredag hemma, men träffa vännerna. Hela veckan blir alltså på något sätt uppbokad och jag tycker att jag får träffa henne väldigt lite!

Är jag egoistisk som tänker att hon borde vara mer hemma med mig? Räcker det att hon träffar våra vänner + ev. går på ÖF med pappa på måndagen? Hon får ju liksom inte någon egen grupp dit hon går själv. Å andra sidan stänger hon och väninnans flicka in sig i ett rum och leker helt själva, något som kanske är svårt att göra hon en dagmamma.

Lite svamligt inlägg... Det är så mycket tankar. Man vill göra det så bra som möjligt, men det är svårt att veta hur de är om ett halvår, liksom. Igår sa hon att hon inte ville gå hos dagmamman, men hon vet ju inte riktigt vad det innebär att vara där.

Hälsningar Mule (snutta juli -04) och prins (dito-06)
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hejsan!

Jag har ju träffat din gulliga tjej. :D

Vi talades ju vid om dagis när vi sågs i Lund. Som jag berättade för dig då så var Majken 2 år 8 månader då hon började på dagis.
(hon går på dagis ti-fr mellan 10.30-15) Hon hade inga som helst problem med att börja och trivdes jättebra med en gång. Men när jag ser henne idag och ser vilken otroligt stor skillnad det är på att vara 3 eller 4 år så hade jag kämpat ännu mer med att fördröja starten. Jag är ändå glad att vi kunde vänta så länge som vi gjorde och vi är jättenöjda med hennes dagis.

Förra sommaren när hon hade långt sommarlov frågade hon inte efter dagiskompisar en enda gång. Hon nöjde sig totalt med att bara hänga med oss och de barn hon känner. Inför detta sommarlovet var det de första hon frågade vilka barn hon skulle få träffa? Vilka hon skulle leka med när hon var ledig? Det är en otrolig skillnad på hennes behov av sina kompisar och hennes lite egna liv nu när hon är 4 år.

Jag förstår att du vill vara med henne om du ändå är hemma. Jag tycker inte alls du är egoistisk. :D Det låter väl som ett bra förslag att hon kan leka med väninnans barn. Ni kanske kan bestämma ngn dag då hon får gå dit själv, utan att du och lillebror är med. Då får hon ju en liten egen utflykt utanför flocken. Jag tror att det är viktigt att de får ha en liten del av sitt liv som är deras eget, utan familjen. Som ett litet äventyr.

Jag uppfattar det som att du inte är riktigt nöjd med dagmamma alternativet. Känns det inte bra i magen så är det inte bra. Så enkelt är det oftast. Men om hon skulle gå 2 dagar hos dagmamman istället för 3? Hur känns det då? Säg att hon går ti och onsdag så är hon hemma tor och fre med dig och brorsan. Hade det kunnat vara ett alternativ?

Detta kanske oxå blev lite svamligt. :roll: Det jag vill ha sagt är att jag tror det är bra med ngn form av utflykt från familjen. Märker på min dotter att hon tycker om att göra saker på egen hand utan sina päron. Men alternativet behöver absolut inte vara ngn barnomsorg.
Så tror jag :lol:
Hoppas ni lyckas klura ut hur ni ska göra.
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Mule
Inlägg: 299
Blev medlem: ons 02 nov 2005, 15:16
Ort: SÖLVESBORG

Inlägg av Mule »

Tack för ditt svar Susanne!

Hoppas att allt är väl med er! Det var så roligt att träffa er i Lund!

Vi var faktiskt på besök hos dagmamman idag. Selma frågade om inte vi kunde åka dit, så det gjorde vi. Jag är nog nöjd med det alternativet efter att ha sett hur de lekte idag! Selma stormtrivdes med barnen och fann sig direkt. De är fem stycken i samma ålder ungefär. Hon och en annan tjej fann varandra direkt. När vi kom hem sa hon att hon ville åka dit igen imorgon.

Jag medveten om det där att de mår bra av att vara själva lite. Tror det blir svårt att ordna med väninnan, eftersom det är en bit att köra dit och hon har mycket med sina egna barn. Magkänslan är nog att Selma skulle trivas hos dagmamman och tycka att det är roligt att leka med andra barn. Men sen räknar jag hur många timmar jag ska vara borta från henne och då känns det jobbigt (pappa har ju dem en dag också). Men två dagar är nog ett bra alternativ. Väninnan säger att kontakten mellan Selma och mig kommer bli lite sämre och det låter så skrämmande, men jag vill ju att hon ska bli självständig också. V. hade ju sin dotter på dagis så tidigt (1,5), så hon behöver kanske ta igen lite nu. Det behöver inte jag egentligen.

Tack igen för dina synpunkter!

Mule
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej igen!

Här är allt bara fint. Majken och sambon har åkt upp till farmor och farfar i Kramfors så jag är gräsänka i 8 dagar :shock: De åkte igår morse och det känns redan tomt :oops: Men jag vänjer väl mig om ngn dag. Jag har i allafall sällskap av hunden :wink:

Dagmamman låter väl jättebra. Skönt att de är så få barn. Jag tycker det låter alldeles super.

Ni kan ju alltid börja gå där och skulle det inte kännas bra har ni ju fördelen att ni kan ha henne hemma istället. Ni måste ju inte lämna henne där för jobbets skull.

Jag hade separationsångest ett bra tag efter dagisstart. Nu känns det inget alls. 8) Jag vet att hon älskar att vara där och hon mår bra. Vi har det ju så bra ordnat för oss att hon nästan aldrig är där sina 4 dagar i veckan utan snarare 3 och då ca 4 1/2 timme. Alldeles perfekt.

Jag tror inte ni behöver få sämre kontakt för att hon börjar hos dagmamma. Det där är nog som du antydde väninnans egna känslor över att hon lämnade sitt barn vid 1 1/2 års ålder.

Att våga släppa iväg dem och ge dem lov att bli lite mer självständiga fastän det är jobbigt är en del av föräldrarollen. När man väl gjort det så märker man att det inte var så farligt. Alltid värst första gången :wink:
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"