Andra nattens i den spännande kuren

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Kossan

Andra nattens i den spännande kuren

Inlägg av Kossan »

Inne på andra natten i kuren. Lillen har sovit bra även innan och nog skrapat ihop ca 13-14 timmar tidigare. Jag vill köra in honom på SHN för jag gillar hala tanken med lugnet, säkerheten och njutningen för att inte tala om rutinerna som gör vardagen någorlunda förutsebar!

Dessvärre börjar tröttheten slå ner min tidigare så positiva och peppade inställning. Första natten gick bra. Kunde söva om honom till 8 efter uppvak från och till från 5 rycket, Nappen bort och visserligen en hel del frågor från lillen, särskilt vid läggning som annars gått bra med lite buffning på sidan.(Är det förkastligt om man skulle buffa honom liggandes på sidan i det fall det skulle bli KRIS?)Har denna natt endast buffat vid tillrättaläggandet/Beskedet, men han gillade det inte! Vaknade en snabbis vid 22.50 men tystnade efter påminnelse o bekräftelse.

Dagspassen förstod jag inte skulle fortsätta så som respektive natt beskrivits. Tror att jag och kur- sambon kanske inte buffade tillräckligt och nu känner jag mig osäker på om jag gjort lillen mer orolig än lugn? Det vore ju en mardröm i så fall!? :cry:

Funderar på att ta de kommande två nätterna själv och låta pappa ta dagarna. Jag går in mer för kuren och tror mig lyssna bättre än han och är mer allert nattetid på diverse oljud. Gör det någon stor skillnad för effekten? Vi har alla tre isolerat oss på landet för att kunna kura ifred!
Tacksam för pepp på småtimmarna!
Kossan

Tredje natten med nya frågor...

Inlägg av Kossan »

som inte ställs till lillen utan till forumet, någon där?
Lillen somnade efter EXAKT lika lång tid som igår. Vid kvällens Besked buffade jag inte utan bara lade tillrätta och kort solfjäder. Sedan frågade han fram och tillbaka och jag besvarade. Kan det " långa" insomnandet bero på två dagslurar under dagen som stördes av uppvak med stegrande skrik som var svåra för kur sambon att lugna...?

Nu ska jag passa på att vila innan nästa fråga!
[/b]
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej kossan och välkommen hit :heart: :D

Först och främst vill jag be om ursäkt för att du inte fick något svar igår :oops: . Men nu ska jag försöka hjälpa dig.

Först några praktiska frågor som underlättar för oss som hjälper till. Hur ser ert schema ut? Vad äter liten? Det är bra om du i din profil skriver när liten är född så att vi kan ta hänsyn till ålder när vi ger dig svar.
.(Är det förkastligt om man skulle buffa honom liggandes på sidan i det fall det skulle bli KRIS?)
Det går bra att buffa på sidan men personligen upplever jag det som om magläge är sömnbefrämjande och jag skulle använda larm oavsätt sovställning. :wink:
Dagspassen förstod jag inte skulle fortsätta så som respektive natt beskrivits. Tror att jag och kur- sambon kanske inte buffade tillräckligt och nu känner jag mig osäker på om jag gjort lillen mer orolig än lugn? Det vore ju en mardröm i så fall!?
Nejdå inte har ni förstört något. Men läs på extra noga och följ lathunden till punkt och pricka framöver så är ingen skada skedd. :wink:
Funderar på att ta de kommande två nätterna själv och låta pappa ta dagarna. Jag går in mer för kuren och tror mig lyssna bättre än han och är mer allert nattetid på diverse oljud. Gör det någon stor skillnad för effekten? Vi har alla tre isolerat oss på landet för att kunna kura ifred!
Låter som en bra idé. Det vanligaste är att en tar nätterna och den andre dagarna så att båda kan sova någon gång under dygnet. Super att ni är på landet där ni kan ta det lugnt och följa schemat till punkt och pricka.
Lillen somnade efter EXAKT lika lång tid som igår. Vid kvällens Besked buffade jag inte utan bara lade tillrätta och kort solfjäder. Sedan frågade han fram och tillbaka och jag besvarade. Kan det " långa" insomnandet bero på två dagslurar under dagen som stördes av uppvak med stegrande skrik som var svåra för kur sambon att lugna...?
Låter som om du jobbar helt rätt. Precis så ska du göra för att sätta ramsan. Du ska se att i natt så kommer han att svara bättre och bättre på ramsan och insomnande kommer att gå mycket fortare. Tror inte att det har med din sambo att göra utan att han frågar dig om du är helt säker på att du vet vad du gör. Det förmedlar du genom den självklara attityden, läs gärna Annas jannuari-krönika. Tror du kommer få många aha-upplevelser.

Du fortsätter väl att rapportera för vi är många som vill följa er resa fram mot målet.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Kossan

Inlägg av Kossan »

Åh tack vad glad jag blir för svar! Jag har nog inte riktigt fått kläm på forumsidan, jag ska fylla i profil!

Schema för 6 månader Liten (idag)!:

20-8
8 amma
10-10.45 sova säng
11.15 amma, gröt
13-14-30 sova vagnen
14.30 amma, lite banan
17-17.45 sova säng
19.15 nattslurk, amma och ersättning om det går i. skratt till gonatt
20.00 sova natt

Larm är med sedan födseln!

Januari krönikan har jag läs som tusan! Som med Lathunden! Men nu blir jag nervös för att natten ska gå samma väg som dagslurarna, allt som gick så bra!!!!

(Jag startade ännu en tråd här fast det inte är populärt… jag fick lite panik när inget svar dök upp Nu känns det mycket bättre! Infogar det skrivna i denna tråd så kan jag slopa den andra tråden!)

”Startade en tråd men var kanske inte tydlig med hjälpbehovet... så försöker igen.

Drog ut till landet för att kura 6-mån lille gosse som sovit bra, men inte fullt 15 timmar. Dessutom velat ha nattmål.

Han ska sova 20-8. Första, andra natten förlöpte som SHN förutspått. Dessvärre utan att han någon gång uppskattat tillrättaläggandet. Han är van vid sidobuff som jag använt mig av ett tag och alltid lämnat honom precis innan insomning så han är van!

Nu till problemet med dagslurarna. Igår andra dygnet fick han toknoja efter att ha blivit tillrättalagd o fått besked. Jag tog till en KRIS- buff och han blev lugn.

Idag tredje dygnet fick hanåterigen sammanbrott men i sängen tredje luren. Han lyssnade på ramsan men gick igång igen vid beskedet... Känns som tre steg tillbaka. Vi försökte tima tillslut så att han skulle få komma upp glad men det var svårt! han var verkligen inte glad och snyftade. Fasiken vad det känns fel nu!

behöver lite vägledning för att hitta åter till Attityden!!!”
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Daglurarna strular ofta lite extra under kuren, så är det för många. Ett trick kan vara att backa lite långsammare just på dagpassen. Det kan krävas lite längre tid av buff och mer ramsa. Sena luren brukar vara kinkigast, så den kan man förlägga i vagn om man vill och det i funkar bra.

En havererad daglur förstör ingen kur. De sätter sig de med, tillslut... Blir det en obefintlig eftermiddagstuppis så kan man, efter kurens första dagar, natta 30 minuter tidigare för natten istället.

Jag gissar att det finns en middag där någonstans på kvällskvisten också? :wink:

Går nätterna bra?
Kossan

Inlägg av Kossan »

Oj haha, jo en middag finns självklart med, var visst lite stressad! :)
Så här ser det ut:

Natt 20-8
8.00 amma
10-10.45 sova säng
11.15 amma, gröt
13-14-30 sova vagnen
14.30 amma, lite banan
17-17.45 sova säng
17.45 amma, smakis
19.15 nattslurk, amma och ersättning om det går i. skratt till gonatt
20.00 sova natt

Jag har nog velat backa FÖR fort på daglurarna? Trodde nog att det skulle sitta som med nätterna, även om jag läst att det kan strula med lurarna… Har trott att jag gör honom osäker om jag liksom tar till buff och vagning under dagarna?

Nu är vi inne på sista natten. Det tog LITE kortare tid än de tidigare två vid Läggningen. Lade honom 20.00. Han lyssnade inte alls på Påminnelsen som han gjorde igår då han tystnade varje gång och även 2a natten. Jag har alltså inte varit inne i rummet de senaste nätterna. Han tystnade inatt först 20.16 då jag trodde att det var klart, men han undrade igen 20.20 för att tystna 20.22. Puh! Jag trodde nog aldrig att det skulle vara SÅ svårt att höra om han är Ledsen/olycklig eller Arg!? Något måste ändå ha trillat fel för ikväll när vi skrattandes och kittlandes kom in i rummet började han bli lite gnällig redan INNAN jag lagt ner honom och Tillrättalagt som att han acosierar med allt annat än LUgnt och Skönt. Det är ju raka motsatsen mot vad vi ville åstadkomma!?
Positivt är att han kommit igång att riktigt skratta idag! Han har väldigt lätt för att vara glad och le men skrattet är lite längre bort. Nappen är helt borta och aptiten som visseligen var bra redan innan håller i sig.

Jag eller vi kör vidare med kuren. Imorgon ska vi hem från landet och kanske trillar någon polett ner, för jag tror verkligen på SHN och vill inte bli så osäker som jag blir när han inte ens är lite glad vid läggning…

En fråga till: är det bra om han får ha ensam-lek i sin säng, kanske kan man ladda den med positiva känslor?

och sist...Jag frågade tidigare om sido-buff, vilket han har uppskattat mkt innan kuren. Kan jag återgå till det som Tillrättaläggande efter kurkvällarna om han fortfarande blir grinig bara av Mag-tillrättaläggandet, eller ska jag köra som jag gjort och utvärdera efter uppföljningsveckan?

Tack för bra tips!
Lille Mil född 7/12-07, påbörjad kur 4 juni!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Har trott att jag gör honom osäker om jag liksom tar till buff och vagning under dagarna?
Nej, De vet skillnaden, det kan jag nästan garantera. Man ska inte gå ner sig i verktygsträsken, men man kanske inte alltid kan backa lika fort, som sagt.

Jag tror att gnället är övertrötthet. Det ger sig. Jobba vidare med skrattet, vad kul att ni hittat det!
Kör vidare ni, se framåt och inte bakåt!
och sist...Jag frågade tidigare om sido-buff, vilket han har uppskattat mkt innan kuren. Kan jag återgå till det som Tillrättaläggande efter kurkvällarna om han fortfarande blir grinig bara av Mag-tillrättaläggandet, eller ska jag köra som jag gjort och utvärdera efter uppföljningsveckan?
Jag tycker att du ska använda det som funkar och det som uppskattas. men ge nyheterna ett tag innan du utvärderar. Hur somnade han innan ni startade kuren?
Kossan

Inlägg av Kossan »

Natten, den 4e har varit mycket bra! Läggning kl. 20. Insomning 20.22. Sedan sov han utan ett knyst till 4.30. Ropade då till men tystnade utan ramsa. 6 min senare ramsade jag och han somnade. Likadant vid 5.34, gny, tyst, oroligt och ramsa, sedan insomning. Ingen trafik alltså!
Sedan vaknade jag av prat kl. 7.28. Efter 10 minuter lät han lite ledsen. Ramsa och tystnad. Kl. 7.45 började han låta mer missnöjd, vi ramsade och Sprang in när han tystnade 7.50, för att undvika missnöje vid upptagning! Känns alltså som framsteg!

Ok. Dagens lurar ska vi inte backa lika mycket som vi tidigare trott. Den lång luren blir idag i bilen istället för vagnen då vi ska lämna vårt Kur-fort och fortsätta uppföljningen hemma. Jag har en större vagn där till långa luren.. Kanske funkar det bättre. Den vi har med oss är för trång verkar det som… han verkar få lite panik. Han somnade tidigare på rygg utan gnäll vid prommisar.

Ska fortsätta med vanliga tillrättaläggandet, men om det inte faller i god gjord ”återgår” jag till sidobuff som jag använde innan kuren. Då lade jag honom när han varit vaken ca 2 timmar och var lagom trött. Lade honom på sidan och buffade tills han låg och mm-ade rogivande för sig själv. Då lämnade jag honom för att han skulle få somna in själv. Detta fungerade ibland och ibland blev han grinig och då gick jag in och upprepade samma sak och sen somnade han in av sig själv.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Bra jobbat inatt. Verkar som om ni satt ramsan och att den nu fungerar som ett verktyg. Som TorpSara skrev så brukar daglurarna ta lite längre tid innan de sitter. Så jobba på så sitter även dom snart. :wink:

Du fortsätter väl att rapportera hur det går? :heart:

Ida

www.sovgott.net
Kossan

Inlägg av Kossan »

Ja, vad ska man säga? Daglurarna tar minst 10 minuter innan sömnen kommer. Känns inte riktigt bra. Långa luren som idag kördes i bilstol på väg hem däremot gick super!!! Jag höll honom vaken och glad till 13 prick. Hängde över och ramsade. Det tog då 4 minuter!!!! Toppen! :D
Jag börjar seriöst undra om vi inte har ett litet sidobarn? Varje gång vi sätter på larmet och kollar till honom har han lagt sig på sidan. Han sov även så innan Kuren då jag även buffade honom lugn på lilla rumpan i sidoläge och höll ett stadigt tag om axeln/armen. Han sov även på mage ibland eller framstupa sidoläge. Vad tror ni? Kan man köra daglurarna på sidan eller är det att förvirra honom nu?

Skönt att vara hemma och köra vidare på uppföljningen i hemmiljö! Får köra stor del av veckan själv när kursambo måste resa bort.. ajaj.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Jo det går att köra kuren på sidan också. Det är ju viktigt att du tror på det du gör till 110% och är det sidoläge som du tror på så skulle jag köra på det. För då tror jag du får den rätta attityden :wink:
säga? Daglurarna tar minst 10 minuter innan sömnen kommer. Känns inte riktigt bra
Vad gör han under dessa tio minuter? Min minsta kan det gott och väl ta tio minuter ibland innan han somnar. Men då ligger han och småpratar och så. Själv somnar jag inte heller på en gång jag lägger ner huvudet på kudden. Men om han blir ledsen så är det en annan femma. :roll:
Skönt att vara hemma och köra vidare på uppföljningen i hemmiljö! Får köra stor del av veckan själv när kursambo måste resa bort.. ajaj.
Det kommer att gå kanon och vi finns ju här för att stötta och svara på frågor :heart:

Ida

www.sovgott.net
Kossan

Inlägg av Kossan »

VÄLKOMMEN IN VARGEN! ...och borta var tryggheten, säkerheten och njutningen!

5e natten och riktigt laddad-det här skulle gå bra, det kunde väl inte bli värre än de tidigare; Han nattas kl.20 och såhär har det sett ut. Han har aldrig under sdessa dagar gillat tillsättaläggandet.
Natt 1-45 min
Natt 2-26 min
Natt 3- 26 min
Natt 4-22 min
Natt 5-53 jäkla minuter!

Gick hur bra som helst. Till en början. Min sambo som satt med utanför sade "han lyssnar verkligen när du ramsar!". Lilleb var tyst och lugn hur många gånger som helst det gick liksom upp och ner...han lyssnade vid ett flertal gånger på ramsan och tystnade för att fortsätta i nästa andetag... Tills slut skrek han upp så mkt att jag gick in. Buffade i KRIS och ramsade ut 20.34. Han lugnade sig men ropade upp och ner. Buffade jag för länge eller för kort? Jag ville buffa honom lugn men inte för länge!!! HUr skulle jag ha tänkt?

Ramsade sedan och bekräftade när han blev tyst. Återigen tog han fart och jag vill påstå att han var mer eller mindre förtvivlad. Gick återigen in, lade till rätta, solfjäder som jag höll länge, men han blev aldrig lugn! BUffade slutligen på sidan tills han var lugn och tyst. Ut och bekräftade på väg ut 2 ggr. Sedan sömn.

Så nu känns det verkligen som att vi är 10 steg tillbaka. Jag har läst läst läst SHN och här på forumet men nu vet jag varken ut eller in. Attityden är bortblåst. Min stora skräck är att jag gör honom otrygg istället för trygg!HJälp. :cry:
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vet du vad, det är ganska vanligt att den lille runt 5:e natten gör en sista djupdykning ner i frågornas land. Jag tycker det låter som du gjorde helt rätt. Verktygen är till för att användas om det verkligen behövs. Vad bra att ni fått till kommunikationen när det gäller ramsan. Om du känner att attityden far sin kos nu så läs Annas jannuarikrönika så kommer den tillbaks, jag lovar :wink:

Fortsätt nu att jobba på. Du rapporterar väl imorgon? :heart:

Ida

www.sovgott.net
cissii

Inlägg av cissii »

Hej :D

Grattis till kurbeslut och allting verkar gå bra! Jag har läst lite på håll i tråden och tänkte bara på en sak som har kommit upp två gånger:
Min stora skräck är att jag gör honom otrygg istället för trygg!
Hur menar du här? Det är ju just tvärtom, du hjälper ju honom att bli lugn med verktygen. Att verktyga med mer än ramsan är ju inget nederlag, utan kan vara högst nödvändigt ibland. Tänker bara att det kanske stör din "självklarhet" eller kanske mer självkänsla i kurandet om du tänker i banor som det citerade. Hoppas du inte tycker jag är för gåpåig nu med mina frågor. :oops: Satt bara och tänkte på det. För mig tycker är det självklart att du hjälpte sonen till trygghet och lugn. Han fick svar på sina frågor.

Lycka till :heart:
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Kossan

Inlägg av Kossan »

Åh. En dagslur som satt där den skulle! jag tillrättalade på sidan, buffade tills ögonen klippte och Lillen gnagde på Kallekanin. Ramsade ut och ja, Tystnad och sömn!!!!!!!! :D :D :D :!:

jag tog ett beslut efter gårdagens tandagnisslan då jag, mamma, tog över det svåra insomnandet och låg vaken och grubblade...

Lillen sov alldeles utmäkt på sidan innan Kuren och jag kunde då också buffa honom till lugn och ro och överlämnade honom till att somna in själv. Men nu funkar det inte. Eller funkar och funkar, det tar ju lite tid.

Alltså tog jag nya tag och beslutade att hedanefter blir tillrättaläggandet på sidan. För precis som du skriver, och efter att ha läst Januarikrönikan igen. Jag blev osäker, och jag tror säkert att han märkte det när jag nästan med gråten i halsen ramsade sista gången i¨går kväll... Usch! :cry:

Jag vet ju att han kan, men jag vill inte att lillen ska bli ledsnare vid tillrättaläggande!!!! Då måste jag ha gjort fel från början eller nåt eftersom att han fortfarande inte "kryper sig glatt i rätt sovläge" av sig själv. Tror faktiskt att det ligger mycket av det ilindstrom skriver; min attityd försvann när jag inte längre använde de fungerande verktygen. Som sagt han har inte varit alls glad under de tidigare lurarna och inte legat tyst och jollrat utan frågat frågat frågat. Men då har vi också försökt att använda verktygen, bortsett från ramsan så lite som möjligt. Får en känsla av att det är som cissii skiriver. Jag har nog sett det som nederlag att använda verktygen annat än ramsan efter de första kurdagarna. Alltså kan det betyda att jag väntat för länge innan jag blivit fysisk. Därav min oro, förstå du? Stackars liten, mamma har alltid haft höga krav på sig själv och nu får han lida för det! :shock:

Tack för bra pepp och infallsvinklar. Helt rätt min självkänsla och attityd försvann på grund av känslan av nederlag om det inte funkade som det "skulle". jag vet att det är en rocess och att det ska ta tid, men som jag skrivit tidigare; Jag tycker att det är otroligt svårt att höra om han är ledsen eller arg.

Så nu åter på banan. Ska läsa läsa läsa resten av dagen mellan mat och sovtiderna.

Nu är det dags att väcka Lillen som sovit HELA JÄKLA LUREN!!!!!! I Sin säng, utan knyst!!!!!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"