Somnar inte!!!
-
MammantillEmilia
Somnar inte!!!
Vi har en dotter som blev kurad vid 5 månaders ålder och som sov bra länge efter det. Visst har det varit perioder som hon sovit sämre men för det mesta har det fungerat bra. Men nu har hon vid nästan 3 års ålder börjat somna så sent de senaste månaderna. Hon ligger i sängen och sjunger för sig själv och är helt nöjd, men det tar minst en timme för henne att somna. Nu somnar hon inte förrän tidigast 9 och igår var klockan nästan 10. Hon sover till 8 på morgonen och sover sällan på dagis numera eftersom hon inte somnar där heller. Men även när hon sover en stund på dagis verkar det inte påverka när hon somnar. Hon äter gröt innan hon lägger sig så hon är mätt. Rummet har persienner, men vi har även hängt för handduka för fönstret för att få det mörkare. Jag vet inte vad jag ska göra så hon somnar snabbare. Det känns så fel att hon ligger vaken så länge och att hon somnar så sent. Någon som har något tips? Vad ska jag göra?
Hej och välkommen!
Jag tycker inte du behöver bekymra dig. Du ger henne förutsättningen att somna tidigare mer kan du inte göra.
Är hon nöjd och ligger och sjunger och småpratar så är det väl hennes sätt att varva ner och komma till ro.
Om hon verkar trött så ge henne chansen att vila en stund på dagen. Behöver inte vara att hon sover utan det kan räcka med att lyssna på saga och låta kroppen vila.
Insomningen kan gå lite upp och ner i hur lång tid den tar. Tror att vakentiden ofta utökas med åldern. Min dotter tar oxå rätt lång tid på sig och har gjort det ett tag. Hon är oxå vaken upp till 1 timme efter läggning. De två senaste dagarna har hon dock varit tyst på 5 minuter
Hur är det med utevistelse? Riktiga utepass med spring och lek brukar köra slut på de flesta
Och skrattet till gonattet får vi inte glömma.
Är lätt att man glömmer bort hur viktigt det är när man har en säker sovare. Tror att ett riktigt gapskratt gör att sömnen kommer fortare.
Jag tycker inte du behöver bekymra dig. Du ger henne förutsättningen att somna tidigare mer kan du inte göra.
Är hon nöjd och ligger och sjunger och småpratar så är det väl hennes sätt att varva ner och komma till ro.
Om hon verkar trött så ge henne chansen att vila en stund på dagen. Behöver inte vara att hon sover utan det kan räcka med att lyssna på saga och låta kroppen vila.
Insomningen kan gå lite upp och ner i hur lång tid den tar. Tror att vakentiden ofta utökas med åldern. Min dotter tar oxå rätt lång tid på sig och har gjort det ett tag. Hon är oxå vaken upp till 1 timme efter läggning. De två senaste dagarna har hon dock varit tyst på 5 minuter
Hur är det med utevistelse? Riktiga utepass med spring och lek brukar köra slut på de flesta
Är lätt att man glömmer bort hur viktigt det är när man har en säker sovare. Tror att ett riktigt gapskratt gör att sömnen kommer fortare.
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.