Barnaboken i hängmattan

Samtalsforum med barnen i fokus
Gäst

Barnaboken i hängmattan

Inlägg av Gäst »

Tittut! :D

Nu har jag legat i hängmattan och läst trots. 8) Ett par stycken funderingar har jag, som jag gärna vill höra lite åsikter om. :roll:

Gossen Kejsaren fyller tre nästa vecka. Jag för min del börjar känna mig som Liws mamma i Annas bok: "Min son trotsar aldrig. O:) Jag har aldrig några problem med honom."

Öuh... :roll:

Det kan ju förstås vara så att han inte har riktigt kommit dit än. :?

Det kan vara så att han agerar ål och jag Ser Inte.

Eller så kan det vara på något annat konstigt vis. Vi kikar! :)

Väldigt länge har min son klarat sig undan med att sträcka fram handen mot det han vill ha som han inte når till och så låta "eheheh" och mamma fattar att han vill ha en banan och ger honom en. :roll: På sistone har jag dock upplevt det olämpliga i detta och börjat säga:

"Ja, jag ser att du vill ha en banan. Jag vill också att du säger ordet BANAN."

Detta resulterar i en hel del skrik och yl och frustrationstramp med fötter men slutligen brukar det ju komma ett trumpet: "banan." Varpå han får sin banan och en hel del beröm. Det ger resultat. Det kommer en hel del mer ord. Och systemet har ju nu varit: användning av ord resulterar i banan. 8)

Följande dilemma möter jag då:

Det är en kvart kvar till maten. Gossen kommer till köket och sträcker fram händerna mot brödkorgen: "eheheh." Jag säger: "Ja, du an få en macka till maten. Vi äter om en liten stund."

:?

Han skriker och envisas. Kommer det inget ord förklarar jag lugnt: "Ja, du får en macka till maten." Men vad gör jag när han kommer på sig och säger "macka" :?: Det är fortfarande bara en liten stund kvar till maten men jag vill ju belöna honom varje gång han använder sig av riktiga ord. :roll: Lösningen nu har varit att ge honom en tredjedelsmacka och resten med maten - vilket väl funkar så där. Vissa gånger nöjer han sig med den lilla biten, andra gånger inte. Trots, eller allmän frustration :?: Frågan är ifall han begriper varför han just den här gången inte fick "en hel belöning" fast han använde ord. :-k

Så börjar jag misstänka att det kan gå en del trots i detta med att INTE använda ord så som mamma vill. :roll: I förrgår härjade han säkert tio minuter innan han gick med på att säga "banan". Jag väntade lugnt. Igår bakade jag muffins. Han ville så klart ha. Jag säger till honom: "Det här heter muffins." Innan jag hunnit säga något om att jag vill att han skall säga muffins säger han blixtsnabbt. "muffins". =P~ och sedan "muffins" varje gång han ville ha mera. Hmmm... :lol: Det finns alltså gånger då man kan, blixtsnabbt. :P

Trots :?:

(Jag har precis fått diagnosen "autism" på gossen Kejsaren, och det är därför som jag "språktränar" i stor stil. Har fått det förklarat för mig att han behöver ha hjälp med språket. :wink: )
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej Päivi :D
Lite tankar från mig. Notera dock att jag är helt okunnig i frågan autism och hur det påverkar mognadsgrad etc.

En 3-åring förstår mycket bra hur världen fungerar. Har även lärt sig tålamod - även om man inte alltid gillar det. Sedan är det förstås massvis man också inte förstår. När barnen pratar sent så tenderar man att behandla dem som mindre än vad de är - men förståelsen är det inget fel på ändå.

Vad man dock direkt har koll på så är det vad som är viktigt för föräldrarna och det är då givetvis där som trotsen blir som värst.

Gällande språket så hade jag istället lagt det under tanken "vad praktiskt att du nu kan" etc. Mer teater under temat "jag förstår ingeting" för att orden ska komma. Blir mer avdramatiserat och ingen maktkamp.

Gällande mackan så hade jag uppmärksammat att ordet kom men stått fast vid att den kommer till maten. Glatt sagt "du kanske vill göra den själv och sätta fram den på vänt" eller liknande. Han har, eller får lära sig, det tålamodet och du kan absolut pakta och säga att "jobbigt att vänta etc". Som du själv är inne på så är mellanting svårare för dem att acceptera.

Kanske är det inte "trotsåldern" han kommit till än men han är säkert på god väg och testar vart gränserna går. Det tycker jag de börjar med långt innan själv riktiga trotsåldern kommer och det är då från början viktigt att man ger ramar som håller.

Kramar
Susanne :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Susanne! tack för snabbt svar! :)
Susanne* skrev:
1)När barnen pratar sent så tenderar man att behandla dem som mindre än vad de är - men förståelsen är det inget fel på ändå.

tack för att då påminner mig :!: I den här fällan håller jag på att ramla titt som tätt :roll: nu förstärkt av "min son är autistisk han förstår inte." Vilket inte riktigt stämmer alla gånger nej... :roll:

2)Vad man dock direkt har koll på så är det vad som är viktigt för föräldrarna och det är då givetvis där som trotsen blir som värst.

Mmm - har haft liknande funderingar själv. :?

3) Mer teater under temat "jag förstår ingeting" för att orden ska komma. Blir mer avdramatiserat och ingen maktkamp.

Nej - inte med den här gossen. :wink: Det blir fel om han kan läsa i mitt kropsspråk att "mamma förstår" men jag hävdar att jag inte gör det. Förvirringen blir FÖR total. :wink: Vilket du inte gärna kan veta. :)

4) Glatt sagt "du kanske vill göra den själv och sätta fram den på vänt" eller liknande.

Den finmotoriken har han inte än - men han kan bära brödet (i påsen - annars tuggar man lite på vägen... :P ) till bordet! TACK för att du uppmärksammade mig på det! \:D/
vanna

Inlägg av vanna »

Jaaa, där har jag varit ganska nyligen. Vi språktränade enligt konstens alla regler och dom däringa orden som visade sig vara så viktiga för mamma- dom kunde man allt använda lite listigt maktkampigt sådär.
Nu är väl inte det här vad din fråga handlade om egentligen. Men vi slutade med att "kräva" att han skulle upprepa ordet. Han sa öhöh och jag sa, aha, du vill ha BRÖD förstår jag. Det blev mer avslappnat. Det var därefter orden började komma. För oss.

Här hade det aldrig fungerat att låtsas inte förstå. Det blir för min pojke själva motsatsen till allt vad paktande och förståelse innebär.
Trots? Jo, det är det kanske- och sånt har vi ju mer kunniga på. Men säkert är det en hel del frustration också, vad gäller att nå fram.

kram vanna
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack, Vanna, för att du delar med dig av dina erfarenheter! :)

Tänk så olika det kan vara ändå! :shock: För oss har det lossnat med orden i och med att jag gett upp "öhöh - jaså du vill ha bröd" och börjat kräva lite av honom. :shock: Helt plötsligt kommer det ut en hel del ord - och även om det ofta finns frustrationstramp runt omkring de här sitsen så är det inte så alltid. :) Idag till exempel sade han "gunga" på en gång efter att jag frågade, och det syntes på honom att han var SÅ nöjd med sin insats! 8)

Så jag vill ju gärna uppmuntra. :roll: Och hålla oss på banan med det som ger resultat. Och det är därför som jag ställer mig frågande kring: bör han få sin belöning varje gång som han använder ord eller hamnar jag då i "Liws mamma" - syndrom :?: :? Jag vet inte! Svårt... :roll:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Päivi :heart:

Här kommer jag med mina funderingar :wink: och med reservation, eftersom jag inte har nån erfarenhet ALLS av autism!

Såhär tänker jag:

Han vill ha bröd, och du vet det, men han säger
"öh-öh"
då kan du kanske fundera högt
"vad ÄR det du vill ha, är det det HÄR du vill ha?"
och ta fram brödet, och fortsätta med
"men vad heter det här nu då... kan du?"
och låta Kejsaren berätta för dig, eftersom du har glömt :roll:
och när han gjort det så
"ja, just det, bröd var det ju, men VAR ska vi lägga brödet nu då?"
och vänta...
"kanske vi ska lägga det på bordet, tills vi ska äta?"
och så hjälps ni åt att lägga brödet där.
Det blir både paktande och social delaktighet i en skön blandning :wink: :!:

Men jag tycker inte du ska belöna att han kan säga bröd MED bröd, som jag tänker så är det lite fel att belöna med mat... Kanske är det bättre att belöna med känslor, beröm? och en väg ut direkt;
"bröd" säger gossen
"Ja, vad BRA, bröd!, men nu ska vi ta och hacka lite gurka här :D "...
Risken är kanske stor att om du säger
"inget bröd för maten" så försvinner det där "inget" och det blir bara ännu mer lockande :? ...

Det var mina funderingar, jag hoppas du hängde med i mitt svammel :lol:

KRAM!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Gäst

Inlägg av Gäst »

miar70 skrev:Hej Päivi :heart:

Här kommer jag med mina funderingar :wink: och med reservation, eftersom jag inte har nån erfarenhet ALLS av autism!

Mia - vi lär oss tillsammans! :) Vi har ju världens coolaste guide - Hugo! 8)

Såhär tänker jag:

Han vill ha bröd, och du vet det, men han säger
"öh-öh"
då kan du kanske fundera högt
"vad ÄR det du vill ha, är det det HÄR du vill ha?"

Detta har jag precis fått lära mig om autism:

en autistisk älskling "vet" inte att det finns flera olika medvetanden. :? Det han vet, vet väl alla? Eller? Så om HAN vet att han vill ha bröd - då vet ju också mamma det! Om HAN vet att han är törstig, så då vet ju alla det! ETT medvetande! Inte flera. :roll: Vaddå "säga högt" att man vill något? Varför då? HAN vet ju vad han vill! Och då "vet" alla andra också! I hans värld. Och det är därför som det inte funkar att spela teater med autister. :wink: Jag vet - alla vet. Är deras utgångsläge. :) De förstår inte även om du på riktigt inte vet vad han vill ha hjälp med. Så! Slut på lektionen! :lol:

Men jag tycker inte du ska belöna att han kan säga bröd MED bröd, som jag tänker så är det lite fel att belöna med mat... Kanske är det bättre att belöna med känslor, beröm? och en väg ut direkt;
"bröd" säger gossen
"Ja, vad BRA, bröd!, men nu ska vi ta och hacka lite gurka här :D "...

Jag belönar både med ord och handling, av följande anledning: :) Att han INTE skulle få brödet som han VET att han vill ha - det ÄR svårt i och med det där med "ett medvetande" - har jag förstått. :roll: "Varför får jag inget bröd när alla vet att jag vill ha bröd? :shock: Eftersom det ligger i mitt intresse att jag får bröd måste det ju ligga även i mammas intresse att jag får bröd! Konstig planet, det här..." :-s Typ. :heart:

Risken är kanske stor att om du säger
"inget bröd för maten" så försvinner det där "inget" och det blir bara ännu mer lockande :? ...

YES :!: Korrekt observation :!: Negationer funkar inte. De där "nej"en och "inget" och alla andra negationer försvinner och kvar blir "bröd före maten." :roll:

Det var mina funderingar, jag hoppas du hängde med i mitt svammel :lol:

Jag ber om ursäkt för lektionen. :) men ju mer vi lär oss alla, desto mer kan vi bidra, även i andra trådar, tänker jag. :wink: Mia, numera även autismkunnig! \:D/ :wink:
KRAM!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

TACK för lektionen, Päivi :heart:

Vilket äventyr ni har framför er, och än en gång - snacka om att Kejsaren har en jäkla tur som har DIG till mamma!!!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tak, Mia! :)

Följande sak har jag svårt för att förstå med "ett medvetande" - grejen, tänk gärna högt med mig, alla:

Alltså: för honom är det lika absurt att jag inte skulle ge honom det han vill samma sekund som han vill ha det som det skulle vara för mig att inte dra ut handen ur elden samma sekund som jag känner att jag håller på att bränna mig. Ett medvetande. Olika kroppsdelar. :wink: Om jag har fattat det rätt.

Men hur kommer då TROTS in i bilden? :-s GÖR den det :?: Vem eller vad trotsar jag emot :?: Mig själv :?: Vägrar mina ben att bära resten av kroppen :?: Och om de gör det, "trotsar" de då :?: Alltså, ur hans synvinkel nu. :? Om han inte ser mig mer separat till honom än jag ser mina fingrar separata till resten av mig (rätta mig någon om jag har fel) hur är det då alls logiskt för honom att "vägra" det en annan del av medvetandet ber honom om :?: "Jag vill att du skall säga banan." Om mina fingrar talar om för mig att de "vill" att jag skall sluta ha mina ringar på mig för att de reagerar genom att tappa skinn så slutar jag att ha mina ringar på mig. Hänger ni med i liknelsen? Det ligger klart i mitt intresse att lyssna på vad en annan del av mig meddelar till mig. :? Men så är han tre år gammal, ja. :roll: Eller så "finns" inte "min" vilja alls på kartan för den känner han inte till, nej, SÅ var det ja. #-o Alltså har jag ingen annan vilja än den han har och känner till. Ur hans synvinkel. :roll: Och det är därför banan-grejen blir absurd. :roll: Okej. DÄR går stigen, på kartan... :lol:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Päivi :heart:

har du läst denna..?

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172321105

Helt fantastisk!

/Fjällmor
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nej! :D Tack för boktipset, Fjällmor!

tipsar själv om en sida som heter

www.healingautism.com

där finns bla en bok om lilla Jamies resa. Kolla in sidan 46 och jämför med min ordträning. :wink:
vanna

Inlägg av vanna »

Oj, vad beskäftig jag lät :lol: Det var inte meningen. Vad skönt att ni hittat ett sätt, som passar er gosse, för att få orden att rinna till.
Gäst

Inlägg av Gäst »

vanna skrev:Oj, vad beskäftig jag lät :lol:
Det tycker inte jag! :) Du berättade ju bara vad som fungerar hemma hos er! :)
AnnaO

Inlägg av AnnaO »

:D
Päivi, är du säker på att trotsen kommer vid exakt den tidpunkt som den kommer vid för "vanliga" barn? Kommer trotsen på samma sätt?

Min systerdotter är också autistisk, men hon har även en fördröjning, så hon utvecklas senare än andra barn i hennes ålder.
Hon har precis lärt sig läsa nu vid 10 års ålder, tex.

Så kanske Hugo inte alls trotsar just NU....fast kanske om ett halvår, och då kvarstår ju problematiken, förstås :roll:

Ja ja, hade inte mycket att bidra med :wink:

/Anna
Mamma till tre, Melanie aug -99, Vincent juli -01 och lillan Daniella född 16/9-05.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nej, AnnaO jag vet inte! :) Det är därför som jag skulle tycka att det vore intressant att höra med andra föräldrar till autistiska barn.

Hugos förtrots exempelvis - jag upplevde ju att den kom när Sofia var så där tre månader - då har Hugo var 2,5 år. :? Det var då vi hade allt det här med att putta lillasyster. :roll: Ett beteende som är helt borta nu.

Så visst kan det komma senare! Har vi folk här med erfarenhet av barn med funktionsnedsättningar och hur och när de trotsar..? :roll:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"