Förstoppat!

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Livans mamma

Förstoppat!

Inlägg av Livans mamma »

Nu har jag varit inne här återigen och läst allt jag kan hitta om magar och förstoppning :P Lovely!

I tisdags hade tösen inte bajsat sen på fredagen och då var det endast en liten klutt som kom ut. Laktulos har vi kört med ett bra tag nu, men utan resultat. Efter kontakt med barnmottagning valde vi att ge henne ett mikrolavemang. Besvärligt :cry:

Det kom inget iallafall...

På onsdagen fick hon därför ännu ett (enligt läkaren kunde vi ge det fyra dagar i rad :!: ). På kvällen, flera timmar efter intaget lavemang, kom det så äntligen ut en stenhård propp! Sen inget mer förrän på torsdag eftermiddag då en rejäl laddning kom efter en hårdare klump. Sen dess inget mer.

Hon använder blöja hela tiden och vill sällan vara utan den. Hon erbjuds toalett och potta vilket hon antar emellanåt, dock utan att något (varken kiss eller bajs) kommer däri. Hon talar ibland om att hon "försöker bajsa" "behöver bajsa" men även att hon "inte vill bajsa". Hon knäar och vi ser ofta att hon behöver, att lyfta upp henne har jag försökt vid ett flertal tillfällen utan resultat.

Min egentliga fråga är: Ska vi ge henne ännu ett mikrolavemang idag :?: Jag tror att det finns mer som ska ut, men samtidigt har det ju ändå kommit en del.

TAcksam för råd :?
Mamma till Livan som kom till jorden i oktober 2005 :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Visst kan ni det, men framförallt tycker jag att ni ska öka på dosen Lactulos. Det SKA hjälpa och om det inte hjälper kan man öka dosen.

Vad äter fröken? Det är ju det viktigaste att kolla på vid förstoppning!
Livans mamma

Inlägg av Livans mamma »

Okej.
Vi har successivt ökat dosen av lactulos från 7,5 till 20 som hon nu fått de två senaste dagarna bara, dessförinnan 15-17 ml.

Hon älskar ju såklart många saker som inte är bra för magen (vitt bröd, mjölkprodukter osv), men vi försöker minska ner detta och istället erbjuda russin, grovt bröd, vatten osv. Hon äter helst potatis till maten vilket hon ofta får. Hon är en såsälskare och vill "dränka" potatisen i sås (kall eller varm). Kött och korv är inga favoriter, fisk och kyckling äter hon gärna. På fruktfronten tycker hon om vindruvor, banan och ibland går det att få i henne lite äpple samt apelsin. Banan har jag läst ska vara mogen om det ska vara okej, hon får det inte så ofta. Katrinplommon osv tycker hon inte alls om, russin går ner ibland men mest är de roliga att sprida runt på golvet typ :)

Hon tycker mycket om smörgås! Surprise :o Favoritbrödet är det hembakta tunnbrödet som alltid finns i huset, vilket hon oxå är väl medveten om. Vi tar i mer grovt mjöl nu för att det inte ska vara bara vetemjöl. På smörgåsen vill hon helst ha leverpastej eller ägg och kaviar, eller varför inte alltihopa :wink:
Mamma till Livan som kom till jorden i oktober 2005 :heart:
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

bara en grej: vissa barn kan inte ens äta mogen banan utan att bli hård av det. Min barn är helt olika i magen. Den äldsta är oftast lös i magen, och blir lösare av banan. Den lilla killen kan jag inte ge banan för ofta, för då blir han hård i magen. Irriterande det där, för banan är ju så praktiskt!
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

Förresten, angående lactulose, har jag lärt mig att man ska göra tvärtom. Börja med en hög dos för att sedan minska på den. Fast, jag är ingen expert på det området alls... :roll:
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

Hej!

Jag har nyligen skrivit en tråd om just detta. I början på april tror jag. Iaf är min dotter lika gammal som din och vi har börjat med en msk messmör i frukostgröten. Linfrö har jag blandat i sen hon var 6 månader just i gröten- för att hon varit hård i magen sen hin föddes. Men det här med messmör funkar perfekt för oss. Hon sköter magen så gott som dagligen. Dock klagar hon fortfarande på att hon har ont i magen dagligen. Men jag kopplar detta till att hon äter lite för fort. Eftersom det nästan alltid kommer magont när hon är mätt och inte vill äta mer.

Hoppas din tjej gillar gröt!
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Ninapn

Inlägg av Ninapn »

Hej! Vi hade länge problem med bajseriet, och i vårt fall berodde det mycket på lille herrns starka vilja... Vi höll på i över ett år med lactulos och microlax i perioder. Och han pratade precis som din tjej ofta om att bajsa, att han behövde, inte ville, försökte osv. Jag tror att detta är ett problem som är väldigt vanligt förekommande i två-tre årsåldern när barnen inser att detta faktiskt är något de kan styra över. Beror förstoppningen på att barnet helt enkelt inte vill bajsa, så tro mig, då räcker inte lactulos. Det är dock bra att ge lactulos ändå, för att hålla avföringen mjuk. Men jag tror även att man måste "vända" den negativa spiralen. Det som till slut hjälpte oss var något så enkelt som en liten godbit varje gång man bajsat :shock: :D . Vi introducerade detta genom att i förbifarten nämna för lillkillen "att vet du, ikväll när du bajsat så ska du få en liten bit choklad!" No more no less. Och det gjorde susen! Nu är alla negativa associationer borta sedan länge, han bajsar obehindrat när han behöver, och han får inte längre choklad varje gång :lol: Men ibland! Eller några russin eller dyl. För att behålla denna positiva känsla han nu förknippar med hela grejen. Oj vilken uppsats! Men jag vet hur himla jobbigt detta kan bli, därför vill jag dela med mig av vad som funkade för oss till slut...
Mamma till två ljuvliga pojkar födda sep 2005, resp juni 2007
maskros

Lite tips

Inlägg av maskros »

Jag har inga problem med min son men här kommer lite tips.Hoppas det hjälper.

1.kattrinplommon +fikon +vatten+mössmör =blanda purre
2.päron + mössmör=puré
3.dricka mycket vatten mjölk kan vara stoppande men man kan använda fil, kefir eller youghurt för barn behöver mjölkprodukter.

Rörelse och aktivitet är bra för barn =Ju mer aktivt ett barn är desto bättre fungerar magen .
Stolt mamma till son född 2006
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"