Tidiga mornar - lillebror stör storebror

Skriv svar
Ninna76
Kontakt:

Tidiga mornar - lillebror stör storebror

Inlägg av Ninna76 »

På senare tid har lillebror (6 månader) börjat vakna redan en timme innan det är dags att stiga upp. I början pratar han bara lite lugnt, men det stegras ju längre tid som går och ca en kvart innan det är dags för uppstigning så skriker han jättemycket. Detta stör storebror (2 år) som ju vet att det inte är morgon förrän väckarklockan ringer, och han blir jättearg och skriker tillbaka, för han vill ju sova. Och så håller de på. Jag har provat att ramsa och sen skramla i köket, men lillebror blir bara mer arg.

Vad kan vi göra för att hjälpa Matti att sova så bra som han gjorde ett tag?

Hans sömnschema är just nu : 45min-2h-20min-12h. Och natten är mellan 19 och 07.

/Ninna
Mamma till
Elliot, 060419 - SHN-kurad oktober 06
Matti, 071018 - SHN-kurad februari 08
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej på dig!

Hur är det med mörkläggningen? Har du kolmörkt i rummet? Det är alltid det första man bör kolla då tidiga morgnar gör sig tillkänna.

Utevistelse är också viktigt, låt honom gärna ta sig fram för egen maskin om han kan åla. På med lämpliga kläder som får bli smutsiga och så får han utforska :D

Hur är det, känns det som om lillebror skulle klara sig med bara två dagslurar? Det är nog i det tidigaste laget, men det finns de som ändrar redan vid 6 månader. Segt ihållande tidiga morgnar brukar vara en indikation på att det finns för mycket sömn/många lurar.

Nu ska du inte ändra schemat om denna fnurra är tillfällig. Du ska vara alldeles säker på att de tidiga mórgnarna håller i sig TROTS att ni har både utevistelse, kolmörker, massor med mat och fasta rutiner med social delaktighet. Håller de i sig tycker jag det är dags att ändra till två dagslurar :wink:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Ninna76
Kontakt:

Inlägg av Ninna76 »

Tack för svaret! :D

Vi ska testa med mörkläggningen i natt och se om det kan vara det som spökar.

En intressant sak är att igår så lyckades Matti inte somna under den sista dagluren. Han var rätt trött sen när det var läggdags, men han sov fint ända fram till tio i sju då han väcktes av storebror som skrek som en tok. :shock: Ombytta roller skulle man kunna säga. Fast lillebror verkade inte störas så värst mycket av storebrors skrikande för han började inte skrika själv.

Vi tänkte testa att senarelägga sista luren (lägga honom fyra istället för halv fyra), och se om det passar honom bättre. Så då skulle han sova:
19-07
08:30-09:15
11:30-13:30
16:00-16:20

Om vi märker att det inte är mörkret (eller bristen på det) och att lurändringen inte heller ger resultat, så testar vi att ta bort lite av dagsömnen. Vad ska man ta bort då? Korta ner förmiddagssömnen eller helt ta bort eftermiddagssömnen? Eller korta ner den långa luren?

/Ninna
Mamma till
Ninna76
Kontakt:

Inlägg av Ninna76 »

Misstänker nu att det faktiskt handlar om för mycket sömn på dagen. I vanliga fall när han vaknar en timme före utsatt tid på morgonen så somnar han snabbt när vi lägger honom för den första luren, men nu har han legat och skrikit i snart 20 minuter... Nu tystnade han precis. Så det är kanske bra om man även kortar ner den tidiga luren till 20 minuter och flyttar fram den så att den börjar 09:00. Vad tror ni om det?

/Ninna
Mamma till
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hm, jag skulle nog behålla 45-minutaren på förmiddagen. Det kommer han att behöva rätt länge ännu. Jag skulle istället sikta in mig på att ta bort den sista luren! Gör ni så kan ni ju skjuta fram de båda andra lurarna lite. Han tycks behöva 2 timmar vakentid (eller kanske mer?) på morgonen innan första sovpasset.

Men kom ihåg att man inte kan utvärdera efter en dag. Lite is i magen som sagt :wink:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"